- Nazwa przedmiotu:
- Silniki spalinowe dużych mocy
- Koordynator przedmiotu:
- Doc. dr inż. Maciej Tułodziecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 408
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- brak
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 2 pkt., łącznie 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z przedmiotów: fizyka, termodynamika, budowa silników spalinowych.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Rozwiązywanie problemów technicznych w oparciu o wiedzę z przedmiotu Silniki spalinowe dużych mocy. Umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy z przedmiotu Silniki spalinowe dużych mocy Świadomość wymagań i ograniczeń w działaniach inżynierskich
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Wprowadzenie (sprawy organizacyjne, zakres przedmiotu, literatura).
2. Klasyfikacja silników. Równania mocy silnika i ich analiza. Czynniki wpływające na moc silnika.
3. Charakterystyki mocy silnika i czynniki wpływające na ich kształtowanie.
4. Silniki spalinowe o dużych pojemnościach skokowych i ich specyfika.
5. Silniki spalinowe o dużych pojemnościach na przykładzie Rozwiązań konstrukcyjnych silników kolejowych.
6. Silniki spalinowe o dużych mocach jednostkowych.
7. Silniki spalinowe o zapłonie iskrowym doładowane i turbodoładowane.
8. Silniki spalinowe o zapłonie iskrowym i wysokich znamionowych predkosciach obrotowych.
9.Silniki samochodów o ekstremalnych osiagach.
10.Historia rekordów prędkosci jako przykład rozwoju silników pojazdów ekstremalnychi.
11.Silniki pojazdów wyścigowych w świetle regulaminowych ograniczeń konstrukcyjnych FIA w XX i XXI wieku.
12.Przykładowe konstrukcje silników spalinowych samochodów WRC
13.Niekonwencjonalne silniki o dużych mocach jednostkowych. Turbinowe napędy trakcyjne
14.Tłokowe silniki spalinowe stosowane w samolotach jako przykład silników o dużym wskaźniku mocy w stosunku do masy.
- Metody oceny:
- Kolokwium, prezentacja, praca domowa
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.Kazimierz Szawłowski - SILNIKI SPALINOWE WYSOKOPRĘŻNE OKRĘTOWE I KOLEJOWE
2.Władysław Matzke SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE POJAZDÓW SZYNOWYCH
3.Jan Litwin ZARYS HISTORII SPORTU SAMOCHODOWEGO
4.Piotr Zając SILNIKI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
5.P. Dzierżanowski, M. Łyżwiński, S. Szczeciński NAPĘDY LOTNICZE – SILNIKI TŁOKOWE
6.Stefan Szczeciński LOTNICZE SILNIKI TŁOKOWE
7.MaciejBernhardt Stefan Wiśniewski SAMOCHODOWE SILNIKI TURBOSPALINOWE
8.Janusz Mysłowski DOŁADOWANIE SILNIKÓW
9.J.A. Wajand DOŁADOWANIE TŁOKOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH
10.Czesław Kordziński Tadeusz Środulski SILNIKISPALINOWE Z TURBODOŁADOWANIEM”
11.Giorgio Piola -Formula 1 TechnicalAnalysis 2012/2013 wyd Giorgio Nada Editore 2013
12.Giorgio Piola -Formula 1 TechnicalAnalysis 2011/2012 wyd Giorgio Nada Editore 2012
13.Peter Wright -Formula 1 Technology wyd SAE International 2001
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się