Nazwa przedmiotu:
Data Mining
Koordynator przedmiotu:
.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
M2DAM
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
160 godz ( z tego 60 godzin uczestnictwo w zajęciach, 100 godz. praca wlasna)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
SAR
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi problemami eksploracji danych wielowymiarowych
Treści kształcenia:
1. Metody liniowej analizy dyskryminacyjnej : podejście Fishera, liniowa analiza dyskryminacyjna LDA dla dwóch populacji . Kwadratowa analiza dyskryminacyjna QDA . 2. Uogólnienie podejścia Fishera na wiele populacji. 3. Klasyfikator bayesowski i jego wersje empiryczne. 4. Metoda najbliższego sąsiada, naiwna metoda bayesowska, klasyfikacja logistyczna.5. Drzewa klasyfikacyjne CART. 6.Drzewa regresyjne.7. Maszyny wektorów podpierających SVM Vapnika, 8.Wprowadzenie do metody przekształcenia jądrowego. 9. Regresyjne modele addytywne, 10. Metody łączenia klasyfikatorów i estymatorów regresji 11. Problemy wysokiego wymiaru wektora atrybutów: selekcja i ekstrakcja cech. 12. Analiza skupień: 13. Analiza czynnikowa i analiza składowych niezależnych
Metody oceny:
.
Egzamin:
tak
Literatura:
.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt DAM_W01
Zna ogólne sformułowanie problemu klasyfikacji pod nadzorem i bez nadzoru oraz podstawowe metody klasyfikacji liniowej LDA i klasyfikacji logistycznej. Wie, na czym polega kwadratowa analiza dyskryminacyjna QDA.
Weryfikacja: egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe: SMAD_W16
Powiązane efekty obszarowe: X2A_W02, X2A_W03, X2A_W04
Efekt DAM_W02
Zna ogólne sformułowanie problemu klasyfikacji pod nadzorem i bez nadzoru oraz podstawowe metody klasyfikacji liniowej LDA i klasyfikacji logistycznej. Wie, na czym polega kwadratowa analiza dyskryminacyjna QDA.
Weryfikacja: egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe: SMAD_W17
Powiązane efekty obszarowe: X2A_W02, X2A_W03, X2A_W04
Efekt DAM_W03
Zna pojęcie i postać estymatora bayesowskiego w problemie klasyfikacji oraz konstrukcję jego odpowiedników empirycznych. Zna podstawowe metody oceny błędu klasyfikacji;
Weryfikacja: egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe: SMAD_W18
Powiązane efekty obszarowe: X2A_W02, X2A_W03, X2A_W04
Efekt DAM_W04
Zna podstawowe metody analizy skupień: metodę k-średnich, dendrogramy, metodę mieszanek, sieci samoorganizujące się Kohonena.
Weryfikacja: egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe: SMAD_W19
Powiązane efekty obszarowe: X2A_W02, X2A_W03, X2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt DAM_U01
Umie skonstruować klasyfikatory liniowe w oparciu o metodologię LDA i model logistyczny, porównać z klasyfikatorem QDA i ocenić ich błędy klasyfikacji.
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: SMAD_U16
Powiązane efekty obszarowe: X2A_U01, X2A_U02, X2A_U04
Efekt DAM_U02
Umie stosować metodę CART i SVM do problemu klasyfikacji i estymacji regresji.
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: SMAD_U17
Powiązane efekty obszarowe: X2A_U01, X2A_U02, X2A_U04
Efekt DAM_U03
Umie stosować metody analizy składowych głównych w konkretnych zagadnieniach, wybierać liczbę kierunków w tej metodzie oraz oceniać jej skuteczność.
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: SMAD_U19
Powiązane efekty obszarowe: X2A_U01, X2A_U02, X2A_U04
Efekt DAM_U04
Umie przeprowadzać analizę skupień w oparciu o podstawowe stosowane metodologie.
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: SMAD_U20
Powiązane efekty obszarowe: X2A_U01, X2A_U02, X2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt DAM_K01
Potrafi współdziałać i pracować w zespole przyjmując w nim różne role
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: SMAD_K01
Powiązane efekty obszarowe: X2A_K02, X2A_K06, X2A_K07