Nazwa przedmiotu:
Niekonwencjonalne pojazdy szynowe
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Roman Bogacz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
410
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wykład: Teoria ruchu pojazdów szynowych, Podwozia pojazdów szynowych
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie rozwiązań technicznych odbiegających od stosowanych w typowych konstrukcjach pojazdów szynowych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Pojazdy szynowe dużych prędkości: Istniejące rozwiązania japońskie, francuskie, niemieckie, chińskie, koreańskie, hiszpańskie. Analiza konstrukcji. Perspektywy rozwoju. Możliwości wykorzystania w warunkach europejskich. Normy, przepisy, ograniczenia. Wpływ na środowisko naturalne. 2. Konstrukcje pojazdów o zwiększonej ładowności. Specjalne wagony towarowe. 3. Konstrukcje lekkich pojazdów szynowych kolei regionalnych. Przykłady istniejących konstrukcji. Tendencje rozwojowe. 4. Kolej na poduszce magnetycznej: Maglev (Niemcy, Chiny). Yamanashi (Japonia). Badania prowadzone w USA. Perspektywy rozwoju i możliwości zastosowania. 5. Techniki łączenia wagonów: Wagony pasażerskie, wagony towarowe, wagony niskopodłogowe, wagony bimodalne. Sprzęgi i techniki łączenia wagonów. 6. Wagony specjalne przeznaczone do obsługi infrastruktury: Wagony magazynowe, maszynowe, miernicze, torowe. Dźwigi, pługi, inne. Wagony metra. 7. Koleje specjalne: Koleje górskie o różnorodnym napędzie (zębatym, linowym). Kopalniane pojazdy szynowe. Pojazdy poruszające się po niekonwencjonalnych szynach i podkładach. 8. Niekonwencjonalne sposoby ograniczania wibracji i hałasu generowanego przez pojazdy szynowe. 9. Kolej typu „Monorail”. 10. Napęd hybrydowy. Zastosowanie w pojazdach szynowych. Korzyści i perspektywy rozwoju.
Metody oceny:
2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Romaniszyn, Z., Wolfram, T.: Nowoczesny tabor szynowy. Wydawnictwo Specjalne, Instytutu Pojazdów Szynowych, Kraków 1997.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się