- Nazwa przedmiotu:
- Przygotowanie projektów do Unii Europejskiej
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Michał Staniszewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- do weryfikacji
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godz., w tym 25 udział w wykładach, 25 praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład375h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 300
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zagadnień i zasad dotyczących przygotowywania projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Ponadto zostaną przedstawione praktyczne techniki i narzędzia związane z planowaniem, organizowaniem, kierowaniem oraz kontrolowaniem realizacji projektów.
- Treści kształcenia:
- Polityka spójności
Tryb konkursowy wybierania projektów do dofinansowania
Cykl życia projektu
Aspekty prawne realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE
Zarządzanie budżetem i finansami w projektach
Zarządzanie harmonogramami w projektach
Zarządzanie ryzykiem w projektach
Ewaluacja
Standardy zarządzania projektami
Zawód menadżera projektu
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego oraz aktywność na wykładach.
Wykłady kończą się zaliczeniem (pisemnym lub ustnym), który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury.
Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia oraz oceny aktywności na zajęciach.
Studenci wykazujący się aktywnością podczas wykładów mogą być zwolnieni z zaliczenia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- M. Domiter, A. Marciszewska, Zarządzanie projektami unijnymi. Teoria i praktyka, DIFIN, Warszawa 2013,
P. Harper-Smith, S. Derry, M. Lipa, Zarządzanie projektami, MT Biznes, Warszawa 2012,
A. Jaskanis, M. Marczewska, M. Darecki, Zarządzanie projektami w administracji publicznej, Presscom, 2015
M. Kapusta, Zarządzanie projektami, krok po kroku, EDGARD, Warszawa 2013,
Office of Government Commerce, Skuteczne zarządzanie projektami, edycja 2009 (PL), The Stationery Office
M. Pawlak, Zarządzanie projektami, PWN, Warszawa 2010,
red. E. Bukłaha, M. Szwabe, Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych: planowanie i realizacja, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2007,
red. J. Skalik, Zarządzanie projektami, UEWr, Wrocław 2009,
red. M. Trocki, PWE, Warszawa, 2012,
J. W. Tkaczyński, M. Świstak, E. Sztorc, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, C.H. BECK, Warszawa 2011
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju
Ustawa z dnia 11 lipca 2014r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, Warszawa, 2015r.
Practice Standard for Scheduling 2nd Edition
Wytyczne w zakresie ewaluacji polityki spójności na lata 2014-2020, Warszawa, 2015
Wpływ ewaluacji na skuteczność i efektywność realizacji polityki spójności w Polsce. Dobre praktyki, Warszawa, 2014
Rocznik ewaluacji 2014, Warszawa 2015
Rocznik ewaluacji 2013, Warszawa 2014
Proces ewaluacji polityki spójności w Polsce 2004-2014, Warszawa, 2014
Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa, 2012,
Proces ewaluacji polityki spójności w Polsce. Podsumowanie dotychczasowych doświadczeń. Plany i wyzwania na przyszłość
Project Management Body of Knowledge, PMBoK Guide 5th Edition
Standard for Program Management 3rd Edition
Standard for Portfolio Management 3rd Edition
Organizational Project Management Maturity Model, OPM3 3rd Edition
Portfolio, Programme and Project Offices: P3O - 2013 Edition
Managing Successful Programmes 2011 Edition, Cabinet Office
Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA (National Competence Baseline - NCB), wersja 3.0
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia, terminologię stosowaną w obszarze przygotowania projektów współfinansowanych ze środków UE
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W04, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08
- Efekt W_02
- Zna podstawowe narzędzia wykorzystywane przez menadżera projektu w zakresie ustalania zakresu, harmonogramu oraz budżetu projektu
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W05, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08
- Efekt W_03
- Zna uwarunkowania polityki spójności Unii Europejskiej oraz jej wpływ na rozwój regionalny i lokalny
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Wskazać uzasadnienie biznesowe dla realizowanego projektu, określić cele i mierniki realizacji oraz kryteria sukcesu
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U05, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
- Efekt U_02
- Przygotować kartę projektu zawierającą analizę interesariuszy, opis zadań do realizacji w projekcie, harmonogram realizacji, budżet projektu, odpowiedzialność za realizowany projekt
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U06, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
- Efekt U_03
- Przeprowadzić analizy ryzyka, interesariuszy, wykonalności dla realizowanego projektu
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Pracować w zmiennym otoczeniu z dużą liczbą informacji które trzeba analizować by podejmować optymalne decyzje zarządcze
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K08 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K01, S2A_K03
- Efekt K_02
- Potrafi samodzielnie podejmować decyzje związane z realizacją projektu, zachowując odporność na wywieranie wpływów przez otoczenie, angażuje się w realizację wykonywanych zadań i przyjmuje odpowiedzialność za ich przeprowadzenie
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_03
- Potrafi współpracować w grupie i współdziałać z różnymi podmiotami w zakresie realizowanego projektu, programów lub portfela projektów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07