Nazwa przedmiotu:
Ekonomia rynkowa
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. M. Duczkowska - Piasecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A21_ER
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Student uczestniczy w wykładach - 30 godzin oraz ćwiczeniach - 15 godzin; samodzielnie w domu student przygotowuje na ćwiczenia zadania, czyta literaturę, zbiera materiały do dyskusji polecone przez prowadzącego ćwiczenia oraz - jeśli są takie zajęcia - przygotowuje samodzielne wystąpienie lub referat; ponadto student ma możliwość uczestniczyć w konsultacjach (zarówno do wykładów jak i ćwiczeń); na zakończenie semestru student samodzielnie przygotowuje się do zaliczeń (wykładów - na podstawie wyłożonych treści i zadanej literatury) oraz ćwiczeń (na podstawie poleconych do wykonania prac i opanowania materiału do testu).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
W ramach wystudiowanego w salach wykładowych przedmiotu (45 godz) student otrzymuje 1,8 pkt ECTS; w ramach pracy własnej - 1,2 pkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
student otrzymuje na zajęciach wiedzę praktyczna opartą o teorię ekonomii, co da w sumie 1,5 pkt ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wystudiowany na poziomie podstawowym zakres przedmiotu mikro i makro ekonomii na studiach licencjackich, ponieważ z dorobku treści tych nauk korzysta student podczas wykładanych treści z przedmiotu ekonomia rynkowa
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
wykłady - Przyswojenie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii pozwalające poznać i zrozumieć prawa i mechanizmy ekonomiczne występujące we współczesnej gospodarce rynkowej oraz opanować odpowiedzialność władz publicznych (wraz z instrumentami, jakimi władza może się posługiwać )- za kształtowanie rozwoju gospodarczego; Celem wykładu jest opanowanie umiejętności rozumienia i analizy skutków poszczególnych instrumentów ekonomicznych w gospodarce rynkowej oraz nabycie kompetencji do samodzielnego myślenia w kategoriach ekonomii rynku i krytyki nieodpowiedzialnych posunięć każdej władzy publicznej. ćwiczenia - Umiejętność wykorzystania zdobytej na wykładzie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii poprzez rozwiązywanie problemów i zadań ekonomiczno-matematycznych, analiz funkcjonowania poszczególnych instrumentów, co pozwala kreować racjonalne postawy wobec zachodzących zdarzeń w gospodarce rynkowej.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia) 1. Kontekst współczesnego rozwoju gospodarczego w krajach o gospodarce rynkowej – prawa ekonomii rynkowej i ich skutki 2. Czynniki wzrostu i rozwoju gospodarczego – inwestycyjne i bezinwestycyjne; wzrost roli czynników niematerialnych, w tym – własności intelektualnej 3. Rynek, jego istota i prawa -działanie mechanizmu rynkowego; czynniki kształtujące podaż i popyt; typowe i nietypowe reakcje popytu na zmiany cen ; 4. Rola państwa w gospodarce rynkowej – przyczyny wzrostu tej roli; władza publiczna jako decydent w kwestiach wzrostu i rozwoju 5. Zadania rządu w gospodarce rynkowej – funkcje rządu, teoria wyboru publicznego 6. Polityka fiskalna – narzędzia, rozstrzygnięcia administracyjne (UE);definicja i struktura budżetu państwa; deficyt budżetowy i dług publiczny 7. Narzędzia ekspansywnej i restrykcyjnej polityki budżetowej i ich skutki; efektywność polityki fiskalnej 8. Podatki a popyt globalny; wydatki rządowe w różnych okresach koniunktury, transfery społeczne i regulacje – jako narzędzia polityki fiskalnej 9. Polityka pieniężna – rola Banku Centralnego; narzędzia polityki pieniężnej 10. Narzędzia polityki pieniężnej; ekspansywna i restrykcyjna polityka pieniężna; kreacja pieniądza papierowego przez banki – efektywność polityki pieniężnej w różnych okresach koniunktury gospodarczej 11. Pieniądz – definicja, funkcje i rodzaje pieniądza, historia pieniądza 12. Rodzaje popytu na pieniądz; podaż pieniądza 13. Inflacja – definicja, przyczyny i rodzaje inflacji; mierzenie iutki inflacji 14. Bezrobocie jako zjawisko ekonomiczne – rodzaje bezrobocia, przyczyny i skutki bezrobocia, mierzenie bezrobocia, sposoby walki z bezrobociem 15. Sprawdzian Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Rynek jako mechanizm ekonomiczny w skali gospodarki kraju. 2. Popyt, podaż, cena, elastyczność popytu i podaży; typowe i nietypowe reakcje na ceny 3. Inwestycyjne i pozainwestycyjne czynniki wzrostu i rozwoju gospodarczego – efektywność inwestycji 4. Wykorzystanie mnożnika kredytowego do kształtowania podaży pieniądza 5. Analiza przebiegu inflacji w Polsce w latach 1990-2015; instrumenty i skutki walki z inflacją 6. Analiza przyczyn i skali bezrobocia w Polsce w latach 1990-2015 – sposoby walki z bezrobociem i ich efektywność 7.Sprawdzian
Metody oceny:
wykłady - metodą oceny jest na koniec semestru sprawdzian w postaci testu z pytaniami zamkniętymi (w liczbie 9) oraz 1 pytaniem otwartym, a skala ocen jest tak dobrana, iżby same pytania zamknięte nie dawały możliwości zaliczenia testu; za pytania zamknięte można uzyskać 4,5 pkt; a ocena dostateczna jest od 6 pkt. ćwiczenia - na zaliczenie ćwiczeń obowiązują: obecności, wykonane wszystkie polecenia podczas semestru i sprawdzian końcowy.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Marciniak S. i in.: Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2013; 2. P.Samuelson; W.Nordhaus Ekonomia Rebis Poznań 2014 3. Mankiw N.G., Taylor M. P.: Makroekonomia, PWE, Warszawa 2009; 4. Mankiw N.G., Taylor M. P.: Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Stiglitz J.E.: Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013; 2. T.L.Friedman Świat jest płaski Rebis, Poznań 2006 3. S.Flejterski, P.T.Wahk Ekonomia globalna Difin, Warszawa 2003
Witryna www przedmiotu:
nie dotyczy
Uwagi:
nie dotyczy

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma zaawansowaną wiedzę umożliwiającą orientację we współczesnym rozwoju gospodarek rynkowych o różnym stopniu zaawansowania oraz zna istotę rozwoju w dobie globalizacji, internacjonalizacji i regionalizacji rozumie mechanizmy społeczne
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_02
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu diagnozowania i rozpoznawania, metod analizy problemów, wynikających z funkcjonowania gospodarki rynkowej oraz zna administracyjne regulacje w tej dziedzinie
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_03
Student ma wiedzę na temat funkcjonowania rynku w warunkach konkurencji; ma pogłębioną wiedzę o czynnikach konkurencyjności: innowacjach
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student ma umiejętność formułowania opinii dotyczących uwarunkowań procesów gospodarczych oraz wskazywania niezbędnych zmian.
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_02
Student umie dokonać analizy procesów powstawania i rozwiązywania problemów i kwestii ekonomicznych a także niektórych ich aspektów społecznych i prawnych.
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student ma świadomość etyki i odpowiedzialności, związanej z wykonywanym zawodem
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
Student ma świadomość znaczenia aktywnego kształtowania rzeczywistości ekonomicznej, ma nawyk aktualizowania swojej wiedzy
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07