Nazwa przedmiotu:
Budowa i eksploatacja statków powietrznych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP729
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 18 Zapoznanie się ze wskazana literaturą 42 Przygotowanie do kolokwiów 28 Konsultacje 2 Razem 90 godz. ↔ 3 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 18 Konsultacje 2 Razem 20 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zna podstawy badania i modelowania ruchu statków powietrznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu ogólnej charakterystyki i klasyfikacji środków transportu.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie konstrukcji oraz funkcji głównych zespołów płatowców statków powietrznych, ich napędów i instalacji pokładowych
Treści kształcenia:
Treść wykładu: 1. Wiadomości ogólne: • układy aerodynamiczne SP a własności eksploatacyjne, • podstawowe zespoły płatowców SP i napędów. 2. Rozwiązania konstrukcyjne: • kadłubów samolotów i śmigłowców, • napędów lotniczych, • skrzydeł samolotów, • praca konstrukcji cienkościnnych, • wirników nośnych i śmigieł śmigłowców, • podstawowe instalacje i wyposażenie SP. 3. Strategie eksploatacji SP
Metody oceny:
Ocena formująca: 2 kolokwia. Ocena podsumowująca: średnia z ocen zaliczonych kolokwiów.
Egzamin:
nie
Literatura:
R. Cymerkiewicz: Budowa samolotów. WKiŁ, Warszawa 1992. Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń. IL, Warszawa 2001. J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. ITWL, Warszawa 2006 J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999. K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999. K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
1. Zna różne układy aerodynamiczne statków powietrznych (SP) oraz ich własności eksploatacyjne 2. Zna podstawowe zespoły napędów lotniczych i ich funkcje 3. Zna rozwiązania konstrukcyjne płatowców, 4. Ma wiedzę podstawową z zakresu konstrukcji cienkościennych 5. Zna układy i konstrukcje podwozi SP 6. Ma podstawową wiedzę o instalacjach i wyposażeniu SP, 7. Zna podstawowe systemy eksploatacji, 8. Zna podstawowe metody diagnostyki i aparaturę diagnostyczną
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W11, Tr1A_W08, Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W06, InzA_W01, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W02, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
1. Posiada umiejętności określenia własności samolotu na podstawie jego układu aerodynamicznego, rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanego napędu 2. Umie dobrać samolot do realizacji określonych zadań
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U19, Tr1A_U18, Tr1A_U17, Tr1A_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U09, T1A_U10, InzA_U02, InzA_U03