- Nazwa przedmiotu:
- Metodologia nauk
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Andrzej Biłat
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_MN
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach------------------15
Przygotowanie do zajęć-------------45
Czytanie wskazanej literatury------15
Razem----------------------------------75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości z logiki
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych, których znajomość jest przydatna w działalności zawodowej humanistów ze szczególnym uwzględnieniem prawników, przedstawicieli administracji, polityków oraz przydatnych dla każdego obywatela w Polsce demokratycznej. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe informacje dotyczące m.in.: pojęcia nauki i metody naukowej wraz z historycznym rozwojem tych pojęć, podziału nauk, typów metod naukowych, metody specyficzne dla różnych nauk, charakterystykę metod nauk humanistycznych (historia, filologia, prawo, administracja), zagadnienia nauka a religia, polityka, zagadnienia historycznej zmienności nauk oraz rozważyć kolejne problemy: jak odróżnić naukę od pseudonauki i szarlatanerii? Czym jest prawda i jakie są jej definicje? Rola metod naukowych i teorii argumentacji w sądownictwie, racjonalnym podejmowaniu decyzji administracyjnych i dyskursie politycznym.
- Treści kształcenia:
- 1. Co to jest metodologia nauk? Z dziejów metodologii nauk humanistycznych i przyrodniczych I. Podstawowe kierunki i idee w filozofii nauki.
2. O istocie nauki. Podstawy semiotyki. Język i pojęcia abstrakcyjne. Sensy, obiekty abstrakcyjne, nazwy, reprezentacje przedmiotów abstrakcyjnych. Metody naukowe i ich rodzaje. Abstrakcja i myślenie abstrakcyjne. Specyfika metodologiczna nauki i techniki.
3. Ogólna metodologia nauk. Nauka i metanauka. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Klasyczny podział nauk. Nauki humanistyczne.
4. Czym nie jest wiedza? Podstawy semiotyki
5. Definicje II. Z historii definicji. Pojęcia niedefiniowalne: przykład – pojęcie wielościanu. Specyfika metodologiczna nauki i techniki II.
6. Z dziejów metodologii nauk humanistycznych I. Podstawowe kierunki i idee w filozofii nauki I. Główne kierunki we współczesnej filozofii prawa.
7. Problemy rozwoju nauki i wiedzy. Historyczna zmienność nauki a pojęcie prawdy. Prawda w humanistyce a prawda w naukach matematyczno-przyrodniczych. Problemy teorii poznania.
8. Wyjaśnianie w naukach. Rodzaje wyjaśnień.
9. Ontologia nauki. Główne spory i stanowiska w kwestii natury poznania naukowego i przedmiotu nauki.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z pracy zaliczeniowej lub egzaminu oraz aktywność na wykładach. Wykłady kończą się (pisemnym lub ustnym) egzaminem, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury lub oceną zadanej pracy zaliczeniowej oraz aktywności na zajęciach. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników kolokwium egzaminacyjnego lub oceny pracy zaliczeniowej oraz ocenie aktywności na zajęciach. Studenci wykazujący się aktywnością mogą być zwolnieni z kolokwium egzaminacyjnego. (Studenci zwolnieni z kolokwium traktowani są jak osoby posiadające ocenę wyjściową 3,5.)
Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach lub pozytywna ocena pracy zaliczeniowej. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Z. Hajduk „Ogólna metodologia nauk”, RW KUL, Lublin 2001. (lektura w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień).
2. A. B. Stępień „Wstęp do filozofii”, RW KUL (kilka wydań, lektura w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień).
Lektura uzupełniająca:
K. Ajdukiewicz, „Zagadnienia i kierunki filozofii”, ALETHEIA 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_M01
- Zna podstawową terminologię w zakresie metodologii nauk
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M02
- Zna specyfikę metodologiczną nauk humanistycznych i nauk matematyczno-przyrodniczych
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M03
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie typologii nauk, ich podstaw, zakresu zastosowania.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M04
- Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w zakresie ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych oraz potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M05
- Zna podstawowe teorie w filozofii prawa, filozofii nauki i metodologii nauk humanistycznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M06
- Wie czym się różni nauka od innych rodzajów wiedzy
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_M01
- Umie posługiwać się regułami ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych, w zastosowaniu humanistycznym.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
- Efekt U_M02
- Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
- Efekt U_M03
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_M04
- Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_M05,
- Potrafi dostrzec ograniczenia i specyfikę metodologiczną danych problemów
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_M01
- Ma świadomość konieczności zachowywania szeroko pojętej logiki i reguł w działalności społecznej, politycznej, administracyjnej, naukowej i antykryzysowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_M02
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_M03
- Ma świadomość konieczności zachowania spójności logicznej aktów prawnych i reguł społecznych wraz ze świadomością użyteczności zachowywania konsekwencji w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_M04
- Ma świadomość użyteczności zachowywania reguł metodologicznych w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07