- Nazwa przedmiotu:
- Projekt architektoniczny 4
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Jerzy Grochulski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- Podstaw projektowania architektonicznego
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 8
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt1260h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowym zakresem wiedzy z obszaru projektowania podstawowych obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej z wyraźną preferencją dla obiektów oświaty – szkół podstawowych i ponadpodstawowych i nauczenie ich wykonywania takich projektów na przykładzie konkretnego zadania projektowego.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia projektowe nie mają na stałe uzgodnionego cyklu tematycznego jako sekwencji następujących po sobie analiz, lecz prowadzący dobierają kolejność omawianych zagadnień w zależności od przyjętego sposobu prowadzenia projektów, tak by w trakcie całego semestru omówione zostały wszystkie zagadnienia istotne dla projektowania budynków szkół (obiektów oświaty).
Oprócz wymienionych jako tematyka wykładów ważnym są tu szczególnie :
- problem właściwej dyspozycji funkcjonalnej całego złożonego budynku szkolnego – zagadnienie relacji pomieszczeń i zespołów dydaktycznych do pozostałych funkcji budynku szkolnego,
- problem poprawności funkcjonalnej poszczególnych sektorów funkcjonalnych szkoły
- zagadnienie właściwego oświetlenia szkolnych przestrzeni dydaktycznych (kubaturowych i terenowych) oraz pomieszczeń pomocniczych
- zagadnienia akustyki budynku szkolnego w aspekcie rozwiązań materiałowych, funkcjonalnych i przestrzennych,
- problem bezpiecznego użytkowania poszczególnych pomieszczeń i zespołów użytkowych
- integracyjny charakter budynku szkolnego (obecność w szkole osób z niepełnosprawnościami)
- meblowe wyposażenie pomieszczeń szkolnych, jako warunek ich sprawności funkcjonalnej,
- dobór rozwiązań w zakresie infrastruktury technicznej jako gwarant sprawności użytkowej obiektu szkolnego
- rozwiązania konstrukcyjno – materiałowe jako warunek sprawności użytkowej i ekonomicznej budynku szkolnego
- sposób powiązania budynku szkolnego z przestrzeniami publicznymi
- szkoła środowiskowa jako zagadnienie społeczne i przestrzenne
- szkoła jako składowa systemu społeczno – gospodarczego społeczności lokalnej
- różnorodne zagadnienia szczegółowe (przestrzenne i kulturowe) wynikające ze specyfiki lokalizacji projektowanego obiektu
- Metody oceny:
- Ocena zdobytych umiejętności i wiedzy przez stwierdzenie ich zakresu w czasie korekt oraz ocen przejściowych i wyrażenie jej w ramach końcowej oceny projektu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Włodarczyk J. - ARCHITEKTURA SZKOŁY, Arkady, Warszawa 1992
Skibniewska H. - TENDENCJE ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY, w Architektura –Murator nr 5/6, Warszawa 1986
Ford A. - DESIGNING THE SUSTAINABLE SCHOOL, The Images Publishing Group Pty Ltd, Murgrave 2007
Rózni autorowie - EDUCATIONAL SPACES A PICTORAL REVIEW OF SIGNIFICANT SPACES, The Images Publishing Group Pty Ltd, MELBOURNE 1998
Brubarker C.W. i inni - PLANING AND DESIGNING SCHOOLS. The McGraw-Hill Companies, New York ... 1998
Kramer S. - SCHOOLS EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2010
Galindo M. - KINDERGARTENA EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2011
Evers A. i inni - ARCHITECTURAL THEORY FROM THE RENAISSANCE TO THE PRESENT, Taschen, Köln 2006
M. Bieńkuńska J. Grochulski K. Jaranowska M. Nowak-Janicka - STRUKTURA I PROGRAM FUNKCJONALNY SZKOLNYCH ZESPOŁÓW SPORTOWYCH JAKO SKŁADOWEJ SYSTEMU PODSTAWOWYCH ZESPOŁOW ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ, Biblioteka WA PW, Warszawa 2010
Praca zbiorowa pod red. H. Zygnera - PROGRAMOWANIE PROJEKTOWANIE I MODERNIZACJA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PRZEDSZKOLI, Centralny Ośrodek Badawczo-Projektowy Budownictwa Ogólnego, Warszawa 1991
Literatura uzupełniająca:
Ustawa z dn. 07.07.1994 r. Prawo Budowlane
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12. 04.2002 r. W sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Warszawa 2002
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. (Dz.u.2001.15poz. 142)
Załącznik nr 1 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej
Załącznik nr 4 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum
Załącznik nr 9 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w tym dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
Załącznik nr 10 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi
Załącznik nr 11 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum profilowanego, w tym trzyletniego liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
Załącznik nr 15 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla młodzieży
Załącznik nr 16 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi dla młodzieży
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się