Nazwa przedmiotu:
Laboratorium dynamiki procesowej
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Marek Henczka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
IC.MK213
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 45 2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 5 3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 10 4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) 10 5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 10 6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 20 7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 15 Sumaryczne obciążenie studenta pracą 115 godz
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium45h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotu Dynamika procesowa (IC.MK111).
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
1. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z: metodyką doświadczalnej identyfikacji własności dynamicznych obiektów fizycznych, praktyczną realizacją regulacji automatycznej podstawowych parametrów operacyjnych procesów inżynierii chemicznej i praktycznymi aspektami doboru regulatorów i ich nastaw w zależności od rodzaju obiektu regulacji. 2. Nabycie przez studentów praktycznych umiejętności prowadzenia procesów regulacji automatycznej temperatury, przepływu, poziomu cieczy i mieszania w typowych obiektach inżynierii chemicznej (reaktory, mieszalniki, piece elektryczne, rurociągi, zbiorniki magazynowe). 3. Nabycie przez studentów praktycznych umiejętności dobierania typów i nastaw regulatorów w zależności od własności dynamicznych obiektów i układów regulacji.
Treści kształcenia:
Zajęcia laboratoryjne 1. Badanie przebiegu dwustawnej regulacji temperatury w piecu elektrycznym. 2. Badanie dynamiki mieszania cieczy w kaskadzie mieszalników zbiornikowych i w reaktorze rurowym. 3. Badanie dynamicznych własności rezystancyjnych i ciśnieniowych przetworników temperatury. 4. Badanie przebiegu regulacji poziomu cieczy w zbiorniku z wypływem swobodnym. 5. Dobór nastaw regulatorów typu P, PI i PID metodą Zieglera-Nicholsa pracujących w układzie zamkniętym z kaskadą reaktorów chemicznych. 6. Dynamika nieizotermicznego reaktora chemicznego w układzie proporcjonalno-całkującej regulacji poziomu cieczy. 7. Badanie dynamiki regulacji automatycznej temperatury w reaktorze zbiornikowym z mieszadłem. 8. Badanie przebiegu nadążnej regulacji przepływu dwóch strumieni cieczy. 9. Badanie wpływu typu i nastaw regulatorów na przebieg regulacji temperatury w reaktorze zbiornikowym z mieszadłem.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia całego ćwiczenia laboratoryjnego jest jego prawidłowe wykonanie, poprawne sporządzenie i oddanie sprawozdania (jeżeli dotyczy) oraz zaliczenie kolokwium końcowego w formie ustalonej przez prowadzącego.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. J. Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP. 2. B. Chorowski, M. Werszko, Mechaniczne urządzenia automatyki, WNT. 3. A. Burghardt, G. Bartelmus, Inżynieria reaktorów chemicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. J. Brzózka, Regulatory i układy automatyki, MIKOM. 5. A. Dębowski, Automatyka – podstawy teorii, WNT. 6. Materiały wykładowe przedmiotu Dynamika procesowa (studia II stopnia, I sem.)
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę o podstawach teoretycznych i zasadach praktycznych sterowania i regulacji procesów inżynierii chemicznej i procesowej z uwzględnieniem własności dynamicznych obiektów fizycznych, w tym regulatorów i układów regulacji.
Weryfikacja: zaliczenie ćwiczenie, sprawozdanie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Posiada umiejętność doświadczalnej identyfikacji własności dynamicznych obiektów fizycznych typowych dla inżynierii chemicznej.
Weryfikacja: zaliczenie ćwiczenie, sprawozdanie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U11
Efekt U2
PPosiada umiejętność projektowania i nadzorowania przebiegu procesów regulacji automatycznej podstawowych zmiennych operacyjnych procesów inżynierii chemicznej.
Weryfikacja: zaliczenie ćwiczenie, sprawozdanie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U13, T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KS1
Potrafi twórczo pracować w zespołach.
Weryfikacja: zaliczenie ćwiczenie, sprawozdanie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K06