Nazwa przedmiotu:
Ekonomia rynkowa
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. M. Duczkowska - Piasecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A21_ER
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Student na Uczelni uczestniczy w wykładach w liczbie 15 godzi oraz ćwiczeniach w liczbie 10 godzin; ze względu na małą liczbę godzin przedmiotu student pracuje więcej w domu oraz częściej uczestniczy w konsultacjach, prowadzonych przez wykładowców; w ten sposób - w ramach ćwiczeń student przygotowuje się do wykonania kolejnych poleceń (zrobienia zadań, przeczytania literatury, napisania referatu itd) oraz przygotowania na koniec semestru do zaliczenia ćwiczeń, co łącznie weźmie ok. 35 godzin pracy; do wykładu - obowiązuje przeczytana literatura i materia z wykładów w ramach przygotowania się do zaliczenia przedmiotu na koniec semestru, co łącznie weźmie 15 godzin własnej pracy studenta.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
W ramach uczestnictwa w zajęciach (25 godzin) student otrzymuje 1 pkt ECTS, dalsze 2 pkt ECTS - w ramach pracy własnej
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
student otrzymuje wiedzę praktyczną i teoretyczna w proporcji 1,5 pkt ECTS za wiedzę praktyczną
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przerobiony materiał z zakresu mikro i makro ekonomii na studiach licencjackich
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
Cel: wykłady - Przyswojenie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii pozwalające poznać i zrozumieć prawa i mechanizmy ekonomiczne występujące we współczesnej gospodarce rynkowej oraz opanować odpowiedzialność władz publicznych (wraz z instrumentami, jakimi władza może się posługiwać )- za kształtowanie rozwoju gospodarczego; Celem wykładu jest opanowanie umiejętności rozumienia i analizy skutków poszczególnych instrumentów ekonomicznych w gospodarce rynkowej oraz nabycie kompetencji do samodzielnego myślenia w kategoriach ekonomii rynku i krytyki nieodpowiedzialnych posunięć każdej władzy publicznej. ćwiczenia - Umiejętność wykorzystania zdobytej na wykładzie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii poprzez rozwiązywanie problemów i zadań ekonomiczno-matematycznych, analiz funkcjonowania poszczególnych instrumentów, co pozwala kreować racjonalne postawy wobec zachodzących zdarzeń w gospodarce rynkowej.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia) 1. Kontekst współczesnego rozwoju ekonomicznego – czynniki wzrostu i rozwoju i ich ewolucja; globalizacja, internacjonalizacja, regionalizacja rozwoju gospodarek rynkowych 2. Rola państwa w gospodarce rynkowej – ustawy kompetencyjne dla decydentów publicznych i narzędzia sprawowania polityki stabilizacji wzrostu i rozwoju gospodarczego; funkcje rządu 3. Polityka fiskalna i monetarna – instrument w rękach rządu: budżet państwa, narzędzia polityki fiskalnej, restrykcyjna i ekspansywna polityka fiskalna – jej instrumenty i skutki; wydatki rządowe i transfery społeczne w różnych okresach koniunktury; instrumenty polityki monetarnej – ekspansywna i restrykcyjna polityka monetarna – przyczyny i skutki 4. Pieniądz - definicja i funkcje pieniądza; rodzaje popytu na pieniądz i podaż pieniądza – skutki w różnych okresach koniunktury 5. Sprawdzian pisemny Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Rynek, popyt, podaż, cena, elastyczność popytu i podaży; typowe i nietypowe reakcje na ceny 2. Czynniki wzrostu gospodarczego – struktura PKB w latach 1990-2015 3. Inflacja i bezrobocie – mierniki i analiza dla lat 1990-2015; efektywność stosowanych instrumentów 4. Sprawdzian pisemny
Metody oceny:
Wykłady - metodą oceny jest zaliczenie sprawdzianu w formie testu, złożonego z pytań zamkniętych i otwartego (zagadnienia) w ten sposób, że poprawne odpowiedzi na pytania zamknięte nie gwarantują pozytywnej oceny z testu; należny także odpowiedzieć na pytanie (zagadnienie) otwarte, aby otrzymać pozytywną ocenę - 5 pkt otrzymuje się za pytania zamknięte, zaś od 6 pkt następuje zaliczenie testu. ćwiczenia - także system punktowy, w którym brane są pod uwagę: aktywność na zajęciach, wywiązanie się z zadawanych poleceń, obecność oraz test na zaliczenie.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Marciniak S. i in.: Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2013; 2. P.Samuelson; W.Nordhaus Ekonomia Rebis Poznań 2014 3. Mankiw N.G., Taylor M. P.: Makroekonomia, PWE, Warszawa 2009; 4. Mankiw N.G., Taylor M. P.: Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Stiglitz J.E.: Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013; 2. T.L.Friedman Świat jest płaski Rebis, Poznań 2006 3. S.Flejterski, P.T.Wahk Ekonomia globalna Difin, Warszawa 2003
Witryna www przedmiotu:
nie dotyczy
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma zaawansowaną wiedzę umożliwiającą orientację we współczesnym rozwoju gospodarek rynkowych o różnym stopniu zaawansowania oraz zna istotę rozwoju w dobie globalizacji, internacjonalizacji i regionalizacji
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_02
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu diagnozowania i rozpoznawania, metod analizy problemów, wynikających z funkcjonowania gospodarki rynkowej oraz zna administracyjne regulacje w tej dziedzinie
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_03
Student ma wiedzę na temat funkcjonowania rynku w warunkach konkurencji; ma pogłębioną wiedzę o czynnikach konkurencyjności: innowacjach
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student ma umiejętność formułowania opinii dotyczących uwarunkowań procesów gospodarczych oraz wskazywania niezbędnych zmian.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_02
Student umie dokonać analizy procesów powstawania i rozwiązywania problemów i kwestii ekonomicznych a także niektórych ich aspektów społecznych i prawnych.
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student ma świadomość etyki i odpowiedzialności, związanej z wykonywanym zawodem
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
Student ma świadomość znaczenia aktywnego kształtowania rzeczywistości ekonomicznej ma nawyk aktualizowania wiedzy
Weryfikacja: sprawdziany, praca podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07