- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość w praktyce
- Koordynator przedmiotu:
- Doc. dr inż. Marek Kisilowski, mgr inż. Michał Brożek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- NOB22
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych: 32, w tym:
a) udział w wykładach - 30 godz.
b) konsultacje - 2 godz.
2) Praca własna studenta:
a) przygotowanie do zajęć - 2 godz.
b) przygotowanie pracy własnej, biznesplanu - 18 godz.
c) przygotowanie do sprawdzianu - 6 godz.
SUMA: 58 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych: 32, w tym:
a) udział w wykładach - 30 godz.
b) konsultacje - 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie określono wymagań wstępnych.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Cele przedmiotu:
C1. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu przedsiębiorczości.
C2. Zapoznanie się z typami przedsiębiorstw oraz sektorami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
C3. Zapoznanie się z podstawami formami organizacyjno-prawnymi oraz systemem podatkowym dotyczącym potrzebnych przedsiębiorcy.
C4 Zdobycie wiedzy o podstawowych aspektach dotyczących prawa pracy, praw pracowniczych oraz obowiązków przedsiębiorcy w zakresie systemu ubezpieczeń społecznych.
C5. Zdobycie umiejętności w zakresie przygotowywania biznesplanu organizowanej działalności gospodarczej.
C6. Uświadomienie wagi strategicznego myślenia i strategii konkurencyjności w podejmowaniu przedsięwzięć biznesowych.
Efekty kształcenia (wiedza)
EW1 – Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
EW2 – Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej.
Efekty kształcenia (umiejętności)
EU1 – Student potrafi pozyskiwać informacje w zakresie ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, potrafi je integrować, dokonywać ich interpretacji, a także formułować i uzasadniać opinie.
Efekty kształcenia (kompetencje społeczne)
EK1 – Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować proces uczenia się innych osób.
EK2 – Student ma świadomość ważności i rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
EK3 – Student ma świadomość ważności współdziałania i pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról.
EK4 – Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
EK5 – Student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć dotyczących techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej.
- Treści kształcenia:
- Podstawy zarządzania – planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie
Prawno-organizacyjne aspekty działalności gospodarczej.
Finansowanie działalności gospodarczej
Podstawy zarządzania strategicznego.
Podstawy zarządzania finansami.
Podstawy zarządzania zasobami społecznymi.
Biznes plan – istota, funkcja i cele sporządzania biznesplanów
Struktura i elementy składowe biznesplanu. Zasady metodycznego przygotowania biznesplanu.
Podstawy etykiety w biznesie.
Korespondencja urzędowa. Podstawy precedencji i tytulatury w korespondencji i na spotkaniach.
Znaki towarowe. Logotypy, sygnet, logo – graficzna identyfikacja firmy/marki. Papier firmowy, wizytówki w biznesie.
Kontakty międzynarodowe w biznesie. Planowanie i organizowanie wizyt i spotkań międzynarodowych.
Prezentacja prac własnych – biznesplanów.
Sprawdzian.
- Metody oceny:
- Metody oceny (F – formująca, P – podsumowująca)
Fs – ocena formująca ze sprawdzianu pisemnego,
Fw – ocena formująca za pracę własną,
P – ocena podsumowująca, wystawiana na podstawie ocen formujących.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa i uzupełniająca
1. Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne sp. z o.o., Warszawa 2010.
2. Grzegorzewska-Mischka E., Wyrzykowski W., Przedsiębiorczość, przedsiębiorca, przedsiębiorstwo. BookMarket, Gdańsk 2009
3. Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2007.
4. Tokarski M., Biznesplan w praktyce, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2007.
5. Zarządzanie. Teoria i praktyka pod red. A. Koźmiński, W. Piotrowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, praca własna - przygotowanie biznesplanu
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W31, E1_W32, E1_W34
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
- Efekt EW2
- Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, praca własna - przygotowanie biznesplanu
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W31, E1_W32, E1_W34
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Student potrafi pozyskiwać informacje w zakresie ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, potrafi je integrować, dokonywać ich interpretacji, a także formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: praca własna - przygotowanie biznesplanu
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U01, E1_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Prezentacja prac własnych – biznesplanów.
- Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować proces uczenia się innych osób.
Weryfikacja: EK1
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt Sprawdzian pisemny, praca własna - przygotowanie biznesplanu
- Student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć dotyczących techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: EK5
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07
- Efekt praca własna - przygotowanie biznesplanu
- Student ma świadomość ważności współdziałania i pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról.
Weryfikacja: EK3
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K03, E1_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04