- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia rynkowa
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. M. Duczkowska - Piasecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_ER
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Student uczestniczy w wykładach - 30 godzin oraz ćwiczeniach - 15 godzin; samodzielnie w domu student przygotowuje na ćwiczenia zadania, czyta literaturę, zbiera materiały do dyskusji polecone przez prowadzącego ćwiczenia oraz - jeśli są takie zajęcia - przygotowuje samodzielne wystąpienie lub referat; ponadto student ma możliwość uczestniczyć w konsultacjach (zarówno do wykładów jak i ćwiczeń); na zakończenie semestru student samodzielnie przygotowuje się do zaliczeń (wykładów - na podstawie wyłożonych treści i zadanej literatury) oraz ćwiczeń (na podstawie poleconych do wykonania prac i opanowania materiału do testu).
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- W ramach wystudiowanego w salach wykładowych przedmiotu (45 godz) student otrzymuje 1,8 pkt ECTS; w ramach pracy własnej - 1,2 pkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- student otrzymuje na zajęciach wiedzę praktyczna opartą o teorię ekonomii, co da w sumie 1,5 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wystudiowany na poziomie podstawowym zakres przedmiotu mikro i makro ekonomii na studiach licencjackich, ponieważ z dorobku treści tych nauk korzysta student podczas wykładanych treści z przedmiotu ekonomia rynkowa
- Limit liczby studentów:
- 300
- Cel przedmiotu:
- wykłady - Przyswojenie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii pozwalające poznać i zrozumieć prawa i mechanizmy ekonomiczne występujące we współczesnej gospodarce rynkowej oraz opanować odpowiedzialność władz publicznych (wraz z instrumentami, jakimi władza może się posługiwać )- za kształtowanie rozwoju gospodarczego;
Celem wykładu jest opanowanie umiejętności rozumienia i analizy skutków poszczególnych instrumentów ekonomicznych w gospodarce rynkowej oraz nabycie kompetencji do samodzielnego myślenia w kategoriach ekonomii rynku i krytyki nieodpowiedzialnych posunięć każdej władzy publicznej.
ćwiczenia - Umiejętność wykorzystania zdobytej na wykładzie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii poprzez rozwiązywanie problemów i zadań ekonomiczno-matematycznych, analiz funkcjonowania poszczególnych instrumentów, co pozwala kreować racjonalne postawy wobec zachodzących zdarzeń w gospodarce rynkowej.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia)
1. Kontekst współczesnego rozwoju gospodarczego w krajach o gospodarce rynkowej – prawa ekonomii rynkowej i ich skutki
2. Czynniki wzrostu i rozwoju gospodarczego – inwestycyjne i bezinwestycyjne; wzrost roli czynników niematerialnych, w tym – własności intelektualnej
3. Rynek, jego istota i prawa -działanie mechanizmu rynkowego; czynniki kształtujące podaż i popyt; typowe i nietypowe reakcje popytu na zmiany cen ;
4. Rola państwa w gospodarce rynkowej – przyczyny wzrostu tej roli; władza publiczna jako decydent w kwestiach wzrostu i rozwoju
5. Zadania rządu w gospodarce rynkowej – funkcje rządu, teoria wyboru publicznego
6. Polityka fiskalna – narzędzia, rozstrzygnięcia administracyjne (UE);definicja i struktura budżetu państwa; deficyt budżetowy i dług publiczny
7. Narzędzia ekspansywnej i restrykcyjnej polityki budżetowej i ich skutki; efektywność polityki fiskalnej
8. Podatki a popyt globalny; wydatki rządowe w różnych okresach koniunktury, transfery społeczne i regulacje – jako narzędzia polityki fiskalnej
9. Polityka pieniężna – rola Banku Centralnego; narzędzia polityki pieniężnej
10. Narzędzia polityki pieniężnej; ekspansywna i restrykcyjna polityka pieniężna; kreacja pieniądza papierowego przez banki – efektywność polityki pieniężnej w różnych okresach koniunktury gospodarczej
11. Pieniądz – definicja, funkcje i rodzaje pieniądza, historia pieniądza
12. Rodzaje popytu na pieniądz; podaż pieniądza
13. Inflacja – definicja, przyczyny i rodzaje inflacji; mierzenie iutki inflacji
14. Bezrobocie jako zjawisko ekonomiczne – rodzaje bezrobocia, przyczyny i skutki bezrobocia, mierzenie bezrobocia, sposoby walki z bezrobociem
15. Sprawdzian
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Rynek jako mechanizm ekonomiczny w skali gospodarki kraju.
2. Popyt, podaż, cena, elastyczność popytu i podaży; typowe i nietypowe reakcje na ceny
3. Inwestycyjne i pozainwestycyjne czynniki wzrostu i rozwoju gospodarczego – efektywność inwestycji
4. Wykorzystanie mnożnika kredytowego do kształtowania podaży pieniądza
5. Analiza przebiegu inflacji w Polsce w latach 1990-2015; instrumenty i skutki walki z inflacją
6. Analiza przyczyn i skali bezrobocia w Polsce w latach 1990-2015 – sposoby walki z bezrobociem i ich efektywność
7.Sprawdzian
- Metody oceny:
- wykłady - metodą oceny jest na koniec semestru sprawdzian w postaci testu z pytaniami zamkniętymi (w liczbie 9) oraz 1 pytaniem otwartym, a skala ocen jest tak dobrana, iżby same pytania zamknięte nie dawały możliwości zaliczenia testu; za pytania zamknięte można uzyskać 4,5 pkt; a ocena dostateczna jest od 6 pkt.
ćwiczenia - na zaliczenie ćwiczeń obowiązują: obecności, wykonane wszystkie polecenia podczas semestru i sprawdzian końcowy.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Marciniak S. i in.: Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2013;
2. P.Samuelson; W.Nordhaus Ekonomia Rebis Poznań 2014
3. Mankiw N.G., Taylor M. P.: Makroekonomia, PWE, Warszawa 2009;
4. Mankiw N.G., Taylor M. P.: Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. Stiglitz J.E.: Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013;
2. T.L.Friedman Świat jest płaski Rebis, Poznań 2006
3. S.Flejterski, P.T.Wahk Ekonomia globalna Difin, Warszawa 2003
- Witryna www przedmiotu:
- nie dotyczy
- Uwagi:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student ma zaawansowaną wiedzę umożliwiającą orientację we współczesnym rozwoju gospodarek rynkowych o różnym stopniu zaawansowania oraz zna istotę rozwoju w dobie globalizacji, internacjonalizacji i regionalizacji rozumie mechanizmy społeczne
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_02
- Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu diagnozowania i rozpoznawania, metod analizy problemów, wynikających z funkcjonowania gospodarki rynkowej oraz zna administracyjne regulacje w tej dziedzinie
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_03
- Student ma wiedzę na temat funkcjonowania rynku w warunkach konkurencji; ma pogłębioną wiedzę o czynnikach konkurencyjności: innowacjach
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student ma umiejętność formułowania opinii dotyczących uwarunkowań procesów gospodarczych oraz wskazywania niezbędnych zmian.
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_02
- Student umie dokonać analizy procesów powstawania i rozwiązywania problemów i kwestii ekonomicznych a także niektórych ich aspektów społecznych i prawnych.
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student ma świadomość etyki i odpowiedzialności, związanej z wykonywanym zawodem
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_02
- Student ma świadomość znaczenia aktywnego kształtowania rzeczywistości ekonomicznej, ma nawyk aktualizowania swojej wiedzy
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07