Nazwa przedmiotu:
Intensyfikacja procesów inżynierii chemicznej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Poświata
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
IC.MIP201
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30 2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 10 3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 5 4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) 8 5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 10 6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 12 7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 10 Sumaryczne obciążenie studenta pracą 85 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak wymagań
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
1. Zapoznanie studentów z metodami intensyfikacji procesów, zwiększenia wydajności procesów oraz poprawy ich efektywności. 2. Zapoznania studentów z procesami zintegrowanymi i reaktorami wielofunkcyjnymi. 3. Nauczenie studentów bilansowania i modelowania procesów zintegrowanych.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Motywacja i konieczność rozwoju w kierunku intensyfikacji procesów, miara intensywności procesów, metody intensyfikacji procesów. 2. Trendy w rozwoju aparatury – nowe typy aparatów dla procesów bez reakcji chemicznej, oraz dla procesów z reakcją chemiczną, konstrukcja i zasady działania. 3. Metody intensyfikacji procesów: reaktory wielofunkcyjne, separacja hybrydowa, alternatywne źródła energii. 4. Integracja procesów – reaktory wielofunkcyjne: klasyfikacja reaktorów wielofunkcyjnych, charakterystyka reaktorów wielofunkcyjnych, zastosowania reaktorów wielofunkcyjnych. 5. Destylacja reaktywna: zastosowanie i przebieg procesu, metody bilansowania, równania modelu matematycznego, metody modelowania procesu. 6. Adsorpcja i chromatografia reaktywna: zastosowanie i przebieg procesu, metody bilansowania, równania modelu matematycznego, metody modelowania procesu. 7. Ekstrakcja reaktywna: zastosowanie i przebieg procesu, metody bilansowania, równania modelu matematycznego, metody modelowania procesu. 8. Inne typy reaktorów wielofunkcyjnych: zastosowanie i ogólne zasady modelowania. Zajęcia projektowe 1. Bilansowanie i modelowanie procesu absorpcji reaktywnej. 2. Bilansowanie i modelowanie procesów destylacji reaktywnej jako przykład procesu z przemiana fazową.
Metody oceny:
Wykład: egzamin ustny Zaliczenie projektu odbywa się indywidualnie ustnie u prowadzącego.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podstawowa 1. E. Molga, Procesy adsorpcji reaktywnej, WNT, Warszawa, 2008. 2. D. Reay, C. Ramshaw, A. Harvey, Process Intensification - Engineering for Efficiency, Sustainability and Flexibility, Elsevier, 2008.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę o nowych sposobach poprawy efektywności procesów przez ich integrację oraz nowoczesnych rozwiązaniach aparaturowych zmierzających do intensyfikacji procesów.
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05
Efekt W2
Ma wiedzę niezbędną do sporządzania bilansów masy, składnika i energii z uwzględnieniem zjawisk przenoszenia masy i energii oraz przemian fazowych w procesach zintegrowanych i reaktorach wielofunkcyjnych.
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi wykonać projekt procesowy zmierzający do intensyfikacji i poprawy efektywności procesu dla procesów zintegrowanych.
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U12
Efekt U2
Potrafi zaproponować ulepszenie i modyfikację procesu, tj. potrafi zaproponować i zastosować nowoczesne rozwiązania procesowe i aparaturowe w celu zwiększenie efektywności procesu.
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U16, T2A_U17

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KS1
Potrafi przekazywać informacje o najnowszych osiągnięciach inżynierii chemicznej i procesowej oraz wykazać wpływ tej dziedziny na poprawę warunków życia społeczeństwa (ochrona środowiska, tańsze produkty itp.).
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07