Nazwa przedmiotu:
Środki transportu wodnego oraz infrastruktura i suprastruktura portów
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Milena Gołofit - Stawińska, asystent, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
TR.NIOB21
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 24 godz., przygotowanie się do egzaminu 15 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości dotyczące transportu oraz infrastruktury transportu.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zakres przedmiotu pozwala studentowi nabyć wiedzę w zakresie: * rozpoznawania podstawowych typów statków (jak są zbudowane, do przewozu jakiego ładunku służą i ich cechy charakterystyczne), * podstawowych kosztów jakie generuje statek i załoga, * przewozu ładunków i niezbędnych do tego dokumentów, * infrastruktury i suprastruktury portów, * budowli hydrotechnicznych, * czynności portowych: pilotowanie, holowanie, remonty, składowanie towarów, pakowanie, załadunek i rozładunek, * struktury portów i ich działalności, * żeglugi śródlądowej.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: * typy współczesnych morskich statków transportowych oraz ich parametry techniczno-eksploatacyjne. Czym jest morski statek, podział statków handlowych, podział floty morskiej na grupy produkcyjno-zadaniowe, budowa statku oraz jego parametry techniczno-eksploatacyjne. * Port morski - informacje w aspekcie potrzeb morskiego statku transportowego. Co to jest port, port jako ogniwo transportu morskiego i miejsce powiązania morza z lądem, podział portów. * Przewóz ładunków w żegludze liniowej i nieliniowej. Czarter na czas i czarter statku "gołego", inspekcje, którym podlega statek transportowy oraz konieczne dokumenty. Umowa bukingowa, kontrakt przewozowy, warunki liniowe, Konosament (charakterystyka, znaczenie, rodzaje, podstawowe klauzule), list gwarancyjny, morski list przewozowy, czarter na wolne miejsca, lista ładunkowa, kwit sternika, umowa czarterowa, czarter na podróż i jego rodzaje, rodzaje inspekcji, Dokumenty: legitymacyjne, klasyfikacyjne, bezpieczeństwa, sanitarne, załogowe, pasażerskie, ładunkowe, dzienniki, książki i plany. * Koszty występujące w działalności przedsiębiorstwa żeglugowego (koszty utrzymania statku, koszty ładunkowe i ruchu, koszty administracji, koszty stałe, koszty zmienne). * Transport wodny śródlądowy. Śródlądowe drogi wodne, porty żeglugi śródlądowej, flota żeglugi śródlądowej, tendencje rozwoju transportu wodnego śródlądowego. * Infrastruktura i suprastruktura portów, budowle hydrotechniczne. Wszystkie obiekty i urządzenia, które umożliwiają dostęp do portu od strony morza i lądu, w tym baseny wodne i tereny lądowe, związane z prowadzeniem działalności portowej (elementy awanportu i akwaportu, wejście do portu, kanały portowe zewnętrzne i wewnętrzne, reda, droga hamowania, obrotnica, baseny portowe).
Metody oceny:
Egzamin pisemny
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Chuchla Zdzisław, Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia 2000. 2. Wojewódzka-Król Krystyna, Rolbiecki Ryszard, Rydzkowski Włodzimierz, Transport wodny śródlądowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007. 3. Kubicki Jerzy, Ekonomika i organizacja transportu morskiego, Organizacja transportu morskiego cz. I, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia 1994. Kubicki Jerzy, Ekonomika i organizacja transportu morskiego, Organizacja transportu morskiego cz. II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia 1994. 4. Plewiński Leszek, Podstawy ekonomiki transportu morskiego, cz. I, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Szczecin 1998. 5. Plewiński Leszek, Podstawy ekonomiki transportu morskiego, cz. II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Szczecin 1998. 6. Tołkacz Lech, Infrastruktura transportu wodnego, Tom 1, Infrastruktura transportu śródlądowego, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin 2010.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na rok akademicki 2015/2016. O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną w zakresie współczesnych morskich statków, ich charakterystykę oraz parametry techniczno-eksploatacyje
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Efekt W02
Posiada wiedzę w zakresie infrastruktury i suprastruktury portów, w szczególności podstaw projektowania, budowy i utrzymania
Weryfikacja: egzamin pisemny z częścią rysunkową
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Efekt W03
Zna dokumenty niezbędne do odbywania podróży i przewozu ładunków
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, InzA_W03
Efekt W04
Zna koszty występujące w działalności przedsiębiorstwa żeglugowego
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, InzA_W03
Efekt W05
Posiada wiedzę w zakresie projektowania i budowy budowli hydrotechnicznych
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W06
Posiada wiedzę w zakresie projektowania wejścia do portu, kanałów portowych, redy, drogi hamowania, obrotnic i basenów portowych
Weryfikacja: egzamin pisemny z częścią rysunkową
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W07
Posiada wiedzę w zakresie floty żeglugi śródlądowej, portów żeglugi śródlądowej, śródlądowych dróg wodnych
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Efekt W08
Posiada wiedzę ogólną w zakresie tendencji rozwoju transportu wodnego
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania portów
Weryfikacja: egzamin pisemny z częścią rysunkową
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U23, Tr1A_U20, Tr1A_U08, Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, InzA_U08, T1A_U14, InzA_U06, T1A_U07, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Efekt U02
Potrafi rozpoznać różne typy statków
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06