- Nazwa przedmiotu:
- Intensyfikacja procesów inżynierii chemicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Artur Poświata
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- IC.MIP201
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30
2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 10
3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 5
4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) 8
5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 10
6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 12
7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 10
Sumaryczne obciążenie studenta pracą 85 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak wymagań
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- 1. Zapoznanie studentów z metodami intensyfikacji procesów, zwiększenia wydajności procesów oraz poprawy ich efektywności.
2. Zapoznania studentów z procesami zintegrowanymi i reaktorami wielofunkcyjnymi.
3. Nauczenie studentów bilansowania i modelowania procesów zintegrowanych.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Motywacja i konieczność rozwoju w kierunku intensyfikacji procesów, miara intensywności procesów, metody intensyfikacji procesów.
2. Trendy w rozwoju aparatury – nowe typy aparatów dla procesów bez reakcji chemicznej, oraz dla procesów z reakcją chemiczną, konstrukcja i zasady działania.
3. Metody intensyfikacji procesów: reaktory wielofunkcyjne, separacja hybrydowa, alternatywne źródła energii.
4. Integracja procesów – reaktory wielofunkcyjne: klasyfikacja reaktorów wielofunkcyjnych, charakterystyka reaktorów wielofunkcyjnych, zastosowania reaktorów wielofunkcyjnych.
5. Destylacja reaktywna: zastosowanie i przebieg procesu, metody bilansowania, równania modelu matematycznego, metody modelowania procesu.
6. Adsorpcja i chromatografia reaktywna: zastosowanie i przebieg procesu, metody bilansowania, równania modelu matematycznego, metody modelowania procesu.
7. Ekstrakcja reaktywna: zastosowanie i przebieg procesu, metody bilansowania, równania modelu matematycznego, metody modelowania procesu.
8. Inne typy reaktorów wielofunkcyjnych: zastosowanie i ogólne zasady modelowania.
Zajęcia projektowe
1. Bilansowanie i modelowanie procesu absorpcji reaktywnej.
2. Bilansowanie i modelowanie procesów destylacji reaktywnej jako przykład procesu z przemiana fazową.
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin ustny
Zaliczenie projektu odbywa się indywidualnie ustnie u prowadzącego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podstawowa
1. E. Molga, Procesy adsorpcji reaktywnej, WNT, Warszawa, 2008.
2. D. Reay, C. Ramshaw, A. Harvey, Process Intensification - Engineering for Efficiency, Sustainability and Flexibility,
Elsevier, 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę o nowych sposobach poprawy efektywności procesów przez ich integrację oraz
nowoczesnych rozwiązaniach aparaturowych zmierzających do intensyfikacji procesów.
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05
- Efekt W2
- Ma wiedzę niezbędną do sporządzania bilansów masy, składnika i energii z uwzględnieniem
zjawisk przenoszenia masy i energii oraz przemian fazowych w procesach zintegrowanych i
reaktorach wielofunkcyjnych.
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi wykonać projekt procesowy zmierzający do intensyfikacji i poprawy efektywności
procesu dla procesów zintegrowanych.
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U12
- Efekt U2
- Potrafi zaproponować ulepszenie i modyfikację procesu, tj. potrafi zaproponować i zastosować
nowoczesne rozwiązania procesowe i aparaturowe w celu zwiększenie efektywności procesu.
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U16, T2A_U17
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KS1
- Potrafi przekazywać informacje o najnowszych osiągnięciach inżynierii chemicznej i procesowej
oraz wykazać wpływ tej dziedziny na poprawę warunków życia społeczeństwa (ochrona
środowiska, tańsze produkty itp.).
Weryfikacja: egzamin ustny, zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07