- Nazwa przedmiotu:
- Eksploatacja statków latających
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kamila Kustroń
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK315A
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin pracy studenta: wykłady audytoryjne 24h, wykonanie 10 prac domowych stanowiących krótkie zadania rachunkowe utrwalające znajomość wymaganych treści lub stanowiące przedstawienie przykładów na podstawie zalecanej literatury - 10h, praca domowa zespołowa - 4h, przygotowanie do kolokwiów 1 i 2 - 12h, przygotowanie do kolokwium 3 - 8h, udział w wizycie naukowej stanowiącej zajecia praktyczne w instytucji naukowo-badawczej lub/i eksploatujacej samoloty/ śmigłowce, posiadającej certyfikat wg Part M i /lub part 145 - 6h
RAZEM:64h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 
1.2 ECTS
Wykłady audytoryjne 24h, udział w wizycie naukowej stanowiącej zajecia praktyczne w instytucji naukowo-badawczej lub/i eksploatujacej samoloty/ śmigłowce, posiadającej certyfikat wg Part M i /lub part 145 - 6h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0.25
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład360h
- Ćwiczenia90h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Probabilistyka
- Limit liczby studentów:
- wykład bez ograniczeń, w czasie trwania wizyty naukowej jednorazowo do max. 20 osób w grupie
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem przedmiotu jest uwrażliwienie studentów na ryzyko występowania uszkodzeń w procesie eksploatacji, możliwości zapobiegania uszkodzeniom lub/i łagodzenia skutków ich występowania. Dodatkowy cel to wskazanie na systemowość lotnictwa cywilnego i jego charakterystyka w ujęciu globalnym ze wskazaniem uwarunkowań prawnych i instytucjonalnych w spełnieniu wymogów zdatności i zapewnieniu bezpieczeństwa lotów.
- Treści kształcenia:
- Wykład wprowadzający w interdyscyplinarną tematykę eksploatacji statków powietrznych i kosmicznych. Modelowanie statku powietrznego i kosmicznego jako przedmiotu eksploatacji, uwarunkowania prawne i normatywne eksploatacji, organizacje lotnicze, własności i właściwości eksploatacyjne. Wyznaczanie  charakterystyk eksploatacyjnych na podstawie danych o uszkodzeniach. Modelowanie systemów eksploatacji, efektywność eksploatacji. Proces eksploatacji. procesy degradacji lotniczych struktur konstrukcyjnych i możliwości im zapobiegania oraz sposoby łagodzenia skutków uszkodzeń. Diagnostyka. Badanie uszkodzeń, prototypów, wypadków i incydentów lotniczych. Techniczna analiza niesprawności, profilaktyka. Modele utrzymania zdatności SP, obsługiwanie i odnowa. Aspekty eksploatacyjne prawa lotniczego. Aplikacja filozofii kaizen w ciągłym doskonaleniu metod, narzędzi i procedur efektywnej eksploatacji.
- Metody oceny:
- Warunki zaliczenia: W czasie trwania zajęć odbywają się trzy kolokwia w tym dwa 60. minutowe, w których można uzyskać max. po 30 punktów rozwiązując po trzy zadania i trzecie 90.minutowe, za które można uzyskać max. 40 punktów za rozwiązanie trzech postawionych problemów, wliczając do punktacji po dwa punkty za każdą z prac domowych. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna wyników poszczególnych kolokwiów przy czym min. 15punktów -ocena dostateczna 3,0; 18punktów - dość dobra 3,5; 21punktów -ocena dobra 4,0; 24punkty -ocena ponad dobra 4,5 i 27 punktów -ocena bardzo dobra 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.Lewitowicz J.: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. T.1 – T.5 Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa (2001, 2003, 2007, 2008, 2010)
2.Danilecki S.: Eksploatowanie samolotów. Ośrodek Wydawniczo - Poligraficzny SIMP, Warszawa 2001. 
3.Kinnison H. A.: Aviation Maintenance Management. McGraw-Hill, Ny, USA, 2004.
4.Danilecki S.: Kształtowanie systemu logistyki statków powietrznych z elementami probabilistycznej oceny bezpieczeństwa ich struktury. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, z. 162, Warszawa 1995. 
5.Żółtowski B.: Diagnostyka techniczna. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz 1996. 
Dodatkowa literatura: - Materiały na stronach: http://www.easa.eu.int/, http://www.ulc.gov.pl/ , http://www.ntsb.gov/,http:// www.ndt.net/ 
- Witryna www przedmiotu:
- http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/ESL
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt NK315A_W1
- 							zna przepisy wykonawcze jako wymogi projektu dokumentacji kandydata ubiegającego się o wydanie certyfikatu operatora lotniczego							
 Weryfikacja: praca domowa i kolokwium 1
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18, LiK1_W21, LiK1_W23
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06, T1A_W09, T1A_W11
- Efekt NK315A_W2
- 							zna przyczyny i skutki procesów degradacji struktur lotniczych dla siedmiostopniowego modelu organizacji materii							
 Weryfikacja: kolokwium 2
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W02, LiK1_W04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt NK315A_W3
- 							Ma wiedzę w zakresie procesów degradacyjnych materiałów lotniczych i sposobach ich eliminacji bądź łagodzenia skutków występowania							
 Weryfikacja: praca domowa, kolokwium 2
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W04, LiK1_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W06
- Efekt NK315A_W4
- 							zna metody zabezpieczeń przed zmęczeniem i korozja materiaów konstrukcyjnych							
 Weryfikacja: praca domowa,kolokwium 2
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt NK315A_W5
- 							zna postępowanie w celu uzyskania certyfikatu operatora lotniczego w aspekcie przepisów lotniczych							
 Weryfikacja: praca domowa, kolokwium 1
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18, LiK1_W21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06, T1A_W09
- Efekt NK315A_W6
- 														Umie wyznaczyć charakterystyki niezawodnosciowe dla różnych rozkładów zmiennej losowej czasu zdatności														
 Weryfikacja: Kolokwium 2
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06
- Efekt NK315A_W7
- 							zna przepisy lotnicze w zakresie zapewnienia zdatności SP							
 Weryfikacja: kolokwium 1, praca domowa
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06
- Efekt NK315A_W8
- 														zna i rozumie potzreby ograniczania wpływu czynnika ludzkiego na procesy eksploatacji SP														
 Weryfikacja: praca domowa
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W17, LiK1_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W05, T1A_W06
- Efekt NK315A_W9
- 							zna trendy rozwojowe  w diagnostyce lotniczej z ukierunkowaniem na systemy zintegrowane ze statkiem powietrznym							
 Weryfikacja: kolokwium 3
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W17
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt NK315A_U1
- 							Potrafi wyznaczyć charakterystyki niezawodnościowe na podstawie danych eksploatacyjnych o uszkodzeniach							
 Weryfikacja: kolokwium 2
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09
- Efekt NK315A_U2
- 							Potrafi określić zagrożenie uszkodzeniem znając środowisko pracy statku powietrznego							
 Weryfikacja: kolokwium 2
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt NK315A_K1
- 							rozumie potrzebę doskonalenia technik wytwarzania elementów lotniczych w celu zmniejszania niepewności oceny konstrukcji, rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu osiągnięcia współnego sukcesu							
 Weryfikacja: zadanie w grupie
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_K01, LiK1_K04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04