Nazwa przedmiotu:
Ekologia
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Leon Gradoń
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
IC.MOS101
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30 2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 6 3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 3 4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) 3 5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 2 6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 1 7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 10 Sumaryczne obciążenie studenta pracą 55 godz
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak wymagań
Limit liczby studentów:
Brak
Cel przedmiotu:
1. Przedstawienie perspektywy ekologicznej jako wyznacznika do działań w celu zastosowania nowych technologii w rozwoju gospodarki z uwzględnieniem ochrony środowiska naturalnego. 2. Przedstawienie własności systemu ekologicznego, zaczynając od ekologii organizmów, przez ekologię populacji, do własności struktur biocenotycznych i sposobów ilościowego badania ich stabilności.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Ekologia organizmów: określenie związków organizmu ze środowiskiem uporządkowanych przez zasady autoekologiczne mówiące o tym, że organizmy związane są z otoczeniem przez potrzeby życiowe, a wymagania organizmu wynikają z jego przystosowań morfofizjologicznych. 2. Ekologia populacji: definicje populacji stosowane przez dyscypliny biologiczne i pojęcia struktury ekologicznej populacji; dynamika liczebności populacji i wpływ czynników zewnętrznych na tę dynamikę; energetyka populacji. 3. Ekologia biocenoz: pleocen jako układ przyrodniczy, kryteria wyróżniania biocenoz i zasady biocenotyczne; struktury biocenoz i zasady analizy ich struktur; gospodarka energią i materią w biocenozach; przykłady i własności łańcuchów pokarmowych jako obiektów do badań ich stabilności dynamicznych. 4. Badania dynamiki układów: matematyczne modele układów dynamicznych i sposoby ich badania; typy równowag układu dynamicznego i sposoby badania ich stabilności. 5. Stabilność układu troficznego: przykłady układów dynamicznych odniesionych do systemów biologicznych, w tym do przypadków zasoby-konsument, napastnik-ofiara i bardziej złożonych struktur układu łańcuchów pokarmowych; przykłady rzeczywiste badania stabilności takich struktur. 6. Podsumowanie wykładu: odniesienie zagadnień ekologicznych do potrzeb poszukiwania nowego paradygmatu, nowej wizji rzeczywistości w kontekście często stosowanych w nauce pojęć należących do światopoglądu mechanistycznego. Różne koncepcje tego problemu, w tym model zaproponowany przez Jamesa Lovelocka.
Metody oceny:
Egzamin pisemny i prezentacja
Egzamin:
tak
Literatura:
1. D. Trojan, Ekologia ogólna, PWN, 1977. 2. J. Lovelock, The ages of Gaia, Norton and Co., NY, 1995. 3. K. Swirieżew, Fale nieliniowe, struktury dyssypatywne i katastrofy w ekologii, Nauka, Moskwa, 1987 (rosyjski). 4. F. Capra, Punkt zwrotny, PWN, 1977.
Witryna www przedmiotu:
Brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i fizyki przydatną do opisu procesów fizycznych i chemicznych oraz do zrozumienia zjawisk fizycznych w przyrodzie i technice (m.in. znajomość funkcjonowania systemów ekologicznych, analiza stabilności układów). Ma rozszerzoną wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W01, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, bazy danych oraz innych źródeł; potrafi je interpretować a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. (m.in. nabywa umiejętność analizy zachowań systemów środowiskowych w interakcji z działalnością przemysłową człowieka). Potrafi określać kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia oraz postępować zgodnie z wymogami ekologii i ochrony środowiska.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KS1
Ma doświadczenie związane z pracą zespołową i nabywa umiejętność prezentacji wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K07