Nazwa przedmiotu:
Niskoemisyjne silniki spalinowe
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Stanisław Kruczyński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
322
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału obowiązującego na przedmiotach Termodynamika oraz Silniki Spalinowe
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora
Cel przedmiotu:
Poznanie budowy i zasad eksploatacji najnowszych silników zapewniające niskie emisje substancji toksycznych oraz budowy i zasad działania nowoczesnych systemów oczyszczania gazów spalinowych z substancji toksycznych
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Zasady zaliczania. Zagadnienia ogólne budowy i eksploatacji niskoemisyjnych silników spalinowych. Klasyfikacja metod ograniczających emisję spalin i hałasu silników 2. Emisja hałasu. Hałas silnika spalinowego. Metody walki z hałasem silników spalinowych. Normy i metody badawcze: 3. Akustyka pojazdów – Redukcja hałasu komunikacyjnego na drodze źródło, ścieżka propagacji, odbiorca. Przegląd metod redukcji dźwięku. Rozwiązania konstrukcyjne silników ograniczające emisję hałasu 4. Powstawanie substancji szkodliwych w komorach spalania silników tłokowych, Spalanie paliw, powstawanie tlenków węgla, przemiany i tworzenie się nowych węglowodorów i produktów częściowego ich utleniania, powstawanie tlenków azotu i cząstek stałych. 5. Właściwości fizykochemiczne i toksykologiczne substancji szkodliwych i ich wpływ na człowieka i jego środowisko. Efekty wtórne emisji substancji szkodliwych 6. Metody badań emisji substancji szkodliwych. Analizatory gazów spalinowych. Testy emisji pojazdów i silników z zastosowaniach drogowych i pozadrogowych. 7. Przegląd przepisów prawnych USA, Europy i Japonii odnośnie ograniczenia wpływu motoryzacji na środowisko naturalne 8. Zapobieganie powstawaniu emisji substancji szkodliwych (metody wewnątrz silnikowe) i metody oczyszczania gazów spalinowych. I kolokwium 9. Podstawy katalizy heterogenicznej. Reaktory katalityczne OC, TWC, LNT, NH3-SCR i HC-SCR. Budowa i eksploatacja reaktorów. Starzenie reaktorów 10. Podstawy filtracji cząstek stałych. Filtry cząstek stałych DPF i CDPF, CCRT. Regeneracja pasywna i aktywna. Układy mieszane reaktorów i filtrów. 11. Wpływ właściwości ciekłych i gazowych paliw silnikowych w tym paliw ropopochodnych i paliw alternatywnych na emisję substancji szkodliwych 12. Przegląd nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych silników niskoemisyjnych o zapłonie iskrowym i samoczynnym. 13. Hybrydowe układy napędowe w samochodach osobowych i ciężarowych. 14. II kolokwium i termin poprawy I kolokwium 15. Poprawa kolokwium II i wpisy do indeksu Laboratorium: 1. Pomiary stężeń CO2, CO, THC, NOx i PM w gazach spalinowych. 2. Badania sprawności pracy trójfunkcyjnego reaktora katalitycznego na silniku o zapłonie iskrowym. 3. Badania układu recyrkulacji spalin na silniku o zapłonie samoczynnym. 4. Badania sprawności pracy filtra cząstek stałych na silniku o zapłonie samoczynnym. 5. Badania procesu utleniania PM metodą grawimetryczną. 6. Badania hałasu pracy silnika spalinowego.
Metody oceny:
2 kolokwia, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Egzamin:
nie
Literatura:
• Merkisz J. Ekologiczne problemy silników spalinowych. WPP, 1999 • Heywood J., B.: Internal Combustion Engine Fundamentals. Mc Graw-Hill Company New York,1988. • Atkins D.,R.: An Introduction to Engine Testing and Development. SAE International Warrendale, USA, 1999. • Zhao F.: Technologies for Near-Zero-Emissions Gasoline-Powered Engine. SAE International , Warrendale, USA, 2007. • Majewski W.A., Khair M.K.: Diesel Emissions and Their Control. SAE International Warrendale, USA, 2006. • Merkisz J.: Ekologiczne problemy silników spalinowych. Tom I i II. Wydawnictwa Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998. • Kruczyński S.: Trójfunkcyjne reaktory katalityczne. Wydawnictwa Instytutu Technologii Eksploatacji. Radom, 2004. • Nagórski Z., Teodorczyk A., Bernhardt M.: Regeneracja samochodowych filtrów cząstek stałych – tendencje rozwoju, modelowanie, badania symulacyjne. IP – ITC – PW. Warszawa 2004. • Estwood P.: Critical Topics in Exhaust Gas Aftertreatment, Research Studies Press, London 2000. • Heck R., Ferrauto R., Gulati T.: Catalytic Air Pollution Control. Wiley-Interscience, New York, 2002
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się