Nazwa przedmiotu:
Podstawy geologii i geotechniki
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Agnieszka Dąbska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
.
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 16 godzin. Zajęcia laboratoryjne 16 godzin. Zapoznanie z literaturą 20 godzin. Przygotowanie do zaliczenia egzaminu pisemnego 35 godzin. Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 35 godzin. Razem 122 godziny.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane przedmioty poprzedzające: Wytrzymałość materiałów i mechanika budowli, Budownictwo i konstrukcje inżynierskie
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z pochodzeniem oraz podstawowymi parametrami geotechnicznymi gruntów. Osiągnięcie przez studentów umiejętności oceny przydatności gruntów na cele budowlane, określenia wpływ wody na naprężenie i odkształcenia gruntu oraz zmian w gruncie pod wpływem obciążeń zewnętrznych. Zapoznanie studentów z projektowaniem posadowienia fundamentów według stanów granicznych nośności i użytkowalności oraz metodami oceny stateczności skarp.
Treści kształcenia:
Opisywanie i rozpoznawanie minerałów i skał występujących na terenie Polski oraz ich geneza. Przekroje geologiczne z map odkrytych i na podstawie wierceń. Klasyfikacja gruntów. Badania makroskopowe gruntów. Badanie uziarnienia gruntów. Badanie wilgotności i gęstości gruntów. Badanie stanów gruntów. Badanie współczynnika filtracji gruntów niespoistych, kapilarności czynnej i modułów ściśliwości. Badanie kąta tarcia wewnętrznego i kohezji. Badanie maksymalnej gęstości objętościowej szkieletu gruntowego i wilgotności optymalnej oraz wskaźnika zagęszczenia i stanu gruntów za pomocą sondy stożkowej.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego (50%). Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie obecności na ćwiczeniach i zaliczenia wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych (50%).
Egzamin:
tak
Literatura:
1. E. Lenczewska-Samotyja, A. Łowkis, N. Zdrojewska: Zarys geologii z elementami geologii inżynierskiej i hydrogeologii. Wyd. PW, W-wa 2007. 2. E. Lenczewska-Samotyja, A. Łowkis: Przewodnik do ćwiczeń z geologii inżynierskiej i petrografii. Oficyna Wyd. PW, 2005. 3. M. Obrycki, S. Pisarczyk: Zbiór zadań z mechaniki gruntów. Wyd. PW, W-wa, 2007 4. S. Pisarczyk: Gruntoznawstwo inżynierskie. PWN. Warszawa 2014 5. S. Pisarczyk: Mechanika gruntów. Wyd. PW, W-wa, 2010 6. S. Pisarczyk, B. Rymsza: Badania laboratoryjne i polowe gruntów. Oficyna Wyd. PW, W-wa, 2000 7. PN-86/B-02480. Grunty budowlane. Określenia, symbole, podział i opis gruntów. 8. PN-81/B-03020. Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie budowli. Obliczenia statyczne i projektowanie. 9. PN-83/B-03010. Ściany oporowe. Obliczenia statyczne i projektowanie. 10. PN-88/B-04481. Grunty budowlane. Badania próbek gruntu. 11. PN-B-02479:1998 Geotechnika. Dokumentowanie geotechniczne. Zasady ogólne. 12. PN-B-02481:1998 Geotechnika. Terminologia podstawowa, symbole literowe i jednostki miar. 13. PN-B-04452:2002 Geotechnika. Badania polowe. 14. PN-EN ISO 14689-1:2006 Badania geotechniczne. Oznaczanie i klasyfikowanie skał. Część 1: Oznaczanie i opis. 15. PN-EN ISO 14688-1:2006. Badania geotechniczne. Oznaczanie i klasyfikowanie gruntów. Część 2: Zasady klasyfikowania. 16. PN-EN 1997-1:2008 Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne. Cześć 1: Zasady ogólne. 17. PN-EN 1997-2:2008 Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne. Cześć 2: Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego. 18. PKN-CEN ISO/TS 17892-1-12 Badania geotechniczne. Badania laboratoryjne gruntów.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę z zakresu procesów geologicznych i genezy skał. Posiada wiedzę z zakresu tektoniki i wietrzenia skał. Posiada wiedzę z zakresu działalności lodowców, rzek, wiatru i zarastania jezior oraz formy ich akumulacji. Posiada wiedzę z zakresu genezy i klasyfikacji wód podziemnych. Posiada wiedzę na temat wpływu budowy geologicznej na warunki inżynierskie. Posiada wiedzę na temat rodzajów gruntów budowlanych i ich klasyfikacji. Posiada wiedzę z zakresu fizycznych właściwości gruntów. Posiada wiedzę na temat stanów gruntów niespoistych i spoistych oraz ich zagęszczalności. Posiada wiedzę z zakresu przepływu wody w gruncie oraz właściwości mechaniczne gruntów. Posiada wiedzę na temat naprężeń w ośrodku gruntowym. Posiada wiedzę na temat nośności i odkształcalności gruntu. Posiada wiedzę z zakresu parcia gruntu na ściany oporowe i ściany wykopów. Posiada wiedzę z zakresu metod oceny stateczności skarp i zapobiegania procesom osuwiskowym.
Weryfikacja: Egzamin pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi rozpoznać i opisać minerały i skały występujące na terenie Polski. Potrafi sporządzić przekrój geologiczny z mapy odkrytej i na podstawie wierceń. Potrafi makroskopowo określić rodzaj gruntu.
Weryfikacja: Zaliczenie ustne.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11
Efekt U02
Potrafi wykonać badanie uziarnienia gruntu i na jego podstawie określić rodzaj gruntu. Potrafi oznaczyć podstawowe właściwości fizyczne i mechaniczne gruntów.
Weryfikacja: Rozmowa dot. wykonanych badań, zaliczenie wykonanych sprawozdań.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, ze szczególnym uwzględnieniem jej wpływu na środowisko i odpowiedzialności zawiązanej z podejmowaniem decyzji. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania związane z pracą zespołową.
Weryfikacja: Rozmowa.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01