Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie eksploatacją obiektów latających
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Kamila Kustroń
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK496
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba godzin pracy studenta: udział w zajęciach audytoryjnych -wykład i ćwiczenia 45 h, Praca własna, przygotowanie projektu systemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu dla wybranych samolotów nim 10 egzemplarzy dwu typów dla założonej siatki połączeń i profilu firmy - 20h, przygotowanie prezentacji dotyczącej wypadków i incydentów lotniczych dla wybranych do analizy dwu typów samolotów na podstawie opracowanych raportów komisji badania wypadków lotniczych- 10h RAZEM: 75h=3ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1.6 ECTS (40 h) Liczba godzin pracy studenta: Praca własna, przygotowanie projektu systemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu dla wybranych samolotów nim 10 egzemplarzy dwu typów dla założonej siatki połączeń i profilu firmy - 30h, przygotowanie prezentacji dotyczącej wypadków i incydentów lotniczych dla wybranych do analizy dwu typów samolotów na podstawie opracowanych raportów komisji badania wypadków lotniczych- 10h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NK307 - Budowa i projektowanie obiektów latających 1 (BIPOL1) NK308 - Budowa i projektowanie obiektów latających 2 (BIPOL2) NK315 - Eksploatacja statków latających (EKSTAL) NK321 - Fizyczne podstawy zagrożeń atmosferycznych (FIPOZA) NK335 - Materiały lotnicze (MATERLO) NK460 - Probabilistyka (PROBA)
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Głównym celem jest przedstawienie uwarunkowań prawnych i organizacyjnych w zakresie lotnictwa cywilnego z położeniem nacisku na efektywność sytemów zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, znajomość prawnych wymogów (EASA, FAA) oraz system zarządzania bezpieczeństwem, sposoby minimalizacji ryzyka powstawania uszkodzeń eksploatacyjnych i rozwój metodyk prewencyjnych zgodnie z filozofią ciągłego doskonalemia.
Treści kształcenia:
W ramach 15 wykładów scharakteryzowane zostaną systemy i procesy eksploatacji statków powietrznych oraz systemy komputerowe wspomagania eksploatacji. Zostaną przedstawione modele systemów eksploatacji z uwypukleniem zagadnień organizacji i sterowania Lotniczych Systemów Transportowych, Lotniczych Systemów Wojskowych i innych. Omówione zostaną podstawy oceny efektywności eksploatacji i symulacji procesów eksploatacyjnych. Przedstawiona zostanie charakterystyka systemów eksploatacji statków powietrznych w aspektach bezpieczeństwa lotów i logistyki. Omówione zostana przepisy wykonawcze Part M i Part 145. Przedstawione zostana metody sztucznej inteligencji we wspomaganiu procesu eksploatacji.
Metody oceny:
100% oceny wystawionej na podstawie projektu sytemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu floty dla nowopowstającej linii lotniczej dla założonej misji i założonym składzie floty zgodnie z wymogami przepisu Part M przy ubieganiu sie o certyfikat operatora lotniczego i prezentacji projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Lewitowicz J., Podstawy eksploatacji statków powietrznych. T.1-5. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa Dodatkowa literatura: - Materiały na stronach: http://www.easa.eu.int/, http://www.ulc.gov.pl/ , http://www.ntsb.gov/, http:// www.ndt.net/
Witryna www przedmiotu:
http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/ZEOL
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NK496_W1
zna procedury i wymogi zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W06, LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W19, LiK2_W20, LiK2_W21, LiK2_W22
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09
Efekt NK496_W2
Zna działania Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego w zakresie kształtowania jakości produktów lotniczych i systemów eksploatacji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W06, LiK2_W22
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NK496_U1
Potrafi opracować dokumentację zarządzania ciągłązdatnością do lotu w aspekcie wymogów prawnych
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17
Efekt NK496_U2
Zna zasady bezpieczeństwa pracy w jednostkach eksploatujących sprzęt lotniczy
Weryfikacja: udział w szkoleniu
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt NK496_K1
Potrafi pracowac w zespole w zakresie poszukiwanai informacji i realizacji celu
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K03, LiK2_K06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K06