Nazwa przedmiotu:
RYSUNEK ODRECZNY 4
Koordynator przedmiotu:
mgr arch. Adam Sufliński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Na podstawie doświadczeń, studiów wg programu semestrów I, II i III, prace finalne potwierdzające umiejęt-ność samodzielnego rozwiązywania zadań z dziedziny integracji dyscyplin artystycznych, rysunku, malarstwa i rzeźby, z architekturą
Treści kształcenia:
Równolegle z ćwiczeniami rysunkowymi, których podstawą jest studium z natury, prowadzone są odręczne szkice perspektywiczne w oparciu o rzuty ortogonalne wybranych zespołów architektonicznych, urbanistycz-nych, założeń ogrodowych i krajobrazowych. Materiały niezbędne do wykonania zadania zbierane są przez studentów indywidualnie, w ramach pracy własnej. Myślą przewodnią zadania jest rysunkowa analiza funkcji i formy obiektu oraz współdziałanie z otaczającym krajobrazem. Program ćwiczeń z rzeźby przewiduje wykonanie dwóch zadań: • Zadanie I polega na interpretacji rzeźbiarskiej formy przestrzennej widzianej w naturze. Szczególna uwaga zwrócona jest na proporcje, charakter modela, nastrój i kompozycję. Materiał : glina. • Zadanie II polega na interpretacji rzeźbiarskiej skojarzeń odpowiadających na zadany temat. Skojarzenia przedstawione i ukształtowane środkami formy, tworzą bryłę rzeźbiarską w otwartej przestrzeni lub w kontakcie z architekturą. Charakter bryły statyczny lub dynamiczny. Bryła rzeźbiarska o wyrazie abstrakcyjnym. Materiał: glina. Z wybranych prac sporządzane są w pracowni odlewy gipsowe. Organizacja zajęć dydaktycznych na drugim roku ( sem. 3 i 4 ) wymaga szczególnej uwagi. Wobec ograniczonej warunkami technicznymi sali rzeźby, a znacznej ilości studentów, z konieczności wprowadzono kolejne przechodzenie grup studentów drugiego roku przez ćwiczenia z rysunku oraz rzeźby. Ten sposób organizacji ćwiczeń zapewnia każdemu studentowi drugiego roku możliwość poznania podstaw rzeźby.
Metody oceny:
Prace wykonywane na zajęciach, wg programu poszczególnych semestrów, oceniane są na bieżąco, po zakoń-czeniu tematu. Ocena finalna – semestralna, po zakończeniu semestru, wystawiana jest na podstawie przeglądu teki z kompletem prac danego semestru.
Egzamin:
Literatura:
- Bartel Kazimierz - Perspektywa malarska, pod redakcją Franciszka Otto, Wyd PWN Warszawa 1958, - Białostocki Jan - Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1963, - Kozakiewicz Stefan - Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wyd. PWN Warszawa 1963, - Suzin Leon Marek - Perspektywa wykreślna dla architektów, Wyd. drugie. Wyd. Arkady Warszawa 1998, - Witwicki Władysław - O widzeniu przedmiotów, Wyd. Budownictwo i Architektura, Warszawa 1954.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się