- Nazwa przedmiotu:
- Metodologia nauk
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Zbigniew Król
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_MN
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.). Obciążenie studenta [h]:
Udział w wykładach 20h
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 40h
czytanie wskazanej literatury 15h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno - definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego kierunku administracja.
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z logiki.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych, których znajomość jest przydatna w działalności zawodowej humanistów ze szczególnym uwzględnieniem prawników, przedstawicieli administracji, polityków oraz przydatnych dla każdego obywatela w Polsce demokratycznej. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe informacje dotyczące m.in.: pojęcia nauki i metody naukowej wraz z historycznym rozwojem tych pojęć, podziału nauk, typów metod naukowych, metody specyficzne dla różnych nauk, charakterystykę metod nauk humanistycznych (historia, filologia, prawo, administracja), zagadnienia nauka a religia, polityka, zagadnienia historycznej zmienności nauk oraz rozważyć kolejne problemy: jak odróżnić naukę od pseudonauki i szarlatanerii? Czym jest prawda i jakie są jej definicje? Rola metod naukowych i teorii argumentacji w sądownictwie, racjonalnym podejmowaniu decyzji administracyjnych i dyskursie politycznym.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin:
1. Co to jest metodologia nauk? Z dziejów metodologii nauk humanistycznych i przyrodniczych I. Podstawowe kierunki i idee w filozofii nauki I. 2h
2. O istocie nauki. Podstawy semiotyki I. Język i pojęcia abstrakcyjne. Sensy, obiekty abstrakcyjne, nazwy, reprezentacje przedmiotów abstrakcyjnych. Metody naukowe i ich rodzaje. Abstrakcja i myślenie abstrakcyjne. Specyfika metodologiczna nauki i techniki I. 2h
3. Ogólna metodologia nauk. Nauka i metanauka. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Klasyczny podział nauk. Nauki humanistyczne. 3h
4. Czym nie jest wiedza? Podstawy semiotyki II. 2h
5. Definicje II. Z historii definicji. Pojęcia niedefiniowalne: przykład – pojęcie wielościanu. Specyfika metodologiczna nauki i techniki II. 1h
6. Z dziejów metodologii nauk humanistycznych I. Podstawowe kierunki i idee w filozofii nauki I. Główne kierunki we współczesnej filozofii prawa. 4h
7. Problemy rozwoju nauki i wiedzy. Historyczna zmienność nauki a pojęcie prawdy. Prawda w humanistyce a prawda w naukach matematyczno-przyrodniczych. Problemy teorii poznania. 2h
8. Wyjaśnianie w naukach. Rodzaje wyjaśnień. 1h
9. Ontologia nauki. Główne spory i stanowiska w kwestii natury poznania naukowego i przedmiotu nauki. 3h
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z pracy zaliczeniowej lub egzaminu oraz aktywność na wykładach. Wykłady kończą się (pisemnym lub ustnym) egzaminem, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury lub oceną zadanej pracy zaliczeniowej oraz aktywności na zajęciach. Każde pytanie egzaminacyjne (razem 4) oceniane jest punktowo od 0 do 5 punktów. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników kolokwium egzaminacyjnego lub oceny pracy zaliczeniowej oraz ocenie aktywności na zajęciach. Studenci wykazujący się aktywnością mogą być zwolnieni z kolokwium egzaminacyjnego. (Studenci zwolnieni z kolokwium traktowani są jak osoby posiadające ocenę wyjściową 3,5.)
Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach lub pozytywna ocena pracy zaliczeniowej. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych.
Ocena za przedmiot:
Ocena: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub z pracy zaliczeniowej.
3.5 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub z pracy zaliczeniowej.
4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub z pracy zaliczeniowej.
4.5 Uzyskał co najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach oraz zaliczył pracę zaliczeniową
5.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach oraz zaliczył pracę zaliczeniową na co najmniej 4,5.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Z. Hajduk „Ogólna metodologia nauk”, RW KUL, Lublin 2001. (lektura w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień).
2. A. B. Stępień „Wstęp do filozofii”, RW KUL (kilka wydań, lektura w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień).
Literatura uzupełniająca:
1. Kazimierz Ajdukiewicz, „Zagadnienia i kierunki filozofii”, ALETHEIA 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_M01
- Zna podstawową terminologię w zakresie metodologii nauk.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M02
- Zna specyfikę metodologiczną nauk humanistycznych i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M03
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie typologii nauk, ich podstaw, zakresu zastosowania.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M04
- Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w zakresie ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych oraz potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M05
- Zna podstawowe teorie w filozofii prawa, filozofii nauki i metodologii nauk humanistycznych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M06
- Wie czym się różni nauka od innych rodzajów wiedzy.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_M01
- Umie posługiwać się regułami ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych, w zastosowaniu humanistycznym.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_M02
- Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
- Efekt U_M03
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_M04
- Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_M05
- Potrafi dostrzec ograniczenia i specyfikę metodologiczną danych problemów
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_M01
- Ma świadomość konieczności zachowywania szeroko pojętej logiki i reguł w działalności społecznej, politycznej, administracyjnej, naukowej i antykryzysowej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_M02
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_M03
- Ma świadomość konieczności zachowania spójności logicznej aktów prawnych i reguł społecznych wraz ze świadomością użyteczności zachowywania konsekwencji w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_M04
- Ma świadomość użyteczności zachowywania reguł metodologicznych w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07