- Nazwa przedmiotu:
- EFEKTORY ROBOTÓW
- Koordynator przedmiotu:
- brak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiazkowe
- Kod przedmiotu:
- EFR
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich – 33 godz., w tym:
• wykład - 15 godz.
• laboratorium - 15 godz.
• konsultacje - 3 godz.
2) Praca własna studenta – 53 godz., w tym:
• przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych - 20 godz.
• przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz.
• opracowanie sprawozdań laboratoryjnych – 15 godz.
• studia literaturowe - 3 godz.
Razem: 86 godz. (3 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS – 33 godz., w tym:
• wykład - 15 godz.
• laboratorium - 15 godz.
• konsultacje - 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS – 47 godz., w tym:
• laboratorium - 15 godz.
• konsultacje - 2 godz.
• opracowanie sprawozdań laboratoryjnych - 15 godz.
• przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu fizyki, mechaniki i wytrzymałości materiałów, technik wytwarzanie, podstaw automatyki i informatyki.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy na temat chwytania maszynowego. Poznanie zasad i możliwości uchwycenia różnych obiektów manipulacji. Poznanie budowy różnego typu urządzeń chwytających i narzędzi stosowanych w robotyce. Zdobycie umiejętności projektowania chwytaków oraz doboru właściwego chwytaka i narzędzia do projektowanego procesu technologicznego.
- Treści kształcenia:
- Budowa dłoni: system kostny i mięśniowy, system nerwowy, zakresy ruchów. Klasyfikacja sposobów chwytania dłonią. Protezy dłoni. Chwytaki dłoniopodobne. Efektory robotów: chwytaki i narzędzia. Napędy, układy przeniesienia napędu. Struktury kinematyczne chwytaków. Człony wykonawcze chwytaków. Chwytaki pneumatyczne. Specjalne rozwiązania chwytaków – przykłady zastosowań. Sensory taktylne i sensory siły. Siły i momenty działające na chwytak w procesie manipulacji i montażu. Sterowanie siłą chwytu. Statyka i dynamika chwytania. Chwytaki podciśnieniowe: budowa, zakres zastosowań, warunki uchwycenia. Chwytaki magnetyczne i elektromagnetyczne. Dodatkowe wyposażenie chwytaków. Parametry obiektu manipulacji wpływające na dobór chwytaka. Metodyka doboru chwytaków. Programy komputerowego wspomagania wyboru typu chwytaka. Zadania technologiczne robotów. Zasady stosowania narzędzi robotów. Mocowanie narzędzi. Systemy automatycznej wymiany narzędzi i chwytaków. Specyfikacja narzędzi stosowanych w procesach przemysłowych. Technologiczne uchwyty obróbkowe. Narzędzia dla robotów usługowych, inspekcyjnych i chirurgicznych - specyficzne wymagania i rozwiązania konstrukcyjne.
- Metody oceny:
- Zaliczenie laboratorium. Kolokwium w połowie semestru.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Olszewski M. (red.): Manipulatory i roboty przemysłowe. WNT, Warszawa 1992
Barczyk J.: Laboratorium podstaw robotyki. OW PW, Warszawa 1994
Barczyk J., Igielski J., Łunarski J.: Układy podawania w systemach automatycznego montażu. OW PW, Warszawa 1996
Morecki A. i Knapczyk J. (red.): Podstawy robotyki. WNT, Warszawa 1999
Tomaszewski K.: Roboty przemysłowe. Projektowanie układów mechanicznych. WNT, Warszawa 1993
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EFR_W01
- Zna różne współcześnie stosowane efektory robotów ich budowę i zastosowanie.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W10, K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EFR_U01
- Potrafi zaprojektować chwytak do chwytania określonego przedmiotu – w zależności od jego kształtu i rozmiaru
Weryfikacja: Zaliczenie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13
- Efekt EFR_U02
- Potrafi dobrać właściwy efektor do zadania realizowanego przez robota przemysłowego .
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych i projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt EFR_K01
- Student potrafi pracować w zespole.
Weryfikacja: Ocena bieżąca zadań realizowanych podczas zajęć laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05