- Nazwa przedmiotu:
- Technologia transportu samochodowego
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Mariusz Wasiak, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMS103
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 8 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 1 godz.), udział w egzaminach 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz., przygotowanie się do egzaminu z wykładu 9 godz., przygotowanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminach 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt ECTS (31 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje w zakresie projektu 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz., przygotowanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza o rodzajach systemów transportowych i znaczeniu transportu drogowego w tych systemach oraz o środkach transportu drogowego stosowanych w transporcie ładunków i ich parametrach użytkowych.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, projekt: 14 osób
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy o technicznych, ekonomicznych i prawnych aspektach realizacji przewozów drogowych oraz o zasadach projektowana i oceny tych przewozów.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Proces technologiczny w transporcie samochodowym, podstawowe rodzaje ładunków oraz ich charakterystyki determinujące podatność, rodzaje środków pracy stosowanych w transporcie samochodowym oraz koszty ich posiadania, zużycia i eksploatacji, warunki korzystania z infrastruktury drogowej, parametry dopuszczalne środków przewozowych, dobór pojazdów do zadań oraz planowanie rozmieszczenia ładunku, wymagane uprawnienia kierowców oraz krajowe, Unijne i pozaunijne regulacje czasu pracy kierowców i czasu prowadzenia pojazdów, koszty pracy kierowców, kryterium wydajnościowe oraz kryterium kosztowe oceny wariantów technologii przewozu drogowego.
Projekt: Wykonanie zadania projektowego dotyczącego przewozu wybranego ładunku transportem samochodowym przy uwzględnieniu dwóch wariantów technologii. Zakres projektu: charakterystyka przedmiotu przewozu, dobór i wymiarowanie postaci transportowej ładunku, dobór pojazdu, analityczne wyznaczenie rozmieszczenia ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu, wymiarowanie wariantów technologii transportu ze względu na wydajność, wymiarowanie wariantów technologii transportu ze względu na koszty, porównanie wariantów i wybór najlepszego oraz analiza uzyskanych wyników.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca: 1 lub 2 sprawdziany pisemne dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych, ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający około 8 pytań otwartych oraz ew. egzamin ustny.
Projekt: ocena formująca: monitorowanie i ocena postępów w realizacji zadania projektowego oraz wskazywanie i omawianie popełnianych błędów, ocena podsumowująca: obrona pracy projektowej.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Bogdanowicz S.: Podatność. Teoria i zastosowanie w transporcie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012;
2) Lissowska E. (red.): Technologia procesów przewozowych w transporcie samochodowym, WKiŁ, Warszawa 1975;
3) Mindur L. (red.): Współczesne technologie transportowe, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2004;
4) Wybrane [aktualne] akty prawne dotyczące m.in.: przepisów ruchu drogowego, dróg publicznych, dróg płatnych, transportu drogowego, kierujących pojazdami, czasu pracy kierowców oraz czasu prowadzenia pojazdów.
Literatura uzupełniająca:
1) Madeyski M., Lissowska E.: Badania analityczne transportu samochodowego, WKiŁ, Warszawa 1970;
2) Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada pogłębioną wiedzę o strukturze procesów produkcyjnych i procesów technologicznych w transporcie samochodowym oraz o podatności transportowej ładunków
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, InzA_W05
- Efekt W02
- Posiada pogłębioną wiedzę o środkach pracy stosowanych w transporcie samochodowym, a także zna parametry dopuszczalne pojazdów, warunki korzystania z infrastruktury drogowej oraz wymagane kwalifikacje kierowców i uwarunkowania prawne dotyczące czasu pracy kierowców
Weryfikacja: Egzamin, 2 lub 3 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 lub 2 z tych pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W10, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, InzA_W03, T2A_W04, InzA_W05
- Efekt W03
- Posiada pogłębioną wiedzę o zasadach doboru środków przewozowych transportu samochodowego oraz o wymiarowaniu rozmieszczenia ładunku w przestrzeniach ładunkowych pojazdów
Weryfikacja: Egzamin, 1 pytanie otwarte, student potrafi wymienić i opisać ogólnie kryteria doboru pojazdów; Obrona pracy projektowej, student potrafi omówić zastosowane metody rozmieszczenia ładunków i określić podstawowe uwarunkowania ich stosowania
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05
- Efekt W04
- Posiada pogłębioną wiedzę o czynnikach determinujących wydajność w transporcie samochodowym, o kosztach w transporcie samochodowym oraz o wymiarowaniu procesów przewozowych ze względu na wydajność pracy i koszty
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań; Obrona pracy projektowej, student potrafi wyjaśnić przyjęty sposób wymiarowania procesu przewozowego ze względu na koszty oraz wydajność
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W10, Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, InzA_W03, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zgodnie z przepisami planować wykorzystanie przestrzeni ładunkowej pojazdów dla różnych zadań przewozowych oraz proponować usprawnienia w tym zakresie
Weryfikacja: Obrona zadania projektowego, część projektu dotycząca planowania rozmieszczenia ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U15, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U16, T2A_U09, InzA_U02
- Efekt U02
- Potrafi wymiarować procesy przewozowe ze względu na wydajność oraz ze względu na koszty
Weryfikacja: Obrona zadania projektowego, część projektu dotycząca wymiarowania wariantów technologicznych ze względu na koszty oraz ze względu na wydajność
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U15, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U16, T2A_U09, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w zakresie planowania wykorzystania przestrzeni ładunkowej pojazdów
Weryfikacja: Obrona zadania projektowego, potrafi opracować rozwiązanie projektowe wykorzystując właściwie przestrzeń ładunkową pojazdu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, InzA_K02