- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Koordynator przedmiotu:
- dr Piotr Jermakowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A22_ZZL
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 30 godz.
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 40 godz.
czytanie wskazanej literatury 15 godz.
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 85 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstepnych
- Limit liczby studentów:
- 300
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących problematyki zarządzania zasobami ludzkimi. Zaznajomienie studentów z problematyką ZZL oraz dostarczenie teoretycznych podstaw do kierowania zespołami pracowniczymi. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe informacje dotyczące m.in.: idea humanizacji pracy, transformacja pracy, zarządzanie kadrami, style kierowania, motywowanie pracowników, koncepcje motywowania, patologie pracy.
- Treści kształcenia:
- 1. Zarządzanie kadrami. Definicje. Gospodarowanie zasobami ludzkimi. Elementy wchodzące w skład procesu zarządzania kadrami.
2. Znaczenie pracy. Transformacja pracy. Postrzeganie pracy na przestrzeni wieków. Nowe zjawiska w obszarze pracy. Przyszłość pracy.
3. Planowanie i kontrola. Planowanie strategiczne i kontrola strategiczna.
4. Idea humanizacji pracy. Nurt humanistyczny i pragmatyczny w Fabryce Świata w ChRL.
5. Uwarunkowania ZZL. Rodzaje zarządzania zasobami ludzkimi. Podejście „twarde”. Podejście „miękkie”. Typologia kultur organizacyjnych. Kierowanie zespołami pracowniczymi. Różnice między przewodzeniem a rządzeniem. Style przewodzenia.
6. Motywowanie pracowników. Znaczenie motywacji. Rodzaje motywacji. Promowanie zasad współpracy.
7. Koncepcje motywowania. Teorie: Richardsa, Greenlawa, Herzberga
8. Sposoby manipulowania pracownikami.
9. Funkcje menadżera, historia idei zarządzania, systemy hierarchii organizacyjnej.
10. Rozwiązywanie konfliktów pomiędzy generacjami BB, X i Y. Pokojowe sposoby radzenia z konfliktami.
11. Generacja Y w świetle badań pilotażowych.
12. Bilans społeczny. Wyzwania dla polskiego rynku pracy. Młodzi ale bezrobotni - strategie edukacyjne.
13. Związki zawodowe w organizacji. Spory zbiorowe pracy. 2
14. Patologie pracy
15. Ocena pracowników. Cele oceny pracowników. Koncepcje oceny.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego w formie testu. Test składa się z trzydziestu pytań i trzech możliwych odpowiedzi na każde z nich.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. PWN, Warszawa 2006
2. Armstrong M., Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, OE, Kraków 2005
3. Maśłyk-Musial E., Strategiczne zrządzanie zasobami ludzkimi, OW PW, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
1. Jermakowicz P., Mediacje w sporach zbiorowych pracy. Wydawnictwo Braun, Warszawa 2011
2. Jermakowicz P, Praca w świetle opinii i postaw przyszłych pracowników administracji publicznej. Badania pilotażowe. [w]: Kapitał społeczny w organizacji i regionie, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2011
3. Maśłyk-Musiał E., Bulinska H., ZZL wieku Internetu- przywództwo w e-kulturze, w: „Zarządzanie zasobami ludzkimi” nr 1(78) 2011.
4. Kossowska M., Sołtysińska I , Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, OE, Kraków 2002
5. Wood R., Payne T., Metody rekrutacji i selekcji pracowników oparte na kompetencjach, OE, Kraków 2006
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawową terminologię w ZZL
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08
- Efekt W_04
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ZZL
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
- Efekt W_06
- Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w zakresie ZZL i potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08
- Efekt W_07
- Ma podstawową wiedzę o funkcjach ZZL, o jego celach, podstawach, organizacji i funkcjonowaniu.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Wie na czym polega praca zespołowa, zna mechanizmy funkcjonowania zespołów pracowniczych.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
- Efekt U_04
- Potrafi zdiagnozować potrzeby personalne w organizacji w oparciu o analizę: strategii i kultury organizacyjnej oraz zdefiniować zakres zadań pracowniczych
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
- Efekt U_05
- Posiada umiejętność diagnozowania kluczowych kompetencji pracowników na danych stanowiskach.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu ZZL. Rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_03
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07, K_K09 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K03