Nazwa przedmiotu:
Sterowanie ruchem kolejowym I
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Juliusz Karolak, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP623
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 18 godz. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 25 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. Egzamin 2 godz. Razem 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 18 godz. Konsultacje 1 godz. Egzamin 2 godz. Razem 21 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Efekty kształcenia nabyte w wyniku realizacji przedmiotu podstawy inżynierii ruchu
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studentów wiedzy o funkcjach, wymaganiach i zarysie techniki sterowania ruchem kolejowym – w zakresie tradycyjnych urządzeń srk.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Wiadomości wstępne, ogólne modele sterowania ruchem kolejowym. Ogólny opis funkcji sterowania. Uszczegółowiona klasyfikacja funkcjonalno-techniczna urządzeń srk. Sygnalizacja kolejowa. Plan schematyczny urządzeń srk i zapis zależności. Charakterystyka (funkcje i zarys konstrukcji) urządzeń mechanicznych ręcznych (kluczowych) i pędniowych oraz elektromechanicznych urządzeń blokady stacyjnej i półsamoczynnej blokady liniowej. Charakterystyka (funkcje i ogólna struktura) stacyjnych urządzeń przekaźnikowych. Istotne cechy przekaźników stosowanych w technice srk. Wyposażenie stanowiska operatora elektrycznych (przekaźnikowych i komputerowych) urządzeń srk. Zarys konstrukcji elektrycznych urządzeń zewnętrznych srk (napędy, sygnalizatory). Nastawianie i kontrolowanie stanu zwrotnic i sygnalizatorów. Kontrola zajętości torów i rozjazdów oraz kontrola przejazdu pojazdu szynowego. Charakterystyka funkcjonalna przekaźnikowych urządzeń wewnętrznych (obwodów elektrycznych) o strukturze przebiegowej i geograficznej. .
Metody oceny:
egzamin pisemny.
Egzamin:
tak
Literatura:
Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007r. Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003r.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna podstawowe pojęcia dotyczące sterowania ruchem kolejowym. Zna ogólne funkcje sterowania ruchem kolejowym. Zna klasyfikację funkcjonalno-techniczną urządzeń srk.Zna podstawowe trendy rozwojowe w zakresie sterowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W02
Zna podstawowe zasady sygnalizacji kolejowej.Zna funkcje, zarys konstrukcji i podstawy działania: - urządzeń mechanicznych ręcznych i pędniowych, - urządzeń blokady stacyjnej, - urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej.Zna funkcje i ogólną strukturę stacyjnych urządzeń przekaźnikowych.Zna istotne cechy przekaźników stosowanych w technice srk.Zna podstawowe wyposażenie stanowiska operatora elektrycznych (przekaźnikowych i komputerowych) urządzeń srk.Zna podstawy konstrukcji elektrycznych urządzeń zewnętrznych srk (napędy, sygnalizatory).Zna podstawowe funkcje i rozwiązania przekaźnikowych obwodów: - zależnościowych, - nastawczych zwrotnic i sygnalizatorów.Zna możliwości funkcjonalne oraz podstawy konstrukcji i działania układów: - kontroli zajętości torów i rozjazdów, - kontroli przejazdu pojazdu szynowego.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W03
Zna zakres informacji zawartych w podstawowych dokumentach projektowych urządzeń srk (plan schematyczny i zapis zależności).
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi poprawnie używać pojęć dotyczących sterowania ruchem kolejowym.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U06, Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Efekt U02
Potrafi zinterpretować zawartość informacyjną podstawowych dokumentów projektu urządzeń srk (plan schematyczny i zapis zależności).Potrafi zinterpretować sygnały przekazywane przez sygnalizator przytorowy.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20, Tr1A_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06, T1A_U05
Efekt U03
Potrafi uzasadnić potrzebą stosowania urządzeń: - mechanicznych ręcznych (kluczowych), - półsamoczynnej blokady liniowej.Potrafi określić zakres informacji niezbędnych do prowadzenia ruchu.Potrafi uzasadnić potrzebę i sposób kontroli niezajętości torów i rozjazdów.Potrafi uzasadnić potrzebę i sposób kontroli przejazdu pojazdu szynowego.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20, Tr1A_U18, Tr1A_U14, Tr1A_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U10, InzA_U03, T1A_U05
Efekt U04
Potrafi zinterpretować rozwiązania techniczne i ocenić przydatność funkcji elektrycznych układów (nastawczych, kontrolnych i zależnościowych) urządzeń srk.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U22, Tr1A_U18, Tr1A_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15, InzA_U07, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Weryfikuje i uzupełnia swoją znajomość pojęć dotyczących sterowania ruchem kolejowym.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania dotyczące zagadnień nie omawianych na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01