- Nazwa przedmiotu:
- Wspomaganie komputerowe prac inżynierskich I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Grzegorz Dobrzyński; ad., Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Tr.SIS506
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 109 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 11 godz., samodzielne opracowanie sprawozdań i projektów 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., indywidualna praca z programem 30 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (48 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,5 pkt. ECTS (91 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., indywidualna praca z programem 30 godz., opracowanie sprawozdań i projektów 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., zapoznanie się z zalecaną literaturą 11 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zasad oraz umiejętność praktycznego wykorzystania inżynierskiej dokumentacji 2D i 3D. Znajomość podstawowych praw i zasad mechaniki ogólnej oraz umiejętność ich zastosowania w badaniu ruchu prostych obiektów technicznych.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak; ćwiczenia laboratoryjne: 12 studentów w podgrupie
- Cel przedmiotu:
- Poznanie przez studentów standardów, zasad i narzędzi tworzenia inżynierskiej dokumentacji trójwymiarowej oraz podstawy analiz inżynierskich wspomaganych komputerowo (CAx).
- Treści kształcenia:
- Wykład: wprowadzenie do systemów CAx i MBS, podział tych systemów. Zasady projektowania bryłowego. Obliczenia wytrzymałościowe z wykorzystaniem technik MES. Rodzaje więzów oraz warunków brzegowych i początkowych definiowanych w systemach CAx. Systemy: RP/RT - Rapid prototyping/Rapid tool. Zasady projektowania współbieżnego z wykorzystaniem systemów CAx. Modelowanie człowieka /operatora/ w systemach CAx.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych: modelowanie części o kształtach prostokreślnych, modelowanie części na podstawie rysunków 2D, modelowanie kształtów swobodnych, tworzenie modeli sparametryzowanych z wymiarami zależnymi funkcyjnie, budowa zespołów części, symulacje kinematyczne, generowanie dokumentacji płaskiej (2D) na podstawie modeli bryłowych, eksport do uniwersalnych formatów zapisu. Budowa modeli MES, definiowanie więzów i obciążeń. Analiza wyników. Iteracyjne zwiększanie dokładności obliczeń MES. Modelowanie człowieka w systemach CAx. Wykorzystanie systemów CAx do szybkiego prototypowania.
- Metody oceny:
- Wykłady: ocena formująca - 2 pisemne lub ustne sprawdziany po 3 pytania, dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych; fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych.
Ćwiczenia laboratoryjne: ocena formująca - sprawdzenie poprawnego wykonania zadania w oprogramowaniu; fakultatywna ocena podsumowująca: wykonanie 2 samodzielnych projektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Andrzej Wełyczko: Catia V5, Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym , Helion 2005.
2. Praca pod redakcją J. Wróbla.: Technika komputerowa dla mechaników – laboratorium. OWPW 2004.
3. Andrzej Jaskólski:. Inventor 9, Catia v5 wydawnictwo Helion 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.simt.wt.pw.edu.pl/wkpi,26.html
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna techniki modelowania geometrii w systemach CAD oraz ma wiedzę na temat standardów eksportu i wymiany danych CAD
Weryfikacja: Ocena formująca: 2 pisemne lub ustne sprawdziany po 3 pytania dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych; fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych; wymagana odpowiedź na co najmniej 50% pytań .
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- Zna rodzaje i zastosowania programów klasy CAx
Weryfikacja: Ocena formująca: 2 pisemne lub ustne sprawdziany po 3 pytania dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych; fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych; wymagana odpowiedź na co najmniej 50% pytań .
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W03
- Zna metody analizy MES w programach CAD
Weryfikacja: Ocena formująca: 2 pisemne lub ustne sprawdziany po 3 pytania dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych; fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych; wymagana odpowiedź na co najmniej 50% pytań .
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność wykorzystania oprogramowania CAx w rozwiązywaniu zadań inżynierskich
Weryfikacja: Sprawdzian umiejętności - wykonanie zadania w systemie CAD z wykorzystaniem komputera. Wymagane jest otrzymanie 6 pkt. z możliwych 10. Ocena fakultatywna - projekt indywidualny.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U10, Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U09, InzA_U02
- Efekt U02
- Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z wykorzystaniem technik CAD/MES, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: Sprawdzian umiejętności - wykonanie zadania w systemie CAD z wykorzystaniem komputera. Wymagane jest otrzymanie 6 pkt. z możliwych 10. Ocena fakultatywna - projekt indywidualny.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U09, Tr1A_U10, Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U09, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Ocena rozwiązywania złożonych problemów. Wykonanie zadania w systemie CAD z wykorzystaniem komputera. Wymagane jest otrzymanie 6 pkt. z możliwych 10. Ocena fakultatywna - projekt indywidualny.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01