- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy Informatyki
- Koordynator przedmiotu:
- wykład - dr inż. Witold Sikorski; ćwiczenia komputerowe- dr inż. Witold Sikorski, dr inż. Wiktor Treichel,mgr inż. Anna Kwiatkowska, dr inż.. Artur Badyda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty kształcenia ogólnego
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Podstawowa wiedza na temat architektury komputerów oraz zapisywania i kodowania informacji. Przypomnienie i rozszerzenie wiedzy na temat podstawowych narzędzi technologii informacyjnej (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, baza danych, grafika prezentacyjna), ze szczególnym naciskiem na wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego. Algorytmika – zasady tworzenia algorytmów, schematy blokowe, podstawowe zasady programowania.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu Architektura komputera (schemat ideowy, rozwój technologiczny). Rodzaje pamięci (RAM, ROM, masowa), zasady zapisu i przechowywania informacji. Rodzaje oprogramowania – systemy operacyjne i aplikacje. Jednostki informacji (bit, bajt), jednostki fizyczne i logiczne, kodowanie informacji. Systemy zapisu liczb. Kod ASCII. Struktura informacji zapisywanej w pamięciach zewnętrznych. Kodowanie informacji w programach, kompresja informacji, szyfrowanie informacji. Systemy zapisu liczb. Komputerowa reprezentacja liczb. Błąd bezwzględny i względny a dokładność obliczeń inżynierskich. Sieci komputerowe i przesyłanie informacji. Elementy bezpieczeństwa informacji. Algorytmika. Pojęcie algorytmu, typy algorytmów, algorytmy proste i złożone. Algorytm w postaci grafu i schematu blokowego (algografu). Algorytmy zawierające warunki, algorytmy ze znaną liczbą kroków, algorytmy iteracyjne. Od algorytmu do rozwiązania – rola programowania. Języki programowania. Struktura programu (rodzaje instrukcji, operacje wejścia i wyjścia, bloki, podprogramy, funkcje). Rola danych w rozwiązywaniu problemów. Miejsce danych w algorytmie i w programie. Otrzymanie rozwiązania Sprawdzian wiedzy Program ćwiczeń komputerowych Sprawdzenie wiedzy podstawowej oraz praca w edytorze tekstu – zasady pracy w edytorze, systematyka i stosowanie narzędzi (style, makra). Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie pracy inżyniera – tablicowanie, funkcje, wykresy Przetwarzanie danych w arkuszu kalkulacyjnym - tabele danych, sortowanie, wyszukiwanie informacji. Arkusz jako prosta baza danych. Makropolecenia w arkuszu kalkulacyjnym Przetwarzanie dużych zbiorów danych – elementy tabeli przestawnych Grafika prezentacyjna – przykład prezentacji, praca własna Zajęcia zaliczeniowe – podsumowanie pracy
- Metody oceny:
- Średnia ważona z zaliczenia wykładu i ćwiczeń komputerowych. Przyjmuje się średnią arytmetyczną, a w przypadku konieczności zaokrąglenia, większa wagę ma ocena z wykładu. Warunki zaliczenia wykładu Warunkiem zaliczenia jest realizacja pracy domowej z algorytmiki oraz napisanie kolokwium sprawdzającego. Na ocenę końcową składa się ocena z pracy domowej (40%) oraz ze sprawdzianu (60%). Warunki zaliczenia ćwiczeń komputerowych Obecność na ćwiczeniach. Dwa sprawdziany wiedzy podczas zajęć. Wykonanie pracy domowej w zakresie prezentacji
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Witold Sikorski, Wykłady z podstaw informatyki, MIKOM, 2005 2. Mirosława Kopertowska, Przetwarzanie tekstów, MIKOM, 2004 3. Mirosława Kopertowska, Arkusze kalkulacyjne, MIKOM, 2004 4. Mirosława Kopertowska, Grafika prezentacyjna, MIKOM, 2004 5. Maciej Sysło, Algorytmy. WSIP, 2003
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się