Nazwa przedmiotu:
Układy zasilania i sterowania silników
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Grzegorz Pawlak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
405
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu budowy silników spalinowych i właściwości paliw silnikowych
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie budowy i zasady działania układów zasilania silników spalinowych. Osiągniecie wiedzy z zakresu sterowania silnikami spalinowymi umożliwiającej analizę pracy układów sterowania oraz ich modyfikacji. Osiągnięcie wiedzy z zakresu kontrolowania procesu spalania w silnikach spalinowych, w tym oddziaływania na osiągi silnika i jego emisję poprzez kształtowanie procesu zasilania silnika. Osiągnięcie wiedzy umożliwiającej analizę możliwości zasilania silnika paliwami alternatywnymi i zaproponowanie sposobu zasilania silnika danym paliwem.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Wprowadzenie do przedmiotu (sprawy organizacyjne, zakres przedmiotu, literatura, zasady zaliczania). 2. Charakterystyka paliw możliwych do stosowania w silnikach o zapłonie samoczynnym (ZS). 3. Podstawy teoretyczne procesów tworzenia mieszanki w silniku o ZS. Dobór wielkości dawki paliwa. Rozpylenie strugi paliwa (rozkład Rosina-Rammlera, średnia średnica kropel, zasięg kropel). Kształtowanie procesu spalania przez dobór parametrów wtrysku paliwa. 4. Historia układów zasilania silników o ZS. Budowa i zasada działania układu zasilania z rzędową pompą wtryskową. Budowa i zasada działania wtryskiwaczy 5. Budowa i zasada działania układu zasilania z rotacyjną pompą wtryskową (promieniową i osiową). Diagnostyka i regulacja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy. Układy zasilania z pompą wtryskową wyposażoną w EDC (Electronic Diesel Control) 6. Układy wtryskowe z pompowtryskiwaczami. Unit Injection System (UIS) – budowa i zasada działania. Hydraulic Electronic Unit Injection (HEUI) – budowa, zasada działania, sterowanie. High Pressure Injection (HPI) – budowa, zasada działania, sterowanie. 7. Zasobnikowe układy zasilania. Budowa i zasada działania układu Common Rail (CR). Sterowanie układem CR i jego współdziałanie z innymi układami pojazdu. 8. Możliwości kontroli procesu spalania z wykorzystaniem układu CR. Diagnostyka i regulacja CR. Współpraca układu CR z układami oczyszczania spalin. 9. Układy zasilane silnika o ZS paliwami alternatywnymi. Układ zasilania silnika o ZS etanolem na przykładzie silnika DC9 Scania. Dwupaliwowe układy zasilania silnika o ZS gazem ziemnym i olejem napędowym. HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition Engine). Kierunki rozwoju układów zasilania silników o ZS. 10. Charakterystyka paliw możliwych do stosowania w silnikach o zapłonie iskrowym (ZI). 11. Podstawy teoretyczne procesów tworzenia mieszanki w silniku o ZI. Historia układów zasilania silników o ZI. Tworzenie mieszanki za pomocą gaźnika. 12. Tworzenie mieszanki za pomocą wtrysku paliwa. Układy z ciągłym wtryskiem paliwa – budowa, zasada działania, sterowanie. Układy wtrysku Bosch K-Jetronic, L-Jetronic, D-Jetronic. 13. Kształtowanie procesu spalania w komorze silnika o ZI. Budowa, zasada działania i sterowanie układami wtrysku bezpośredniego w silnikach o ZI. Współpraca układu zasilania z układami oczyszczania spalin. 14. Układy zasilane silnika o ZI paliwami alternatywnymi. Układy zasilania silnika o ZI etanolem, gazem ziemnym, LPG, wodorem. Kierunki rozwoju układów zasilania silników o ZI.
Metody oceny:
2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
Informatory techniczne BOSCH (WKŁ),: 1. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe VR, Układ wtryskowy Common Rail, 2. Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, 3. Sterowanie silników o zapłonie iskrowym. Zasada działania. Podzespoły, 4. Układy wtryskowe Unit Injector System/Unit Pump System (UIS/UPS), 5. Sieci wymiany danych w pojazdach samochodowych, 6. Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym, J. Heywood, Internal combustion engine fundamentals, McGraf-Hill, 1999 K. Baczewski, T. Kałdoński, Paliwa do silników o zapłonie iskrowym, WKŁ, 2005 K. Baczewski, T. Kałdoński, Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym, WKŁ, 2008. A. Gajek, Z. Juda, Czujniki, WKŁ, 2011 B. Fryśkowski, E. Grzejszczyk, Systemy transmisji danych, WKŁ, 2010
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się