Nazwa przedmiotu:
Drogowe układy komunikacyjne I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Gerard Krawczyk, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakłąd Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP409
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 12 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Infrastruktura Transportu I
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z zasadami: polityki komunikacyjnej, planowania systemów transportu kraju i miast, klasyfikacji i charakterystyk środków transportu, wpływu transportu drogowego na środowisko, ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, doboru metod oceny ekonomicznej rozwiązań
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Polityka komunikacyjna i planowanie, wprowadzenie. System transportu w miastach: Pomiary i badania ruchu. Modele i prognozy ruchu. Środki transportu. Klasyfikacja środków transportu, charakterystyka współczesnych form i środków transportu, zakres stosowania środków przewozowych, perspektywy postępu w technice i technologii transportu, ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich. Ocena efektywności rozwiązań. Uwagi ogólne, rodzaje i zakres ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, dobór metod oceny ekonomicznej efektywności, metody oceny, wybrane metody oceny ekonomicznej efektywności rozwiązań, analizy wielokryterialne, dostępne programy komputerowe oddziaływanie transportu na środowisko: Charakter i klasyfikacja uciążliwości, metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie. Obsługa wybranych obszarów: Śródmieście i centrum, osiedla mieszkaniowe, obszary przemysłowe. Projektowanie miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej. Forma prezentacji opracowań.
Metody oceny:
dwa sprawdziany.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura: 1. Podoski J.: Transport w miastach. WKiŁ. 2. Szneigert Z.: Koleje niekonwencjonalne. WKiŁ. 3. Ostaszewicz J., Rataj M.: Szybka komunikacja miejska. WKiŁ. 4. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: Inżynieria ruchu. WKiŁ 1997. 5. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 6. Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004 7. Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”, „Przegląd Komunikacyjny”
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad polityki komunikacyjnej i planowania
Weryfikacja: dwa sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W02
zna zasady pomiarów i badania ruchu oraz budowy modeli i prognoz ruchu
Weryfikacja: dwa sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W03
zna środki transportu, zakres stosowania środków przewozowych i ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W04
zna zasady oceny ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W05
zna zasady charakter i klasyfikację uciążliwości oraz metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W06
zna zasady projektowania miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej oraz formę prezentacji opracowań
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi wprowadzać zasady polityki komunikacyjnej i planowania
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U14, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, InzA_U03, T1A_U13, InzA_U05
Efekt U02
potrafi projektować drogowe układy komunikacyjne miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej i zna formę prezentacji opracowań
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, InzA_U08
Efekt U03
potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań inwestycji w transporcie miejskim
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U14, Tr1A_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, InzA_U03, T1A_U12, InzA_U04
Efekt U04
potrafi oceniać i porównywać oddziaływania transportu na otoczenie
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05, T1A_U14, InzA_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
ma świadomość wpływu wykonywanych projektów na środowisko
Weryfikacja: dwa sprawdziany pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01