- Nazwa przedmiotu:
- Biologia i ekologia
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab Ewa Karwowska, prof PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISIKU-IZP-4067
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Uczestnictwo w zajęciach (wykład i laboratorium) - 32h, przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych - 20h, sporządzenie sprawozdań z zajęć - 30h, przygotowanie się do zaliczenia wykładu - 20h, przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych - 20h, obecność na zaliczeniach - 4 h, konsultacje - 10h, Łącznie: 136h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Biologia i ekologia w semestrze 3
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie rozumienia roli organizmów w procesach biologicznych zachodzących w środowisku oraz praw kształtujących zależności między czynnikami abiotycznymi i biotycznymi środowiska ; rozumienia procesów towarzyszących neutralizacji zanieczyszczeń i rekultywacji obszarów zdegradowanych; oceny zagrożeń biologicznych środowiska wewnętrznego i zewnętrznego.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Podstawowe pojęcia w ekologii. Pojęcie środowiska. Ekosystem –jego struktura przestrzenna, części składowe i funkcjonowanie.
Zasady obiegu materii i przepływu energii w układach ekologicznych. Produkcja pierwotna i wtórna. Poziomy troficzne, łańcuchy i sieci troficzne.
Podstawowe cykle biogeochemiczne pierwiastków. Rola mikroorganizmów w krążeniu węgla, azotu, fosforu , siarki i żelaza w przyrodzie.
Czynniki ograniczające funkcjonowanie ekosystemu –prawo minimum Liebiga i zasada tolerancji Shelforda
Ekologia wód śródlądowych. Zespoły organizmów w zbiornikach wodnych. Samooczyszczanie wód. Mechanizmy degradacji zbiorników wodnych – eutrofizacja. Proces sukcesji ekologicznej w zbiornikach wodnych.Organizacja ekosystemów leśnych i pól uprawnych. Różnorodność biologiczna biocenoz i sposoby jej określania
Woda, gleba, powietrze jako miejsce bytowania organizmów oraz przenoszenia organizmów chorobotwórczych. Wskaźniki bakteriologicznego i parazytologicznego zanieczyszczenia wody, gleby powietrza.
Laboratorium:
Morfologia wybranych grup roślin i zwierząt wodnych
Analiza mikrobiologiczna wody
Ocena stanu ekologicznego wód - Makrofitowy Indeks Rzeczny
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin w formie testu.
Laboratoria: sprawdzian końcowy z zajęć, uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Grabińska-Łoniewska A., Łebkowska M., Słomczyńska B., Słomczyński T., Rutkowska-Narożniak A., Zborowska E.: Biologia środowiska.Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2011.
Allan J.D.: Ekologia wód płynących. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
Kajak Z.: Hydrobiologia-limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998
Lampert W. , Sommer U.: Ekologia wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996
Odum .E.: Podstawy Ekologii. Wyd. III Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1982
Umiński T.: Ekologia Środowisko Przyroda. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995
Kańska, Z. i wsp.: Ćwiczenia laboratoryjne z biologii sanitarnej cz. I. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1995.
Stańczykowska, A.: Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1979.
Wiąckowski S.: Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta, 1998
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę dotyczącą biosfery jako miejsca funkcjonowania ekosystemów naturalnych i poddanych antropopresji oraz struktury ekosystemu, zasady i pojęcia dotyczące obiegu materii i przepływu energii w układach ekologicznych oraz główne cykle biogeochemiczne pierwiastków i podstawowe prawa ekologiczne
Weryfikacja: egzamin z wykładu, sprawdzian z zajęć laboratoryjnych, przygotowanie sprawozdań z zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W06, IS_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03
- Efekt W02
- Posiada wiedzę dotyczącą ekologii wód śródlądowych, organizacji ekosystemów leśnych i pól uprawnych oraz wody, gleby i powietrza jako miejsca bytowania oraz przenoszenia mikroorganizmów chorobotwórczych
Weryfikacja: egzamin z wykładu, sprawdzian z zajęć laboratoryjnych, przygotowanie sprawozdań z zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W07, IS_W06, IS_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi opisać i ocenić wpływ procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych na funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych
Weryfikacja: ustna odpowiedź podczas zajęć laboratoryjnych, przygotowanie sprawozdań z zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U21, IS_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
- Efekt U02
- Potrafi zastosować wskaźniki zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza do projektowania systemów klimatyzacyjnych, zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych
Weryfikacja: ustna odpowiedź podczas zajęć laboratoryjnych, sprawdzian z zajęć, przygotowanie sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U17, IS_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
- Efekt U03
- Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą biologiczną stosowaną w inżynierii środowiska
Weryfikacja: odpowiedź ustna podczas zajęć, sprawdzian z zajęć laboratoryjnych, przygotowanie sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie zastosowania nauk biologicznych w inżynierii środowiska
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na ekosystemy i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02