Nazwa przedmiotu:
Architektura inteligentnych systemów transportowych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Mirosław Siergiejczyk, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Telekomunikacji w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMS117
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu - 18; Zapoznanie się ze wskazana literaturą - 22; Konsultacje - 3; Przygotowanie do egzaminu - 15; Egzamin - 2; Razem 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu - 18; Konsultacje - 3; Egzamin - 2; Razem 23 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie metodyki tworzenia architektury ITS oraz podział architektury na poszczególne komponenty. Umiejętność opisu architektury i usług ITS. Umiejętność opisu działania części składowych architektury ITS. Umiejętność określania wymagań funkcjonalnych dotyczących architektury ITS. Znajomość problemów integracji systemów ITS.
Treści kształcenia:
Podstawowe pojęcia z zakresu inteligentnych systemów transportowych. Podział funkcjonalny ITS. Problematyka integracji systemów ITS. Cele i zadania Architektury ITS. Identyfikacja potrzeb budowy ogólnokrajowej architektury ITS. Podstawowe pojęcia z zakresu Architektury ITS. Znaczenie i proces tworzenia architektury ITS. Określenie zakresu działania architektury ITS. Usługi ITS dla użytkowników. Elementy architektury niezbędne dla fizycznej implementacji danej usługi. Architektura logiczna ITS - przepływ Informacji, definicje symboli, specyfikacja procesów, algorytmy danych. Elementy architektury fizycznej ITS. Metody zbierania i analizy wymagań dla systemów ITS. Procesowe i obiektowe metody modelowania systemów ITS. Zagadnienia związane z problematyką normalizacji i standaryzacji w obszarze systemów ITS. Architektura europejskiego systemu inteligentnego transportu. ITS w polityce Unii Europejskiej. Przykłady wdrożenia ITS w Polsce
Metody oceny:
Ocena formująca: 1 lub 2 kartkówki dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający 5 pytań oraz ew. egzamin ustny.
Egzamin:
tak
Literatura:
1) Adamski A. Inteligentne systemy transportowe. Uczelniane Wydawnictwo Naukowo Techniczne AGH. Kraków 2003; 2) Bossom R., “European ITS Framework Architecture – Communication Architecture”, 2000; 3) Bossom R., “European ITS Framework Architecture - Physical Architecture”, 2000; 4) Bossom R., Jesty P. Davies G., “European ITS Framework Architecture - Functional Viewpoint”, 2004; 5) Chowdhury M. A., Sadek A.: Fundamentals of Intelligent Transportation Systems Planning. Artech House ITS Library. Boston, London 2003; 6) Datka S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1997; 7) Federal Highway Administration, USDoT, “Systems Engineering for Intelligent Transportation Systems. An introduction for Transportation Professionals”, 2007; 8) Jamroz K., Litwin M., Oskarbski J., „Inteligentne Systemy Transportu – Zaawansowane Systemy Zarządzania Ruchem” : I Polski Kongres Drogowy 9) Klein L.A.: Sensor Technologies and date requirements for ITS. Artech Hause, ITS Library, 2001; 10) Litwin. M. „The role of Intelligent Transportation Systems (ITS) National Architecture and standards – the Canadian Experience”, IV Konferencja Naukowo-Techniczna, Poznań, 2003; 11) Modelewski K. „Scenariusz wdrożeń Inteligentnych Systemów Transportowych w oparciu o Europejską Architekturę FRAME”, IV Polski Kongres ITS; 12) Modelewski K. „Czym jest ITS?”, Strona Internetowa Stowarzyszenia „ITS Polska” www.itspolska.pl; U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration, The National Intelligent Transportation Systems Program Plan, Washington D.C., 1995; 13) Vademecum teleinformatyki Wydawnictwo IDG 2002; 14) Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K. „Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Wyda. Helion 2006; 15) Wydro K. i in.: Analiza stanu i potrzeb prac rozwojowych w zakresie telematyki transportu w Polsce. Instytut Łączności, Prace Zespołu Międzyzakładowego. Warszawa 2002; 16) Wydro K., “Normalizacja w telematyce transportu, Telekomunikacja i techniki informacyjne nr 3-4/2001; 17) http://ops.fhwa.dot.gov/publications/publications.htm; 18) Strona Internetowa Architektury FRAME http://frame-online.net/; 19) Strona Internetowa Architektury USA http://www.iteris.com/itsarch/
Witryna www przedmiotu:
www.twt.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną w zakresie klasyfikacji elmentów architektury ITS oraz zasad ich wykorzystania
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W02
Zna budowę, zasadę działania i podstawowe własności użytkowe (charakterystyki) części składowych ITS
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W03
Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe (charakterystyki) systemów i usług: elektronicznego poboru opłat i kontroli dostępu, zarządzania flotą i przewozem ładunków, transportu publicznego, informacji o ruchu i dla podróżnych, dedykowanej łączność krótkiego zasięgu – DSRC
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W04
Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe (charakterystyki) systemów i usług: automatycznej identyfikacji pojazdów i urządzeń, odnajdywania skradzionych pojazdów, nawigacji oraz sterowania i ostrzegania w samochodach i na drogach, zna techniki łączności dużego zasięgu w ITS, protokoły, interfejsy i aspekty intermodalne wykorzystania urządzeń ruchomych. w ITS
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Umie ocenić parametry użytkowe ITS
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, InzA_U02
Efekt U02
Umie korzystać z metod doboru ITS do wybranych zadań transportowych
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U18, InzA_U07
Efekt U03
Umie posługiwać się specyfikacjami technicznymi ITS oraz podstawowymi metodami oceny jakości systemów ITS i ich usług
Weryfikacja: egzamin, 5 pytań, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17, InzA_U06