Nazwa przedmiotu:
Systemy transportowe APM ATS (Automated People Movers - Automated Transportation System)
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, prof. nzw., Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do zaliczeń cząstkowych 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu automatyki, systemów pomiarowych, teorii optymalizacji, telematyki.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z najnowszymi systemami transportowymi określanymi w literaturze anglosaskiej terminem Automated Transit Systems and Automated People Movers. Pod pojeciem tym rozumiemy systemy, na które składają się pojazdy całkowicie zdalnie poruszające się (bez motorniczego), wybierające w sposób "inteligentny" optymalną drogę podróży, optymalizujące parametry podróży.
Treści kształcenia:
Wyjaśnienie pojęć: APM (Automated People Movers), ATS (Automated Transit Systems), oraz pojęć skorelowanych AGT (Automated Guided Transit), PRT (Personal Rapid Transit). Technologie telematyczne stosowane w tego typu systemach transportowych. Hierarchiczne systemy sterowania i zarządzania ruchem. Struktura mechaniczna systemów: pojazdy, infrastruktura torowa, infrastruktura przystankowa. Niezawodność i bezpieczeństwo. Modelowanie i symulacja ruchu, wybrane techniki modelowania z wykorzystaniem teorii automatów komórkowych. Modelowanie i symulacja właściwości dynamicznych. Metoda V-projektowania. Sformułowanie zadania optymalizacji dla sieci PRT. Rozwiązanie zadania optymalizacji.
Metody oceny:
Ocena formująca: dwie prace sprawdzające. Każda zawiera 6 pytań otwartych - należy odpowiedzieć na 4. Ocena podsumowująca: egzamin - 6 pytań otwartych. Należy odpowiedzieć na 4 pytania oraz zaliczyć poprzednio wspomniane dwie prace, aby zaliczyć przedmiot.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Vukan R.Vuchic "Urban Transit Systems and Technology" John Wiley and Sons, INC 2007; [2] Markus Theodor Szillat "A low level PRT Microsimulation", University of Bristol Press 2001.
Witryna www przedmiotu:
www.simt.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na rok akademicki 2015/2016. O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma wiedzę z zakresu podstaw projektowania systemów AMP & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Efekt W02
Ma wiedzę z zakresu infrastruktury informatycznej systemów APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W03
Ma wiedzę z zakresu formułowania zadań optymalizacji dla transportu APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi przeprowadzić syntezę sieci APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U19, Tr1A_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06, T1A_U15, InzA_U07
Efekt U02
Potrafi sformułować zadanie optymalizacji dla sieci PRT
Weryfikacja: oocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05, T1A_U14, InzA_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01