Nazwa przedmiotu:
Układy napędu hamowania pojazdów szynowych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Wiesław Grzesikiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
411
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wykład: Teoria ruchu pojazdów szynowych, Podwozia pojazdów szynowych
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad i metod analizy układów napędu i hamowania pojazdów szynowych, w szczególności wpływu sterowania tymi układami na bezpieczeństwo ruchu.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Podstawowe zagadnienia napędu i hamowania: Przetwarzanie energii w czasie napędu i hamowania. Siły napędowe lub hamujące koła w czasie napędu i hamowania pojazdu szynowego. Wyznaczanie nacisków kół na szynę w pojazdach trakcyjnych. Układ przeniesienia siły napędowej lub hamulcowej z kół na podwozie. 2. Konstrukcje układów napędowych z silnikami elektrycznymi. Mechanizmy przenoszące napęd od silnika elektrycznego lub spalinowego do kół. Analiza konstrukcji układu napędowego ze względu na zadania trakcyjne (lokomotywy; pojazdy trakcyjne; pojazdy szybkobieżne lub wolnobieżne; pojazdy pasażerskie lub towarowe). 3. Układy hamowania wagonów i lokomotyw: Mechaniczny układ hamulca wagonów i lokomotyw. Konstrukcja układu i jego charakterystyka. Elementy układu oraz ich charakterystyki. Urządzenia regulacyjne. Dostosowanie parametrów hamulca: do masy pasażerów lub ładunku; do prędkości jazdy pojazdu. Urządzenia przeciwpoślizgowe. Pneumatyczny układ sterowania hamulcem pociągu. Budowa układu oraz jego charakterystyki. Elementy układu oraz ich charakterystyki. Sterowanie układem: pneumatyczne, elektropneumatyczne. Ocena skuteczności hamulca pociągu według norm UIC. Ocena hamowności wagonu i pociągu według normy UIC-544. Droga hamowania pociągu towarowego i pasażerskiego. 4. Układ sterowania hamulcami pneumatycznymi pociągu: Quasistatyczne obciążenia pojazdu powstające podczas napędu lub hamowania. Dynamiczne obciążenie układu napędowego związane z mechanizmem przeniesienia napędu. Drgania układu napędowego. Wzdłużna dynamika pociągu. 5. Dynamiczne obciążenia układu napędowego w pojeździe szynowym. 6. Dynamika wzdłużna pociągu: Oddziaływania miedzy wagonami w czasie rozruchu lub hamowania pociągu. Wpływ tych oddziaływań na siły powstające między kołem a szyną. 7. Drgania układu napędowego w pojeździe szynowym: Oddziaływanie na elementy układu napędowego i nadwozie. Generowanie hałasu.
Metody oceny:
2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Grzesikiewicz, W.: Hamulce pojazdów szynowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1982. [2] Piechowiak, T.: Hamulce pojazdów szynowych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. Poznań 2012. [3] Skibicki, J.: Pojazdy elektryczne cz.2. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2012.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się