Nazwa przedmiotu:
Alternatywne źródła energii
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Andrzej Wiszniewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
przedmioty obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w zajęciach wykładowych i ćwiczeniach komputerowych - 16 h Studia literaturowe - 20 h Przygotowanie raportu z obliczen zadania projektowego - 20 h Razem 56 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Udział w zajęciach wykładowych i ćwiczeniach komputerowych - 16 h Studia literaturowe - 20 h Przygotowanie raportu z obliczen zadania projektowego - 20 h Razem 56 h - ECTS - 2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Udział w zajęciach wykładowych i ćwiczeniach komputerowych - 16 h Studia literaturowe - 20 h Przygotowanie raportu z obliczen zadania projektowego - 20 h Razem 56 h - ECTS - 2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane przedmioty poprzedzające: Przedmioty podstawowe, Termodynamika, mechanika płynów, podstawy mikroekonomii
Limit liczby studentów:
maks. 30 dla grupy ćwiczeniowej
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej technologii oraz zasad doboru alternatywnych źródeł energii. Omówione zostaną różne technologie wykorzystania biomasy dla celów energetycznych, wykorzystanie energii słonecznej w systemach powietrznych i wodnych i pV, zasady doboru systemów z pompami ciepła, układy kogeneracyjne, energia wiatru, energia wodna. W ramach ćwiczeń zostaną zaprezentowane i omówione programy komputerowe pakietu ReTScreen do doboru i analizy ekonomicznej i ekologicznej systemów produkcji „Czystej Energii”
Treści kształcenia:
Program wykładu Bloki tematyczne (treści) Wprowadzenie, omówienie zakresu kursu Wykorzystanie biomasy do produkcji energii: Rodzaje i własności różnych rodzajów biomasy Technologie spalania biomasy Technologie zgazowania biomasy Wykorzystanie energii słońca do produkcji ciepła: Potencjał wykorzystania energii słonecznej Systemy powietrzne Systemy wodne Systemy PV Zasady planowania 2rojektów wykorzystania gruntowych pomp ciepła Mała energetyka wodna Energia wiatru Lokalne układy kogeneracyjne, Test zaliczeniowy Program ćwiczeń komputerowych Bloki tematyczne (treści): Dobór i analiza przykładowego systemu wytwarzania ciepła wykorzystującego biomasę przy użyciu arkusza Ret Screen Dobór i analiza przykładowego systemu kolektorów słonecznych powietrznych przy użyciu arkusza Ret Screen Dobór przykładowego systemu kolektorów słonecznych wodnych przy użyciu arkusza Ret Screen Dobór przykładowego systemu kogeneracji przy użyciu arkusza Ret Screen Wydanie tematów zadań oraz praca nad samodzielnym wykonaniem analizy Prezentacja przez studentów wykonanego zadania i obrona
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu: Ponad 50% punktów w teście wielokrotnego wyboru. Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych: Obecnośc na ćwiczeniach, wykonanie i obrona zadania..
Egzamin:
tak
Literatura:
Rybak W: „Spalanie i współspalanie biopaliw stałych” skrypt Politechniki Wrocławskiej Gradziuk P „Technologie konwersji biomasy na cele energetyczne” Pakiet materiałów szkoleniowych ReT Screen – „Czyste źródła energii” Manuskrypty wykładów publikowane na stronie przedmiotu
Witryna www przedmiotu:
www.awiszniewski.vip4.net
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt IS_W13, IS_W15, IS_W17
IS_W13 Posiada szczegółową wiedzę z zakresu możliwości korzystania z pakietów oprogramowania przy doborze i eksploatacji urządzeń w sieciach i instalacjach COWiG. IS_W15 Zna i rozumie aktualne kierunki rozwoju i modernizacji w zakresie systemów ciepłowniczych lub systemów ogrzewania ze szczególnym uwzględnienie odnawialnych źródeł energii IS_W17 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy
Weryfikacja: Test z wiedzy teoretycznej
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W17, IS_W15, IS_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt IS_U9, IS_U12,IS_U14
IS_U12 Umie przeanalizować i ocenić wpływ wybranych parametrów procesu na jego efektywność energetyczna lub emisję zanieczyszczeń, szczególnie w trakcie eksploatacji systemów ogrzewczych, lub klimatyzacyjnych. IS_U14 Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę techniczno-ekonomiczną układów technologicznych stosowanych w praktyce w zakresie ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa IS_U9 Potrafi samodzielnie wyznaczyć i przeanalizować wartosci skumulowanych wskaźników zużycia energii i zasobów naturalnych lub emisji zanieczyszczeń (zna zasady inżynierii zrównoważonego rozwoju), w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie ub klimatyzacji
Weryfikacja: Obrona zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U14, IS_U12, IS_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt IS_K02, IS_K05
IS_K02 Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje IS_K05 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Dyskusja w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K05, IS_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K02