Nazwa przedmiotu:
Silniki spalinowe dużych mocy
Koordynator przedmiotu:
Doc. dr inż. Maciej Tułodziecki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
408
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład 2 pkt., łącznie 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z przedmiotów: fizyka, termodynamika, budowa silników spalinowych.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Rozwiązywanie problemów technicznych w oparciu o wiedzę z przedmiotu Silniki spalinowe dużych mocy. Umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy z przedmiotu Silniki spalinowe dużych mocy Świadomość wymagań i ograniczeń w działaniach inżynierskich
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Wprowadzenie (sprawy organizacyjne, zakres przedmiotu, literatura). 2. Klasyfikacja silników. Równania mocy silnika i ich analiza. Czynniki wpływające na moc silnika. 3. Charakterystyki mocy silnika i czynniki wpływające na ich kształtowanie. 4. Silniki spalinowe o dużych pojemnościach skokowych i ich specyfika. 5. Silniki spalinowe o dużych pojemnościach na przykładzie Rozwiązań konstrukcyjnych silników kolejowych. 6. Silniki spalinowe o dużych mocach jednostkowych. 7. Silniki spalinowe o zapłonie iskrowym doładowane i turbodoładowane. 8. Silniki spalinowe o zapłonie iskrowym i wysokich znamionowych predkosciach obrotowych. 9.Silniki samochodów o ekstremalnych osiagach. 10.Historia rekordów prędkosci jako przykład rozwoju silników pojazdów ekstremalnychi. 11.Silniki pojazdów wyścigowych w świetle regulaminowych ograniczeń konstrukcyjnych FIA w XX i XXI wieku. 12.Przykładowe konstrukcje silników spalinowych samochodów WRC 13.Niekonwencjonalne silniki o dużych mocach jednostkowych. Turbinowe napędy trakcyjne 14.Tłokowe silniki spalinowe stosowane w samolotach jako przykład silników o dużym wskaźniku mocy w stosunku do masy.
Metody oceny:
Kolokwium, prezentacja, praca domowa
Egzamin:
nie
Literatura:
1.Kazimierz Szawłowski - SILNIKI SPALINOWE WYSOKOPRĘŻNE OKRĘTOWE I KOLEJOWE 2.Władysław Matzke SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE POJAZDÓW SZYNOWYCH 3.Jan Litwin ZARYS HISTORII SPORTU SAMOCHODOWEGO 4.Piotr Zając SILNIKI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH 5.P. Dzierżanowski, M. Łyżwiński, S. Szczeciński NAPĘDY LOTNICZE – SILNIKI TŁOKOWE 6.Stefan Szczeciński LOTNICZE SILNIKI TŁOKOWE 7.MaciejBernhardt Stefan Wiśniewski SAMOCHODOWE SILNIKI TURBOSPALINOWE 8.Janusz Mysłowski DOŁADOWANIE SILNIKÓW 9.J.A. Wajand DOŁADOWANIE TŁOKOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH 10.Czesław Kordziński Tadeusz Środulski SILNIKISPALINOWE Z TURBODOŁADOWANIEM” 11.Giorgio Piola -Formula 1 TechnicalAnalysis 2012/2013 wyd Giorgio Nada Editore 2013 12.Giorgio Piola -Formula 1 TechnicalAnalysis 2011/2012 wyd Giorgio Nada Editore 2012 13.Peter Wright -Formula 1 Technology wyd SAE International 2001
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się