Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu lotniczego II
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Marek Malarski, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inzynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP721
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 18 Godziny ćwiczeń 18 Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 77 Przygotowanie do egzaminu 30 Konsultacje 5 Udział w egzaminie 2 Razem 150 godz. ↔ 5 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 18 Godziny ćwiczeń 18 Konsultacje 5 Udział w egzaminie 2 Razem 43 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zna podstawy prawne funkcjonowania lotnictwa oraz problemy prawne zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad organizacji i zarządzania ruchem lotniczym
Treści kształcenia:
Treść wykładu: ACC, ruch lotniczy trasowy, sektor kontroli ruchu lotniczego, przepustowości sektora (4), trasy lotnicze  RNAV  PRNAV  RNP RNAV (2+2), obsługa pasażerów w porcie lotniczym, airport landside capacity; pomiary, badania modelowe (4), ruch lotniczy w rejonie portu lotniczego, airport airside capacity, pomiary, badania modelowe (4), naziemna obsługa lotniskowa, koordynacja ruchu lotniskowego (4), przepustowość nawigacyjna portu lotniczego (2), FUA, swobodne loty trasowe FRA w przestrzeni kontrolowanej (2), problemy planowania lotów (2), cykl eksploatacyjny, rotacja samolotów (model ogólny) (2), Treść ćwiczeń: Ruch lotniczy trasowy. Przepustowość (pojemność) sektora kontroli ruchu lotniczego. Metody wyznaczania przepustowości sektora. Obsługa pasażerów w porcie lotniczym. Airport landside capacity; badania modelowe obsługi pasażerów + pomiary. Ruch lotniczy w rejonie portu lotniczego. Airport airside capacity. Badania modelowe obsługi ruchu lotniskowego. Naziemna obsługa lotniskowa. Obsługa naziemna; koordynacja ruchu lotniskowego. ACC + systemy CD&R. Przepustowość nawigacyjna portu lotniczego. Trasy lotnicze  RNAV  PRNAV  RNP RNAV. FUA, swobodne loty trasowe FRA w przestrzeni kontrolowanej. FUA → SES → SESAR. Lądowanie tradycyjne (‘schodkowe’), CDA. Planowanie lotów – algorytmy. Cykl eksploatacyjny, rotacja - model ogólny.SMS – bezpieczeństwo ruchu lotniczego
Metody oceny:
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Egzamin:
tak
Literatura:
Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W08, Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W02, InzA_W05
Efekt W02
6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W14, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09, T1A_W11, InzA_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U02, Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U01
Efekt U02
4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U21, Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15, InzA_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01