- Nazwa przedmiotu:
- Ekologia
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Leon Gradoń
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- IC.MOS101
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30
2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 6
3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 3
4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) 3
5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 2
6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 1
7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 10
Sumaryczne obciążenie studenta pracą 55 godz
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak wymagań
- Limit liczby studentów:
- Brak
- Cel przedmiotu:
- 1. Przedstawienie perspektywy ekologicznej jako wyznacznika do działań w celu zastosowania nowych technologii w rozwoju gospodarki z uwzględnieniem ochrony środowiska naturalnego.
2. Przedstawienie własności systemu ekologicznego, zaczynając od ekologii organizmów, przez ekologię populacji, do własności struktur biocenotycznych i sposobów ilościowego badania ich stabilności.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Ekologia organizmów: określenie związków organizmu ze środowiskiem uporządkowanych przez zasady autoekologiczne mówiące o tym, że organizmy związane są z otoczeniem przez potrzeby życiowe, a wymagania
organizmu wynikają z jego przystosowań morfofizjologicznych.
2. Ekologia populacji: definicje populacji stosowane przez dyscypliny biologiczne i pojęcia struktury ekologicznej populacji; dynamika liczebności populacji i wpływ czynników zewnętrznych na tę dynamikę; energetyka populacji.
3. Ekologia biocenoz: pleocen jako układ przyrodniczy, kryteria wyróżniania biocenoz i zasady biocenotyczne; struktury biocenoz i zasady analizy ich struktur; gospodarka energią i materią w biocenozach; przykłady i własności łańcuchów pokarmowych jako obiektów do badań ich stabilności dynamicznych.
4. Badania dynamiki układów: matematyczne modele układów dynamicznych i sposoby ich badania; typy równowag układu dynamicznego i sposoby badania ich stabilności.
5. Stabilność układu troficznego: przykłady układów dynamicznych odniesionych do systemów biologicznych, w tym do przypadków zasoby-konsument, napastnik-ofiara i bardziej złożonych struktur układu łańcuchów pokarmowych; przykłady rzeczywiste badania stabilności takich struktur.
6. Podsumowanie wykładu: odniesienie zagadnień ekologicznych do potrzeb poszukiwania nowego paradygmatu, nowej wizji rzeczywistości w kontekście często stosowanych w nauce pojęć należących do światopoglądu mechanistycznego. Różne koncepcje tego problemu, w tym model zaproponowany przez Jamesa Lovelocka.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny i prezentacja
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. D. Trojan, Ekologia ogólna, PWN, 1977.
2. J. Lovelock, The ages of Gaia, Norton and Co., NY, 1995.
3. K. Swirieżew, Fale nieliniowe, struktury dyssypatywne i katastrofy w ekologii, Nauka, Moskwa, 1987 (rosyjski).
4. F. Capra, Punkt zwrotny, PWN, 1977.
- Witryna www przedmiotu:
- Brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i fizyki przydatną do opisu
procesów fizycznych i chemicznych oraz do zrozumienia zjawisk fizycznych w przyrodzie i
technice (m.in. znajomość funkcjonowania systemów ekologicznych, analiza stabilności
układów). Ma rozszerzoną wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych,
prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W01, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, bazy danych oraz innych źródeł; potrafi je
interpretować a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
(m.in. nabywa umiejętność analizy zachowań systemów środowiskowych w interakcji z
działalnością przemysłową człowieka). Potrafi określać kierunki dalszego uczenia się i
realizować proces samokształcenia oraz postępować zgodnie z wymogami ekologii i ochrony
środowiska.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KS1
- Ma doświadczenie związane z pracą zespołową i nabywa umiejętność prezentacji wiedzy w
sposób powszechnie zrozumiały.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K07