- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia rynkowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr M. Holko
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_ER
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 15 godz., udział w ćwiczeniach 10 godz., przygotowanie do zajęć 30 godz., czytanie wskazanej literatury 20 godz. Łącznie 75 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagane są podstawowe wiadomości z matematyki nabyte podczas edukacji w szkole średniej oraz uzyskane w ramach realizacji przedmiotów w szkole wyższej: mikro- i makroekonomii oraz matematyki. Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija i pogłębia wiedzę z zakresu mikro i makroekonomii oraz prezentuje współczesne trendy w gospodarce, uwzględniając przy tym ekonomię gospodarowania środowiskiem.
- Limit liczby studentów:
- 300
- Cel przedmiotu:
- Cel:
wykłady - Przyswojenie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii pozwalające poznać i zrozumieć kategorie, prawa i mechanizmy ekonomiczne występujące we współczesnej gospodarce rynkowej.
ćwiczenia/seminaria - Umiejętność wykorzystania zdobytej na wykładzie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii poprzez rozwiązywanie problemów i zadań ekonomiczno-matematycznych, co pozwala kreować racjonalne postawy wobec zachodzących zdarzeń w gospodarce rynkowej.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Przedmiot ekonomii, kategorie, prawa i mechanizmy ekonomiczne. Wybrane zagadnienia dotyczące: klasycznej szkoły ekonomii a współczesnych nurtów w naukach ekonomicznych (ekonomia instytucjonalna, ekonomia zrównoważonego rozwoju, współczesne ujęcie monetaryzmu i keynesizmu).
2. Podstawowe kategorie, prawa i mechanizmy współczesnej gospodarki rynkowej: rynek, popyt, podaż, cena. Elastyczność popytu i podaży, paradoks Giffena, paradoks Veblena.
3. Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce rynkowej. Przedsiębiorstwo wobec postępu technicznego. Wybrane struktury rynku: analiza kosztów i utargów. Treść i zasady racjonalnego gospodarowania.
4. Pieniądz we współczesnej gospodarce rynkowej. Podstawowe kategorie i mierniki rozwoju społeczno-gospodarczego. Ekonomiczne funkcje państwa. Potrzeba interwencjonizmu państwowego (w tym tzw. efekty zewnętrzne, asymetria informacji).
5. Sprawdzian pisemny
Ćwiczenia:
1. Przedmiot ekonomii, kategorie, prawa i mechanizmy ekonomiczne. Rynek, popyt, podaż, cena, elastyczność popytu i podaży.
2. Analiza kosztów i utargów przy wykorzystaniu dorobku szkoły matematycznej. Wybrane skrajne struktury rynku – konkurencja doskonała i monopol.
3. Wykorzystanie rachunku ekonomicznej efektywności w gospodarce rynkowej oraz uproszczonego modelu M. Kaleckiego do analizy wzrostu gospodarczego.
4. Sprawdzian pisemny.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
System punktowy , w którym z końcowego sprawdzianu w formie pisemnej (pytania otwarte i zadania) można dostać maksymalnie 12 punktów i maksymalnie 3 punkty dodatkowe za aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. System punktowy umożliwia osiągnięcie maksymalnie 15 punktów.
Wykłady:
Warunkiem przystąpienia do sprawdzianu z wykładu jest uzyskanie oceny zaliczającej ćwiczenia. Sprawdzian pisemny składający się z 10 poleceń, z których można uzyskać w sumie 15 punktów. Na podstawie ilości uzyskanych punktów jest wystawiana ocena końcowa.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Marciniak S. i in.: Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa 2013;
2. Milewski R. i in.: Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2008;
3. Mankiw N.G., Taylor M. P.: Makroekonomia, PWE, Warszawa 2009;
4. Mankiw N.G., Taylor M. P.: Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. Stiglitz J.E.: Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013;
2. Begg. D. i in.: Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007;
3. Begg. D. i in.: Makroekonomia, PWE, Warszawa 2007;
4. Skawińska E. i in. Makroekonomia, PWN, Warszawa 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student ma zaawansowaną wiedzę umożliwiającą rozwiązywanie problemów ekonomicznych związanych z finansami przedsiębiorstwa z uwzględnieniem procesu inwestycyjnego.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
- Efekt W_02
- Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu nauki ekonomii, umożliwiającą analizę procesów społeczno-gospodarczych i ich skutków w skali krajowej i lokalnej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_03
- Student ma wiedzę na temat metod analizy danych ekonomicznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_01
- Student ma umiejętność formułowania opinii dotyczących uwarunkowań procesów gospodarczych oraz wskazywania niezbędnych zmian.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07
- Efekt U_02
- Student umie dokonać analizy procesów powstawania i rozwiązywania problemów i kwestii ekonomicznych a także niektórych ich aspektów społecznych i prawnych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student ma świadomość znaczenia procesów ekonomicznych dla aktywnego kształtowania demokratycznego społeczeństwa.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami zamkniętymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05
- Efekt K_02
- Student ma nawyk samodzielnej pracy, samokształcenia oraz aktualizowania i kumulacji wiedzy z różnych źródeł ekonomicznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07