- Nazwa przedmiotu:
- Historia myśli ustrojowo - administracyjnej i socjologiczno - ekonomicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marek Jakubiak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_HMUA
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ze względu na formę przedmiotu (wykład) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego. Ta część również zajmuje 45 godzin. Egzamin zajmuje 5 godzin, przygotowanie przez Studenta do egzaminu wymaga 15 godzin pracy własnej oraz 5 godzin konsultacji z prowadzącym. W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 100 godzin w semestrze.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 pkt.( 30 godzin wykład + 5 godzin konsultacje+ 5 godzin egzamin)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- 300
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami rozwoju myśli administracyjnej i socjologiczno–ekonomicznej, uwzględniając przy tym twórców najistotniejszych doktryn, pojęć i koncepcji polityczno-społecznych oraz ekonomicznych, które wywarły wpływ na funkcjonowanie państwa i społeczeństwa.
- Treści kształcenia:
- 1. Zdefiniowanie pojęć myśli socjologiczno- ekonomicznej, myśli administracyjnej i myśli politycznej. Geneza rozwoju polis greckich na przykładzie Aten i Sparty i ich wpływ na funkcjonowanie państwa i społeczeństwa- koncepcje Platona i Arystotelesa. 2 g.
2.Kształtowanie się form ustrojowo-administracyjnych i hierarchizacji społeczeństwa Starożytnego Rzymu w różnych okresach państwowości- analiza na przykładzie poglądów Cycerona, Seneki. 2 g
3.Społeczeństwo epoki średniowiecza- rozwój systemu feudalnego jako podstawy gospodarki i ekonomii. 2 g.
4.Formy państwa feudalnego i ich przemiany w okresie X- XV w. Ewolucja struktur administracji państwowej i terytorialnej. Teoria organiczna i teoria reprezentacji jako główne koncepcje myśli politycznej średniowiecza. 2 g.
5.Średniowieczne koncepcje stosunków międzynarodowych i ich wpływ na rozwój zasad ustrojowo-administracyjnych poszczególnych państw. 2 g.
6. Nowożytność i jej specyfika. Podstawowe zasady organizacji administracji państwowej na przełomie XVI –XVIII w. Renesansowa myśl społeczna i jej twórcy: Machiavelli, Bodin, Montaigne. Renesansowe utopie. 2 g.
7.Absolutyzm XVIII w i jego znaczenie dla rozwoju administracji i gospodarki państwowej na przykładzie Francji, Austrii, Prus. Oświecenie, jako przyczynek rozwoju teorii społecznych: Voltaire, Montesquieu, Rousseau .Analiza na przykładzie oświecenia angielskiego, brytyjskiego, niemieckiego. 2 g.
8. Konserwatyzm i liberalizm jako koncepcje rozwoju państwa i społeczeństwa. Poglądy Edmunda de Burke, Josepha de Maistra, Alexa de Tocqueville. 2 g.
9. Kapitalizm- jego geneza i rozwój w ujęciu teoretyków myśli administracyjnej i socjologiczno-ekonomicznej- analiza instytucjonalna. 2 g.
10. Kapitalizm wolnokonkurencyjny a kapitalizm monopolistyczny. Praca i jej organizacja w dwóch systemach społeczno-ekonomicznych- analiza porównawcza. 2 g.
11. System bankowy i jego znaczenie dla rozwoju administracji państwowej i infrastruktury produkcyjno- przemysłowej państw XVIII/XIX w. 2 g.
12. Administracja a konstrukcja państwa prawnego. Zasada konstytucjonalizmu i hierarchiczności aktów prawnych. Podział władz administracyjnych i ich zadania- charakterystyka na przykładzie wybranych państw europejskich. 2 g.
13. Koncepcja państwa praworządnego i jej odzwierciedlenie w realiach polityczno-społecznych XIX w. 2 g.
14. Sytuacja administracyjno- społeczna państw europejskich w okresie I wojny światowej. 2 g.
15. Różne oblicza ideologii. Historia faszyzmu i autorytaryzmu w latach 1918-1939. 2 g.
- Metody oceny:
- Maksymalna liczba punktów do uzyskania z egzaminu przedmiotowego wynosi 20. I tak Student który zaliczył przedmiot umie/potrafi:
1. uzyskać sumarycznie 11-12 pkt. potrafiąc: wymienić okresy w których nastąpiły najbardziej istotne zmiany ustrojowo-administracyjne oraz społeczno- ekonomiczne. Zna także definicje myśli politycznej oraz podstawowych form ustrojów państwowych. Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać ocenę 3,0.
2. uzyskać sumarycznie 13-14 pkt. spełniając wymagania poprzedniej oceny oraz potrafiąc: Podać przykłady państw, w których nastąpiły najbardziej istotne zmiany ustrojowo-administracyjne oraz społeczno- ekonomiczne ze wskazaniem twórców poszczególnych koncepcji oraz przyczyn powodujących te przemiany. Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać ocenę 3,5.
3. uzyskać sumarycznie 15-16 pkt. spełniając wymagania poprzedniej oceny oraz potrafiąc: dokonać analizy struktur administracji państwowej w poszczególnych formach ustrojowych oraz scharakteryzować sytuację społeczno-ekonomiczną w każdym z systemów politycznych przedstawianych na wykładzie.Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać ocenę 4,0.
4.uzyskać sumarycznie 17-18 pkt. spełniając wymagania poprzedniej oceny oraz potrafiąc; wskazać różnice pomiędzy funkcjonowaniem administracji państwowej w poszczególnych okresach historycznych, omówić relacje państwo- społeczeństwo i ich ewolucję na przykładzie form ustrojowych prezentowanych na wykładzie. Zdefiniować główne koncepcje myśli administracyjnej i socjologiczno-ekonomicznej w różnych epokach. Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać ocenę 4,5.
5.uzyskać sumarycznie 19-20 pkt. spełniając wymagania poprzedniej oceny oraz potrafiąc: Dopasować cechy ustrojów i struktur administracji państwowej do danego okresu. Przyporządkować podane fakty z dziejów przemian ustrojowo-administracyjnych i socjologiczno-ekonomicznych do konkretnych okresów państwowości oraz wskazać ich twórców i inicjatorów. Ponadto posiada wiedzę w zakresie umiejętności wskazanych jako wystarczające do uzyskania zaliczenia na oceny wymienione powyżej. Opanowanie tej części materiału dydaktycznego pozwala mu uzyskać ocenę 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Izdebski Hubert, Historia myśli politycznej i prawnej, Warszawa 2007.
2. Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2007.
3. Jerzy, Dorota Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003.
4. Wojnarski Dariusz, Powszechna historia gospodarcza, Warszawa 2004.
Literatura pomocnicza:
Michał Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1997.
2. Ryszard Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Zakres tematyczny wykładu obejmuje zagadnienia pozwalające Studentowi zapoznać się z głównymi kierunkami w myśli ustrojowo-administracyjnej i socjologiczno- ekonomicznej oraz twórcami poszczególnych koncepcji i doktryn politycznych w sposób kompleksowy. Wykorzystanie przez prowadzącego nowoczesnych metod dydaktycznych w postaci: prezentacji multimedialnych ilustrujących każde omawiane zagadnienie, uzupełnianie przekazu werbalnego przez rozdawanie studentom kopii różnych dokumentów archiwalnych związanych z danym tematem , aktów prawnych, danych statystycznych i dokonywanie ich analizy z nawiązaniem do meritum wykładu pozwala studentowi z jednej strony na łatwiejsze przyswojenie wiedzy, z drugiej na uzyskanie co najmniej dobrej orientacji w procesie powstania ustrojów i systemów politycznych, także na płaszczyźnie socjologiczno-ekonomicznej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt [K_W04]
- Zna terminologię i metody analizy w zakresie nauk społecznych, nauk ekonomicznych i socjologii.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
- Efekt [K_W03]
- Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk społecznych, nauk ekonomicznych, nauk prawnych (w ujęciu historycznym).
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt [K_U05]
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii..
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt [K_U01], [K_U04]
- Umie krytycznie analizować różne koncepcje ustrojowe, administracyjne i ekonomiczne.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt [K_U06]
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt [K_K04]
- Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego
doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt [K_K01]
- Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie wykorzystania w praktyce nauk społecznych, nauk ekonomicznych, nauk prawnych.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05
- Efekt [K_K02]
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób etyczny i
refleksyjny w tematyce społecznej.
Weryfikacja: Weryfikacja efektów w formie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06