Nazwa przedmiotu:
Programowanie dyskretne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Krzysztof Jerzy Bryś
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
M2PDR
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność na wykładach - 30 h Obecność na ćwiczeniach – 15 h Konsultacje z prowadzącym zajęcia – 5h Rozwiązywanie zadań do samodzielnego rozwiązania – 30 h Zapoznanie się z literaturą – 20h Przygotowanie do kolokwiów – 30 h Przygotowanie do egzaminu - 30 h RAZEM: 160 h = 6 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka Dyskretna, Wstęp do programowania matematycznego Umiejętność stosowania metody sympleks.
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Zaznajomienie studentów z programowaniem dyskretnym i jego zastosowaniami. Przedstawienie wybranych zagadnień i podstawowych metod programowania dyskretnego oraz wyrobienie umiejętności ich stosowania w praktyce.
Treści kształcenia:
1. Programowanie dyskretne i jego zastosowania. Formułowanie modeli za pomocą zmiennych binarnych. Złożoność obliczeniowa. Unimodularność. Dualność. Zagadnienia mieszane. 2. Metody programowania dyskretnego: metody odcięć, metody podziału i ograniczeń, metody przybliżone. 3. Wybrane zagadnienia programowania dyskretnego: zagadnienia transportowe, problemy najkrótszych dróg, problem komiwojażera, zagadnienia załadunku, zagadnienia lokalizacyjne, wybrane problemy szeregowania zadań.
Metody oceny:
Ćwiczenia (maksymalnie 40 punktów): 2 kolokwia po maksymalnie 18 punktów oraz maksymalnie 4 punkty do zdobycia za aktywność na zajęciach i nieobowiązkowe prace domowe. Brak wymogu zaliczenia ćwiczeń. Egzamin (maksymalnie 60 punktów): 4-5 zadań sprawdzających umiejętności praktyczne i zawierających pytania teoretyczne dotyczące treści omawianych na wykładzie. Ocena z przedmiotu wyznaczana na podstawie sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach i egzaminie według następujących zasad: 51-60 punktów w sumie - 3.0, 61-70 - 3.5, 71-80 - 4.0, 81-90 - 4.5, powyżej 90 - 5.0.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. M.M. Sysło, N. Deo, J.Kowalik, Algorytmy optymalizacji dyskretnej, PWN, Warszawa 1995.  2. S. Walukiewicz, Programowanie Dyskretne, PWN, Warszawa 1986.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MNI_PRD_W01
zna teoretyczne podstawy metod programowania dyskretnego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: MNI_W15
Powiązane efekty obszarowe: X2A_W01, X2A_W04
Efekt MNI_PRD_W02
zna podstawowe zagadnienia i metody programowania dyskretnego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: MNI_W16
Powiązane efekty obszarowe: X2A_W01
Efekt MNI_PRD_W03
zna złożoność obliczeniową podstawowych zagadnień i metod programowania dyskretnego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: MNI_W17
Powiązane efekty obszarowe: X2A_W01, X2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MNI_PRD_U01
potrafi stosować metodę odcięć oraz metodę podziału i ograniczeń do rozwiązywania zagadnień programowania dyskretnego
Weryfikacja: kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: MNI_U16
Powiązane efekty obszarowe: X2A_U04
Efekt MNI_PRD_U02
potrafi stosować i analizować metody przybliżone do rozwiązywania zagadnień programowania dyskretnego
Weryfikacja: kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: MNI_U17, MNI_U18, MNI_U19, MNI_U20
Powiązane efekty obszarowe: X2A_U04, X2A_U04, X2A_U04, X2A_U08, X2A_U09, X2A_U06, X2A_U07
Efekt MNI_PRD_U03
potrafi formułować modele matematyczne za pomocą zmiennych dyskretnych
Weryfikacja: kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: MNI_U13
Powiązane efekty obszarowe: X2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MNI_PRD_K01
rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu programowania dyskretnego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: MNI_K03
Powiązane efekty obszarowe: X2A_K01, X2A_K05