- Nazwa przedmiotu:
- Symulacja układów technicznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Bogdan Sowiński, prof.nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Podstaw Budowy Urządzeń Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS512
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz, w tym:
Godziny wykładu 15
Godziny ćwiczeń 30
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 10
Przygotowanie do zaliczenia 15
Samodzielne wykonanie obliczeń prostego układu technicznego 20
(w tym konsultacje)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS
Godziny wykładu 15
Godziny ćwiczeń 30
Konsultacje 15
Razem 60 godz
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika, informatyka.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami tworzenia modeli matematycznych układów inżynierskich i ich badaniami symulacyjnymi. Omawiane są pojęcia modelu matematycznego, fizycznego i komputerowego układu technicznego jak również klasyfikacja modeli matematycznych. W trakcie wykładu podawane są również podstawowe informacje o pakiecie programowania Simulink.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu Ogólne omówienie celów i pojęć modelowania matematycznego i symulacji. Podstawy modelowania dynamiki układów materialnych z więzami dwustronnymi. Opis ruchu we współrzędnych uogólnionych. Układy nieswobodne i różniczkowe równania ruchu. Przykłady. Omówienie metod modelowania typu MBS (multi body systems) i automatycznego generowania równań ruchu.. Omówienie programów MBS do badania dynamiki układów mechanicznych na podstawie pakietu Adams. Wstęp do metody elementów skończonych - interpretacja fizyczna i matematyczna. Omówienie programów obliczeniowych MES do badania statyki układów technicznych na podstawie dostępnych pakietów. Przykłady stosowania obliczeń elementów konstrukcji środków transportu. Przykłady badań symulacyjnych dynamiki pojazdów. Treść ćwiczeń projektowych Opracowanie modeli matematycznych prostych układów technicznych oraz wykonanie symulacji z zastosowaniem wybranych pakietów oprogramowania. Zakres projektowania odpowiada tematyce wykładu.
- Metody oceny:
- Wykład – egzamin. Ćwiczenia projektowe – zaliczane na podstawie wykonanego i przedstawionego na ćwiczeniach projektu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Koziński W., Neyman M., Swiniarski R.: Wprowadzenie do modelowania i symulacji komputerowej. Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej. Mrozek B., Mrozek Z.: Matlab i Simulink Poradnik użytkownika, Wyd. Helion 2004 Dokumentacja i podręczniki pakietów oprogramowania
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną o badaniach symulacyjnych, rodzajach modeli matematycznych układów technicznych
Weryfikacja: zaliczenie wykładu na podstawie minimum 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kilka pytań teoretycznych, zaliczenie ćwiczeń na podstawie zaliczenia indywidualnego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02
- Efekt W02
- Zna podstawowe metody numeryczne rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych
Weryfikacja: wykład - zal. ćwicz. - samodzielnie wykonany projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W03
- Zna podstawowe modele matematyczne stosowane w badaniach ruchu ulicznego i pieszego Zna podstawowe modele matematyczne stosowane w badaniach symulacyjnych dynamiki srodków transportu
Weryfikacja: wykład - zal. ćwicz. - samodzielnie wykonany projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W04
- Zna podstawowe techniki informatyczne stosowane przy rozwiązywaniu prostych zagadnień inżynierskich
Weryfikacja: wykład - zal. ćwicz. - samodzielnie wykonany projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada biegłość merytoryczną i sprawność w numerycznym rozwiązywaniu równań różniczkowych zwyczajnych
Weryfikacja: wykład - zal. ćwicz. - samodzielnie wykonany projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U02, Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt U02
- potrafi stosować odpowiednie metody symulacyjne do analizy liniowych i nieliniowych układów dynamicznych
Weryfikacja: wykład - zal. ćwicz. - samodzielnie wykonany projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U02, Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04