Nazwa przedmiotu:
Metodologia nauk
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Andrzej Biłat
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A21_MN
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach------------------15 Przygotowanie do zajęć-------------45 Czytanie wskazanej literatury------15 Razem----------------------------------75
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z logiki
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych, których znajomość jest przydatna w działalności zawodowej humanistów ze szczególnym uwzględnieniem prawników, przedstawicieli administracji, polityków oraz przydatnych dla każdego obywatela w Polsce demokratycznej. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe informacje dotyczące m.in.: pojęcia nauki i metody naukowej wraz z historycznym rozwojem tych pojęć, podziału nauk, typów metod naukowych, metody specyficzne dla różnych nauk, charakterystykę metod nauk humanistycznych (historia, filologia, prawo, administracja), zagadnienia nauka a religia, polityka, zagadnienia historycznej zmienności nauk oraz rozważyć kolejne problemy: jak odróżnić naukę od pseudonauki i szarlatanerii? Czym jest prawda i jakie są jej definicje? Rola metod naukowych i teorii argumentacji w sądownictwie, racjonalnym podejmowaniu decyzji administracyjnych i dyskursie politycznym.
Treści kształcenia:
1. Co to jest metodologia nauk? Z dziejów metodologii nauk humanistycznych i przyrodniczych I. Podstawowe kierunki i idee w filozofii nauki. 2. O istocie nauki. Podstawy semiotyki. Język i pojęcia abstrakcyjne. Sensy, obiekty abstrakcyjne, nazwy, reprezentacje przedmiotów abstrakcyjnych. Metody naukowe i ich rodzaje. Abstrakcja i myślenie abstrakcyjne. Specyfika metodologiczna nauki i techniki. 3. Ogólna metodologia nauk. Nauka i metanauka. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Klasyczny podział nauk. Nauki humanistyczne. 4. Czym nie jest wiedza? Podstawy semiotyki 5. Definicje II. Z historii definicji. Pojęcia niedefiniowalne: przykład – pojęcie wielościanu. Specyfika metodologiczna nauki i techniki II. 6. Z dziejów metodologii nauk humanistycznych I. Podstawowe kierunki i idee w filozofii nauki I. Główne kierunki we współczesnej filozofii prawa. 7. Problemy rozwoju nauki i wiedzy. Historyczna zmienność nauki a pojęcie prawdy. Prawda w humanistyce a prawda w naukach matematyczno-przyrodniczych. Problemy teorii poznania. 8. Wyjaśnianie w naukach. Rodzaje wyjaśnień. 9. Ontologia nauki. Główne spory i stanowiska w kwestii natury poznania naukowego i przedmiotu nauki.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z pracy zaliczeniowej lub egzaminu oraz aktywność na wykładach. Wykłady kończą się (pisemnym lub ustnym) egzaminem, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury lub oceną zadanej pracy zaliczeniowej oraz aktywności na zajęciach. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników kolokwium egzaminacyjnego lub oceny pracy zaliczeniowej oraz ocenie aktywności na zajęciach. Studenci wykazujący się aktywnością mogą być zwolnieni z kolokwium egzaminacyjnego. (Studenci zwolnieni z kolokwium traktowani są jak osoby posiadające ocenę wyjściową 3,5.) Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach lub pozytywna ocena pracy zaliczeniowej. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Z. Hajduk „Ogólna metodologia nauk”, RW KUL, Lublin 2001. (lektura w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień). 2. A. B. Stępień „Wstęp do filozofii”, RW KUL (kilka wydań, lektura w zakresie omawianych na wykładzie zagadnień). Lektura uzupełniająca: K. Ajdukiewicz, „Zagadnienia i kierunki filozofii”, ALETHEIA 2003.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_M01
Zna podstawową terminologię w zakresie metodologii nauk
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M02
Zna specyfikę metodologiczną nauk humanistycznych i nauk matematyczno-przyrodniczych
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie typologii nauk, ich podstaw, zakresu zastosowania.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M04
Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w zakresie ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych oraz potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M05
Zna podstawowe teorie w filozofii prawa, filozofii nauki i metodologii nauk humanistycznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M06
Wie czym się różni nauka od innych rodzajów wiedzy
Weryfikacja: Egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_M01
Umie posługiwać się regułami ogólnej metodologii nauk i metodologii nauk humanistycznych, w zastosowaniu humanistycznym.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Efekt U_M02
Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Efekt U_M03
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_M04
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_M05,
Potrafi dostrzec ograniczenia i specyfikę metodologiczną danych problemów
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_M01
Ma świadomość konieczności zachowywania szeroko pojętej logiki i reguł w działalności społecznej, politycznej, administracyjnej, naukowej i antykryzysowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M02
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M03
Ma świadomość konieczności zachowania spójności logicznej aktów prawnych i reguł społecznych wraz ze świadomością użyteczności zachowywania konsekwencji w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M04
Ma świadomość użyteczności zachowywania reguł metodologicznych w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07