Nazwa przedmiotu:
Maszyny robocze
Koordynator przedmiotu:
Maciejewski Jan, dr hab. inż.; Jankowiak Artur, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
306
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość mechaniki oraz postaw projektowania maszyn.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora
Cel przedmiotu:
"W: Poznanie rodzajów maszyn roboczych, ich budowy i zasady działania. U: Umiejętność przedstawienia schematów funkcjonalnych maszyn roboczych. KS: Znajomość tendencji rozwojowych maszyn roboczych i świadomość konieczności uczenia się przez całe życie"
Treści kształcenia:
Krótki konspekt zajeć: Wykład: "1. Podział maszyn roboczych: dźwignice, dźwigi, maszyny budowlane, maszyny drogowe, maszyny do przeróbki skał. 2. Podział i ogólne omówienie dźwignic: cięgniki, suwnice, żurawie, układnice magazynowe, dźwigniki. 3. Cięgniki. Budowa mechanizmów podnoszenia (wciągniki, wciągarki). Podstawowe zespoły mechanizmu: silnik, reduktor, hamulec, bęben linowy, układ linowy, zblocza linowe, urządzenia chwytające. 4. Rodzaje suwnic: pomostowe natorowe i podwieszone, bramowe. Budowa i zasada działania. Mechanizmy napędowe i konstrukcje nośne suwnic. Suwnice kontenerowe: budowa chwytni kontenerowej, mechanizm podnoszenia chwytni kontenerowej. 5. Żurawie stacjonarne: przeznaczenie, budowa, zasada działania, mechanizmy napędowe, konstrukcja nośna. Stateczność żurawia i charakterystyka udźwigu. 6. Żurawie samojezdne: wolnobieżne i szybkobieżne. Przeznaczenie, budowa i zasada działania. Mechanizmy napędowe i konstrukcja nośna. Charakterystyka udźwigu. Żurawie z wysięgnikiem teleskopowym: budowa i zasada działania wysięgnika, mechanizm teleskopowania, rozwój konstrukcji nośnej wysięgnika. 7. Żurawie przewoźne i przeładunkowe: przeznaczenie, budowa, charakterystyka udźwigu. 8. Urządzenia zabezpieczające w dźwignicach: techniczne środki bezpieczeństwa, budowa i zasada działania ogranicznika udźwigu. 9. Dźwigi. Ogólna budowa dźwigów elektrycznych i hydraulicznych. 10. Maszyny do robót ziemnych i ich oddziaływanie na ośrodki gruntowe i skały. Historia maszyn do prac ziemnych. 11. Plac budowy – przykładowe technologie wykonywania prac. Postawy urabiania gruntów i poruszania się maszyn. 12. Własności fizyczne i mechaniczne ośrodków gruntowych i skał. Badania własności ośrodków gruntowych i skał. Modelowanie ośrodków gruntowych i skał - model Coulomba i zmodyfikowany warunek Coulomba. 13. Analiza wybranych procesów urabiania gruntów i skał. Metody przybliżone obliczania oporów urabiania. Mechanika układu pojazd-teren. 14. Przegląd podstawowy maszyn roboczych i omówienie ich konstrukcji (koparka, ładowarka, spycharka, równiarka, zgarniarka, maszyny do zagęszczania ośrodków gruntowych). 15. Urabianie skał. Przegląd maszyn i metod urabiania skał. Maszyny do produkcji kruszyw. " Laboratorium: "1. Badanie stateczności żurawia wieżowego. 2. Badania odbiorcze suwnicy. 3. Współpraca układu gąsienicowego z podłożem 4. Kruszenie skał. 5. Automatyzacja pracy maszyn roboczych na przykładzie koparki podsiębiernej 6. Określanie własności materiałów sypkich "
Metody oceny:
" Zamierzone efekty kształcenia: student, który zaliczył przedmiot ... " forma zajęć / technika nauczania sposób sprawdzania (oceny)* Posiada wiedzę o rodzajach maszyn roboczych, ich przeznaczeniu, budowie, zasadach działania i trendach rozwojowych. Wykład, dyskusja Kolokwium Posiada wiedzę o urządzeniach zabezpieczających pracę maszyn roboczych. "Wykład, dyskusja Praca w laboratorium" "Kolokwium Raport z ćwiczenia lab." Potrafi porównać podstawowe parametry maszyn roboczych i dokonac oceny maszyn różnych producentów. Wykład, dyskusja Kolokwium Potrafi przedstawić i omowić schematy funcjonalne maszyn roboczych. Potrafi scharakteryzować rodzaje i podstawową strukturę układów napędowych maszyn roboczych. "Wykład, dyskusja Praca w laboratorium" "Kolokwium Raport z ćwiczenia lab." Potrafi samodzielnie uczyć się i pozyskiwać inforamcje z literatury Wykład, dyskusja Kolokwium Umie zaplanować eksperyment badawczy i odnieść jego wyniki do teorii, a także opracowa i przedstawic wyniki opracowania Praca w laboratorium Raport z ćwiczenia lab. Umie pracować indywidualnie i w zespole przy prowadzeniu badan i opracowywaniu sprawozdania. "Przygotowanie do zajęć, praca w laboratorium" "Kolokwium Raport z wiczenia lab."
Egzamin:
nie
Literatura:
1. A. Dudczak: Koparki – teoria i projektowanie, PWN, 2000, 2. M. Goździecki, H. Swiątkiewicz: Przenośniki, WNT Warszawa, 1979, 3. A. Piątkiewicz, R. Sobolski: Dźwignice: WNT Warszawa, 1969, 4. PN-ISO 4306-1:1999P: Dźwignice. Terminologia. Terminologia ogólna, 5. PN-EN 12999:2011 Dźwignice. Żurawie przeładunkowe.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się