- Nazwa przedmiotu:
- Napędy pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski, doc. dr inż. Andrzej Wąsiewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 343
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe 45h, w tym: a) obecność na wykładach – 30 h; b) obecność na ćwiczeniach – 15 h;
2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 27 h;
3. Przygotowania do zajęć -18h
4. Przygotowania do kolokwium zaliczeniowego – 10h
Razem nakład pracy studenta: 30h+15h+27h+18h+10h=100h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h;
2. obecność na ćwiczeniach – 15 h.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat:
• zespołów i komponentów stosowanych we współczesnych układach napędowych oraz ich konfiguracji,
• doboru i ograniczeń doboru zespołów układu napędowego pojazdu oraz o podstawowej funkcji jaką w danej strukturze poszczególne komponenty muszą spełniać,
• zasad obliczania podstawowych zespołów układu napędowego,
• sformułowania założeń do wyznaczenia algorytmu sterowania w danej strukturze napędowej biorąc za kryterium minimalizację zużycia energii.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Układ napędowy pojazdu, jako przetwornik prędkości i momentu obrotowego.
2. Klasyfikacja układów napędowych stosowanych w różnego typu pojazdach.
3. Podstawowe konfiguracje układów napędowych - napęd klasyczny, napęd elektryczny, napęd hybrydowy.
4. Opory ruchu pojazdu.
5. Przetworniki energii generujące moment napędowy: silniki cieplne, maszyny elektryczne i inne.
6. Podstawowe zespoły układu napędowego; przekładnie mechaniczne w napędzie klasycznym (skrzynie biegów manualne, automatyczne i zautomatyzowane, przekładnie główne), elektrycznym i hybrydowym; przekładnia mechaniczna i elektryczna CVT; sprzęgła klasyczne i sprzęgła specjalne.
7. Klasyczny i aktywny mechanizm różnicowy. Funkcjonalny elektromechaniczny odpowiednik mechanizmu różnicowego w elektrycznych układach napędowych.
8. Mechanizm planetarny o dwóch stopniach swobody, jako element sumujący lub różnicujący moce w napędzie hybrydowym.
9. Analiza procesów energetycznych, jako podstawa wyznaczenia ograniczeń w doborze komponentów dla wybranych konfiguracji napędów: napęd elektryczny; napęd szeregowy; napęd równoległy.
10. Współpraca silnika spalinowego z maszyną elektryczną w napędzie hybrydowym szeregowym i równoległym.
Ćwiczenia
1. Dobór przełożenia całkowitego układu napędowego.
2. Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu.
3. Charakterystyka dynamiczna pojazdu.
4. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy i momentu napędowego dla różnych pojazdów i różnych układów napędowych (klasyczny, hybrydowy i elektryczny).
5. Obliczanie i dobór parametrów dla poszczególnych zespołów składowych układu napędowego w zależności od jego rodzaju i konfiguracji: sprzęgła, przekładnie (o osiach stałych i planetarne), skrzynie biegów, wały napędowe i przeguby.
6. Wyznaczanie zapotrzebowania na moc i moment napędowy w cyklu jazdy pojazdu
7. Dobór parametrów źródeł pierwotnego i wtórnego w zależności od konfiguracji napędu energooszczędnego.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Przekładnie walcowe. T 2, WKŁ, Warszawa 1995
2. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe Pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. WKŁ, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002
3. Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały napędowe i półosie napędowe. Warszawa: WKŁ 2005
4. Szumanowski A.: Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984
5. Szumanowski A.: Projektowanie dyferencjałów elektromechanicznych elektrycznych pojazdów drogowych, Warszawa 2007
6. Szumanowski A.: Układy napędowe z akumulacją Energii, PWN Warszawa 1990
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się