Nazwa przedmiotu:
Ogrzewnictwo
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Mieczysław Dzierzgowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
przedmioty obowiązkowe
Kod przedmiotu:
.
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane przedmioty poprzedzające: Hydraulika stosowana, Procesy wymiany ciepła
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rzeczywistymi procesami cieplnymi i hydraulicznymi zachodzącymi w systemach ogrzewczych w warunkach projektowych oraz eksploatacyjnych, analiza i ocena warunków oraz zakresu pracy grzejników, wymienników ciepła i zaworów regulacyjnych. Nabycie umiejętności projektowania i eksploatacji ogrzewań konwekcyjnych i płaszczyznowych, węzłów cieplnych dla budynków nowoprojektowanych a także optymalnej modernizacji istniejących instalacji centralnego ogrzewania i węzłów cieplnych w budynkach istniejących po ich termorenowacji.
Treści kształcenia:
Program wykładu Bloki tematyczne (treści): Charakterystyki regulacyjne grzejników konwekcyjnych i płaszczyznowych Wybrane zagadnienia techniczne i ekonomiczne związane z termorenowacją budynków. Metodyka racjonalnego dostosowania cieplnego i hydraulicznego istniejącej instalacji centralnego ogrzewania do zmniejszonych ( rzeczywistych ) potrzeb cieplnych poszczególnych pomieszczeń i budynku. Ogrzewania wodne pompowe mieszkaniowe w układzie poziomym: - zasady projektowania, Straty ciepła przewodów transportowych, autorytet cieplny grzejników. Współpraca zaworu termostatycznego z grzejnikiem. Ogrzewania płaszczyznowe ( podłogowe, ścienne) metody wymiarowania, kryteria stosowania, zasady projektowania, Ogrzewania płaszczyznowe elektryczne zasady projektowania Regulacja eksploatacyjna instalacji ogrzewczych, racjonalne dostosowanie wykresu regulacyjnego do charakterystyki cieplnej budynku – zmodyfikowane wykresy regulacyjne. Charakterystyka cieplna budynku i jej wpływ na warunki pracy instalacji ogrzewczej i węzła, długość okresu ogrzewania i roczne zużycie ciepła. Charakterystyki techniczne, eksploatacyjne oraz cechy regulacyjne stosowanych wymienników ciepła na cele centralnego ogrzewania i przygotowania cwu, - wymagania i kryteria oceny Węzły cieplne, stosowane układy połączeń, ich charakterystyka techniczna i eksploatacyjna – zasady wymiarowania i doboru elementów. Monitoring, zasady zbierania, przetwarzania oraz interpretacji podstawowych parametrów eksploatacyjnych o budynkach, instalacjach ogrzewczych i węzłach cieplnych. Określanie rocznego zużycia ciepła i kosztów eksploatacyjnych za ogrzewanie obiektów. Program ćwiczeń audytoryjnych Bloki tematyczne (treści): Charakterystyki techniczne, eksploatacyjne oraz właściwości regulacyjne stosowanych grzejników konwekcyjnych i płaszczyznowych) – przykłady obliczeniowe Dostosowanie cieplne i hydrauliczne istniejącej instalacji c.o. i węzła cieplnego do rzeczywistych potrzeb cieplnych pomieszczeń w budynku ocieplonym przykłady obliczeniowe (grzejniki, pompa, węzeł wymiennikowy). Przykłady wymiarowania elementów ogrzewania mieszkaniowego w układzie poziomym: (rozdzielaczowego) oraz podłogowego. Przykłady doboru elementów węzła cieplnego na cele co, Analiza warunków pracy węzła w warunkach obliczeniowych, w okresie przejściowym Opracowanie racjonalnego wykresu regulacyjnego dla budynków energooszczędnych i istniejących, ocieplonych, ocena efektów tych działań Program ćwiczeń projektowych Bloki tematyczne (treści): Dobór wielkości grzejników konwekcyjnych i płaszczyznowych Projektowanie ogrzewania mieszkaniowego w układzie poziomym: (rozdzielaczowego) oraz podłogowego. Przykłady projektowania ogrzewania płaszczyznowego elektrycznego Projektowanie węzła cieplnego na cele co, dobór wymienników ciepła, zaworów regulacyjnych liczników ciepła.
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu: egzamin Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych: Zaliczenie kolokwium Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych: Zaliczenie pracy projektowej
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] M. Dzierzgowski, "Verification and Improving the Heat Transfer Model in Radiators in the Wide Change Operating Parameters" – Energies 2021, 14(20), 6543; https://doi.org/10.3390/en14206543 [2] A. Cenian, M. Dzierzgowski, B. Pietrzykowski, “On the road to low temperature district heating”,– Journal of Physics: Conference Series 1398 (2019) 012002, IOP Publishing doi:10.1088/1742-6596/1398/1/012002, str 1 do 6 [3] PN-EN 1264-2:2021-10 - wersja angielska, Wodne wbudowane systemy ogrzewania i chłodzenia płaszczyznowego -- Część 2: Ogrzewanie podłogowe: Metody określania mocy cieplnej z zastosowaniem obliczeń i badań eksperymentalnych [4] PN-EN 50559:2013-09/A1:2021-02 - wersja angielska, Elektryczne ogrzewanie pomieszczeń, ogrzewanie podłogowe, charakterystyki pracy -- Definicje, metody badań, obliczanie parametrów i wymiarów oraz symbole stosowane we wzorach [5] PN-EN 442-2:2015-02 - wersja polska, Grzejniki i konwektory -- Część 2: Moc cieplna i metody badań [6] Mieczysław Dzierzgowski,: Nowe europejskie wytyczne dotyczące projektowania i oceny węzłów cieplnych oraz ich wpływ na dobór i warunki pracy wymienników ciepła na cele ogrzewcze, w: Ciepłownictwo, Ogrzewanie, Wentylacja, Wydawnictwo SIGMA - N O T Sp. z o.o., vol. 47, nr 12, 2016, ss. 494-498, DOI:10.15199/9.2016.12.2; [7] Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2006 r [8] Koczyk H. :Ogrzewnictwo dla praktyków Systherm Serwis s.c., Poznań 2002 [9] Rabjasz R. Dzierzgowski M.: Ogrzewanie podłogowe – poradnik Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa 1995 [10] Krygier K., Klinke T., Sewerynie J., Ogrzewnictwo, wentylacja, klimatyzacja, Wydawnictwa szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995 r.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z wymiany ciepła w grzejnikach konwekcyjnych i płaszczyznowych, posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu wymiany ciepła w wymiennikach płaszczowo - rurowych i płytowych stosowanych w ogrzewnictwie.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
] Posiada szczegółową, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu, modelowania, projektowania, budowy instalacji centralnego ogrzewania, węzłów cieplnych jedno i wielofunkcyjnych
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
Posiada szczegółową, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu, modelowania, projektowania racjonalnych warunków eksploatacji ogrzewań konwekcyjnych i płaszczyznowych, węzłów cieplnych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W04
osiada szczegółową, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu racjonalnego dostosowania cieplnego i hydraulicznego istniejącej instalacji centralnego ogrzewania i węzła cieplnego do zmniejszonych ( rzeczywistych ) potrzeb cieplnych poszczególnych pomieszczeń i budynku po jego termorenowacji
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W05
Posiada szczegółową, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu technicznych, eksploatacyjnych oraz charakterystyk regulacyjnych stosowanych wymienników ciepła na cele centralnego ogrzewania i przygotowania cwu, oraz wymagań kryteriów ich oceny.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W06
Posiada szczegółową, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu węzłów cieplnych, stosowanych układów połączeń, ich charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej – zna zasady wymiarowania i doboru elementów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U01
Potrafi przeprowadzić analizę porównawczą w celu doboru oraz określić charakterystyki techniczne, eksploatacyjne oraz właściwości regulacyjne grzejników konwekcyjnych i płaszczyznowych).
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
Potrafi samodzielnie zaprojektować racjonalne dostosowanie cieplne i hydrauliczne istniejącej instalacji c.o. i węzła cieplnego do rzeczywistych potrzeb cieplnych pomieszczeń w budynku ocieplonym (grzejniki, pompa, węzeł wymiennikowy).
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U03
Potrafi samodzielnie zaprojektować ogrzewanie mieszkaniowe wodne w układzie poziomym: konwekcyjne i podłogowe oraz ogrzewanie płaszczyznowe elektryczne.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U04
Potrafi przeanalizować i ocenić warunki działania oraz obliczyć parametry eksploatacyjne pracy węzła cieplnego w warunkach obliczeniowych I w okresie przejściowym
Weryfikacja: Wykonanie projektu i kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U05
Opracowanie racjonalnego wykresu regulacyjnego dla budynków energooszczędnych i istniejących, ocieplonych po dostosowaniu do rzeczywistych potrzeb cieplnych budynku instalacji ogrzewczej, efekty techniczne i energetyczne tych działań.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość pozatechnicznego znaczenia racjonalizacji zużycia ciepła i poprawy efektywności energetycznej systemów ogrzewczych.
Weryfikacja: Egzamin, rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt k02
] Potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy elementów systemu ogrzewczego, ocenić ich stan techniczny i aspekty pozatechniczne
Weryfikacja: Egzamin, rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: