Nazwa przedmiotu:
Procesy ruchu drogowego I
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Paweł Chrobot, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP131
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 pkt. ECTS (60 godz., w tym: godziny wykładu 18, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20, przygotowanie do egzaminu 17, konsultacje z prowadzącym 5).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt. ECTS (23 godz., w tym: godziny wykładu 18, konsultacje z prowadzącym 5).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie podstawowej wiedzy w zakresie inżynierii ruchu drogowego i sterowania ruchem drogowym.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Wprowadzenie w zagadnienia modelowania i opisu procesów występujących w ruchu drogowym. Przegląd zagadnień dotyczących opisu przemieszczania się pojedynczego pojazdu i strumienia pojazdów, modelowania procesów przepływu strumienia pojazdów, modelowania procesów kolejkowych zachodzących na skrzyżowaniach oraz modelowanie skrzyżowań o złożonych układach geometrycznych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Statystyczny opis ruchu pojedynczego pojazdu: równania przebiegu i profilu prędkości, prędkość podróży i odcinkowa. Obserwacje strumienia pojazdów jako realizacje procesów stochastycznych: interpretacje procesu stochastycznego, opis przybyć pojazdów. Opis strumienia pojazdów: w obserwacjach lokalnych, chwilowych, strumień jako dwuwymiarowy proces stochastyczny. Pojęcia prędkości strumienia pojazdów. Równanie strumienia. Charakterystyki statyczne strumienia. Makromodele strumienia. Elementy teorii ciągłości strumienia. Zjawiska falowe i przepływ strumienia. Powstawanie zatorów, prognozowanie przebiegów koncentracji i rozprzestrzeniania się zatorów. Mikromodele strumienia: ruchu jednego pojazdu. Proces jazdy niezależnej. Proces jazdy zależnej. Interakcja procesów. Model zespołu kierowca-pojazd. Modelowanie drogi: wyprzedzanie na drogach jednokierunkowych, dwupasowych dwukierunkowych, odwzorowanie układów drogowych, podejmowanie decyzji techniki symulacji cyfrowej. Stacjonarne procesy kolejkowe. Dynamiczne modele procesów kolejkowych. Przepustowość punktów charakterystycznych skrzyżowań. Modelowanie skrzyżowań sterowanych o złożonych układach geometrycznych. Analiza konfliktów i sterowanie dopuszczalne. Struktura modelu skrzyżowania.
Metody oceny:
Egzamin pisemny - ok. 8 pytań, ew. cz. ustna.
Egzamin:
tak
Literatura:
1) Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 2) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 3) Obretenow A., Dimitrow B.: "Teoria masowej obsługi". PWN 1989
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni, w zakresie deterministycznego i stochastycznego opisu ruchu pojedynczego pojazdu w funkcji czasu i drogi oraz związków pomiędzy prędkościami podróży i odcinkową.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W02
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie interpretacji procesu stochastycznego, opisu przybyć pojazdów (procesy Palma i Poissona), parametrów i estymatorów opisujących wielkość i przemieszczanie się strumienia pojazdów i związków między nimi.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W03
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie modeli dynamicznych i statycznych, zjawisk falowych i przepływu strumienia.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W04
Ma szczegółową wiedzę dotyczącą analizowania wybranych procesów kolejkowych zachodzących w ruchu drogowym oraz klasyfikacji punktów charakterystycznych i konfliktów strumieni na skrzyżowaniu sterowanym.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W10, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, InzA_W03, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W05
Ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad tworzenia struktur dynamicznych modeli kolejkowych skrzyżowań sterowanych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W06
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zasad opisu złożonych układów geometrycznych skrzyżowań do identyfikacji rodzaju punktów charakterystycznych i konfliktów strumieni w celu zautomatyzowanego tworzenia struktur modeli skrzyżowań sterowanych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05