Nazwa przedmiotu:
Infrastruktura transportu kolejowego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jacek Kukulski, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP101
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą dot. wykładu 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 6 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 22 godz, konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie wykonania pacy projektowej 2 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 22 godz, konsultacje w zakresie wykonania pacy projektowej 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami konstruowania, budowy i utrzymania sieci kolejowej, drogi kolejowej, obiektów inżynieryjnych. Wykazanie roli i znaczenia infrastruktury liniowej i punktowej transportu kolejowego. Uzasadnienie potrzeby podziału i klasyfikacji linii kolejowych. Przedstawienie metodyki projektowania drogi kolejowej, doboru konstrukcji nawierzchni kolejowej i technologii ich wykonania. Wykazanie konieczności utrzymania dróg kolejowych przy zastosowaniu różnych technologii i usprzętowienia.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Historyczny rozwój kolei, zalety i wady transportu kolejowego. Długość linii i torów, prędkości w ruchu pasażerskim i towarowym. Infrastruktura liniowa i punktowa transportu kolejowego, budowle kolejowe. Elementy sieci kolejowej, gęstość sieci. Podziały linii kolejowych i torów na kategorie i klasy. Międzynarodowe uwarunkowania rozwoju sieci PKP, umowy AGC i AGTC, linie o znaczeniu międzynarodowym. Rozwój europejskiego transportu kolejowego. Polityka transportowa UE, dyrektywy oraz dokumenty określające politykę. Korytarze transportowe. Europejska sieć linii dużych prędkości. Kolejowe punkty eksploatacyjne, punkty ekspedycyjne i posterunki ruchu. Droga kolejowa, elementy drogi, skrajna budowli i taboru, przekroje poprzeczne linii i rozstawy torów, przejazdy kolejowe. Nawierzchnia kolejowa, szyny, przytwierdzenia szyn do podkładów, podsypka, standardy konstrukcyjne nawierzchni, niekonwencjonalne rozwiązania konstrukcji. Podtorze kolejowe. Rozjazdy kolejowe, zasadnicze części konstrukcyjne, typy rozjazdów. Projektowanie układu toru kolejowego, zasady doboru przechyłki toru w łuku, projektowanie krzywych przejściowych. Układy torowe stacji, rodzaje torów, rozstawy torów stacyjnych. Zasady projektowania profilu podłużnego torów szlakowych i stacyjnych. Obiekty i urządzenia do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego. Tor bezstykowy. Treść ćwiczeń projektowych: Projekt modernizacji układu torowego stacji z wykorzystaniem pakietu komputerowego dotyczącego diagnostyki przedmodernizacyjnej.
Metody oceny:
Ćwiczenie projektowe - na podstawie wykonanego projektu. Wykład - zaliczenie sprawdzianu testowego. Ocena zintegrowana po uzyskaniu zaliczenia ćwiczenia projektowego i wykładu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Towpik K. Utrzymanie nawierzchni kolejowej, WKiŁ, Warszawa 1990. 2. Towpik K. Infrastruktura transportu kolejowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004. 3. Bałuch H. Diagnostyka nawierzchni kolejowej, WKiŁ, Warszawa 1975. 4. Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M.: Linie kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1994. 5. Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L.: Infrastruktura transportu. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1998. 6. Bałuch H.: Optymalizacja układów geometrycznych toru. WKiŁ, Warszawa 1983. 7. Bałuch H.: Wspomaganie decyzji w drogach kolejowych. KAW, Warszawa 1994. 8. Drogi kolejowe, pod red. 9. J.Sysaka. PWN Warszawa 1991. 10. Esveld C.: Modem Railway Track. MRT, Duisburg 1989. 11. Węgierski J.: Układy torowe stacji. WKiŁ 1974.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą linii kolejowych i układów torowych, długości linii kolejowych w Polsce, elementach sieci kolejowej
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W02
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podziału linii kolejowych i torów na kategorie i klasy, międzynarodowych uwarunkowań rozwoju sieci PKP, umowy AGC i AGTC, linii o znaczeniu międzynarodowym.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W03
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą rozwoju europejskiego transportu kolejowego, polityki transportowej UE, dyrektyw oraz dokumentów określających politykę; korytarzy transportowych i europejskiej sieci linii dużych prędkości.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W04
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą kolejowych punktów eksploatacyjnych, punktów ekspedycyjnych i posterunków ruchu
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W05
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą drogi kolejowej, elementów drogi, skrajni budowli i taboru, przekrojów poprzecznych linii i rozstawów torów, przejazdów kolejowych.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W06
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącąnawierzchni kolejowej, szyn, przytwierdzeń szyn do podkładów, podsypki, standardów konstrukcyjnych nawierzchni, niekonwencjonalnych rozwiązań konstrukcji
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W07
posiada wiedzę teoretyczną dotycząca podtorza kolejowego, rozjazdów kolejowych ich typów i części konstrukcyjnych
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W08
posiada wiedzę dotyczącą projektowania układów torowych stacji, zasady doboru przechyłki toru w łuku, projektowania krzywych przejściowych
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W09
posiada wiedzę dotyczącą obiektów i urządzeń do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W10
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą toru bezstykowego
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W11
zna wielkości charakteryzujące parametry geometryczne linii kolejowej, zasady projektowania układów torowych
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W08, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wykorzystać aplikację komputerową wspomagającą projektowanie i modernizację układów torowych stacji
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe – wykonanie obliczeń z wykorzystaniem programu DIMO i zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: rozmowa ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07