Nazwa przedmiotu:
Metodologia nauk
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. Zbigniew Król
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A21_MN
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.). Obciążenie studenta [h]: Udział w wykładach 20h Praca własna: przygotowanie do zajęć 40h czytanie wskazanej literatury 15h Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno - definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego kierunku administracja. Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z logiki.
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych, których znajomość jest przydatna w działalności zawodowej humanistów ze szczególnym uwzględnieniem prawników, przedstawicieli administracji, polityków oraz przydatnych dla każdego obywatela w Polsce demokratycznej. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe informacje dotyczące m.in.: pojęcia nauki i metody naukowej wraz z historycznym rozwojem tych pojęć, podziału nauk, typów metod naukowych, metody specyficzne dla różnych nauk, charakterystykę metod nauk humanistycznych (historia, filologia, prawo, administracja), zagadnienia nauka a religia, polityka, zagadnienia historycznej zmienności nauk oraz rozważyć kolejne problemy: jak odróżnić naukę od pseudonauki i szarlatanerii? Czym jest prawda i jakie są jej definicje? Rola metod naukowych i teorii argumentacji w sądownictwie, racjonalnym podejmowaniu decyzji administracyjnych i dyskursie politycznym.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin: 1. Co to jest metodologia nauk? Z dziejów metodologii nauk humanistycznych i przyrodniczych I. Podstawowe kierunki i idee w filozofii nauki I. 2h 2. O istocie nauki. Podstawy semiotyki I. Język i pojęcia abstrakcyjne. Sensy, obiekty abstrakcyjne, nazwy, reprezentacje przedmiotów abstrakcyjnych. Metody naukowe i ich rodzaje. Abstrakcja i myślenie abstrakcyjne. Specyfika metodologiczna nauki i techniki I. 2h 3. Ogólna metodologia nauk. Nauka i metanauka. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Klasyczny podział nauk. Nauki humanistyczne. 3h 4. Czym nie jest wiedza? Podstawy semiotyki II. 2h 5. Definicje II. Z historii definicji. Pojęcia niedefiniowalne: przykład – pojęcie wielościanu. Specyfika metodologiczna nauki i techniki II. 1h 6. Z dziejów metodologii nauk humanistycznych I. Podstawowe kierunki i idee w filozofii nauki I. Główne kierunki we współczesnej filozofii prawa. 4h 7. Problemy rozwoju nauki i wiedzy. Historyczna zmienność nauki a pojęcie prawdy. Prawda w humanistyce a prawda w naukach matematyczno-przyrodniczych. Problemy teorii poznania. 2h 8. Wyjaśnianie w naukach. Rodzaje wyjaśnień. 1h 9. Ontologia nauki. Główne spory i stanowiska w kwestii natury poznania naukowego i przedmiotu nauki. 3h
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z pracy zaliczeniowej lub egzaminu oraz aktywność na wykładach. Wykłady kończą się (pisemnym lub ustnym) egzaminem, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury lub oceną zadanej pracy zaliczeniowej oraz aktywności na zajęciach. Każde pytanie egzaminacyjne (razem 4) oceniane jest punktowo od 0 do 5 punktów. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników kolokwium egzaminacyjnego lub oceny pracy zaliczeniowej oraz ocenie aktywności na zajęciach. Studenci wykazujący się aktywnością mogą być zwolnieni z kolokwium egzaminacyjnego. (Studenci zwolnieni z kolokwium traktowani są jak osoby posiadające ocenę wyjściową 3,5.) Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach lub pozytywna ocena pracy zaliczeniowej. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych. Ocena za przedmiot: Ocena: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub z pracy zaliczeniowej. 3.5 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub z pracy zaliczeniowej. 4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub z pracy zaliczeniowej. 4.5 Uzyskał co najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach oraz zaliczył pracę zaliczeniową 5.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie lub wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach oraz zaliczył pracę zaliczeniową na co najmniej 4,5.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Z. Hajduk „Ogólna metodologia nauk”, RW KUL, Lublin 2001. (lektura w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień). 2. A. B. Stępień „Wstęp do filozofii”, RW KUL (kilka wydań, lektura w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień). Literatura uzupełniająca: 1. Kazimierz Ajdukiewicz, „Zagadnienia i kierunki filozofii”, ALETHEIA 2003.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_M01
Zna podstawową terminologię w zakresie metodologii nauk.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M02
Zna specyfikę metodologiczną nauk humanistycznych i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie typologii nauk, ich podstaw, zakresu zastosowania.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M04
Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w zakresie ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych oraz potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M05
Zna podstawowe teorie w filozofii prawa, filozofii nauki i metodologii nauk humanistycznych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M06
Wie czym się różni nauka od innych rodzajów wiedzy.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_M01
Umie posługiwać się regułami ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych, w zastosowaniu humanistycznym.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_M02
Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Efekt U_M03
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_M04
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_M05
Potrafi dostrzec ograniczenia i specyfikę metodologiczną danych problemów
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_M01
Ma świadomość konieczności zachowywania szeroko pojętej logiki i reguł w działalności społecznej, politycznej, administracyjnej, naukowej i antykryzysowej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M02
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M03
Ma świadomość konieczności zachowania spójności logicznej aktów prawnych i reguł społecznych wraz ze świadomością użyteczności zachowywania konsekwencji w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M04
Ma świadomość użyteczności zachowywania reguł metodologicznych w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07