- Nazwa przedmiotu:
- Retoryka
- Koordynator przedmiotu:
- dr Beata Witkowska -Maksimczuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A22_RET
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50h, w tym 15h wykład i 35h praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 300
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zasad retoryki przydatnych w komunikacji społecznej. Wykład obejmuje elementy teorii argumentacji, sztuki przemawiania, dyskutowania i przekonywania.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe pojęcia retoryczne. Podstawowe cechy odpowiedniego wysławiania się.
2. Elementy elokucji. Tropy i figury retoryczne. Najczęstsze błędy wypowiedzi i przyczyny nieporozumień słownych.
3. Zasady prowadzenia dyskusji. Argumentacja merytoryczna (analiza przykładów).
4.Argumentacja niemerytoryczna. Analiza najpopularniejszych chwytów erystycznych.
5. Komponowanie tekstów i przygotowywanie wystąpień publicznych.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zadanej pracy zaliczeniowej Praca zaliczeniowa przygotowywana jest w oparciu o materiał wykładowy zastosowany do wyszukanych przez studenta przykładów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Beata Witkowska-Maksimczuk "Elementy retoryki i erystyki w przykładach", Wyd. Aspra JR , Warszawa 2014
Krzysztof Szymanek "Sztuka argumentacji- słownik terminologiczny", PWN, Warszawa 2015
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawowe terminy retoryczne
Weryfikacja: Praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, P2A_W06, P2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_02
- Zna zasady racjonalnej dyskusji
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, P2A_W06, P2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_03
- Zna najczęściej stosowane chwyty erystyczne
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, P2A_W06, P2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_04
- Zna zasady komponowania przemówień
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, P2A_W06, P2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Umie stosować tropy i figury retoryczne
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje w praktyce argumentacyjnej i do analizy podstawowych problemów.
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_03
- Potrafi wychwytywać i obalać nierzeczowe argumenty w dyskusji
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_04
- Umie przygotować się do wystąpienia publicznego
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma zdolność skutecznego komunikowania się i przekonywania
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03