Nazwa przedmiotu:
Napędy pojazdów
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski, doc. dr inż. Andrzej Wąsiewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
343
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe 45h, w tym: a) obecność na wykładach – 30 h; b) obecność na ćwiczeniach – 15 h; 2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 27 h; 3. Przygotowania do zajęć -18h 4. Przygotowania do kolokwium zaliczeniowego – 10h Razem nakład pracy studenta: 30h+15h+27h+18h+10h=100h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h; 2. obecność na ćwiczeniach – 15 h.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat: • zespołów i komponentów stosowanych we współczesnych układach napędowych oraz ich konfiguracji, • doboru i ograniczeń doboru zespołów układu napędowego pojazdu oraz o podstawowej funkcji jaką w danej strukturze poszczególne komponenty muszą spełniać, • zasad obliczania podstawowych zespołów układu napędowego, • sformułowania założeń do wyznaczenia algorytmu sterowania w danej strukturze napędowej biorąc za kryterium minimalizację zużycia energii.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Układ napędowy pojazdu, jako przetwornik prędkości i momentu obrotowego. 2. Klasyfikacja układów napędowych stosowanych w różnego typu pojazdach. 3. Podstawowe konfiguracje układów napędowych - napęd klasyczny, napęd elektryczny, napęd hybrydowy. 4. Opory ruchu pojazdu. 5. Przetworniki energii generujące moment napędowy: silniki cieplne, maszyny elektryczne i inne. 6. Podstawowe zespoły układu napędowego; przekładnie mechaniczne w napędzie klasycznym (skrzynie biegów manualne, automatyczne i zautomatyzowane, przekładnie główne), elektrycznym i hybrydowym; przekładnia mechaniczna i elektryczna CVT; sprzęgła klasyczne i sprzęgła specjalne. 7. Klasyczny i aktywny mechanizm różnicowy. Funkcjonalny elektromechaniczny odpowiednik mechanizmu różnicowego w elektrycznych układach napędowych. 8. Mechanizm planetarny o dwóch stopniach swobody, jako element sumujący lub różnicujący moce w napędzie hybrydowym. 9. Analiza procesów energetycznych, jako podstawa wyznaczenia ograniczeń w doborze komponentów dla wybranych konfiguracji napędów: napęd elektryczny; napęd szeregowy; napęd równoległy. 10. Współpraca silnika spalinowego z maszyną elektryczną w napędzie hybrydowym szeregowym i równoległym. Ćwiczenia 1. Dobór przełożenia całkowitego układu napędowego. 2. Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu. 3. Charakterystyka dynamiczna pojazdu. 4. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy i momentu napędowego dla różnych pojazdów i różnych układów napędowych (klasyczny, hybrydowy i elektryczny). 5. Obliczanie i dobór parametrów dla poszczególnych zespołów składowych układu napędowego w zależności od jego rodzaju i konfiguracji: sprzęgła, przekładnie (o osiach stałych i planetarne), skrzynie biegów, wały napędowe i przeguby. 6. Wyznaczanie zapotrzebowania na moc i moment napędowy w cyklu jazdy pojazdu 7. Dobór parametrów źródeł pierwotnego i wtórnego w zależności od konfiguracji napędu energooszczędnego.
Metody oceny:
2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Przekładnie walcowe. T 2, WKŁ, Warszawa 1995 2. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe Pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. WKŁ, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002 3. Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały napędowe i półosie napędowe. Warszawa: WKŁ 2005 4. Szumanowski A.: Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984 5. Szumanowski A.: Projektowanie dyferencjałów elektromechanicznych elektrycznych pojazdów drogowych, Warszawa 2007 6. Szumanowski A.: Układy napędowe z akumulacją Energii, PWN Warszawa 1990
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się