Nazwa przedmiotu:
Silniki spalinowe
Koordynator przedmiotu:
prof. zw. dr hab. inż. Zdzisław Chłopek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
302
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka. Chemia. Fizyka. Ochrona środowiska. Mechanika. Termodynamika. Mechanika płynów.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie procesów zachodzących w silnikach spalinowych. Umiejętność wykorzystania wiedzy o procesach zachodzących w silnikach spalinowych do ich konstruowania, badań i eksploatacji. Świadomość wymagań i ograniczeń, wynikających z praw przyrody, w konstruowaniu, badaniach i eksploatacji silników spalinowych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Wstęp. 2. Układy strukturalne silników spalinowych. 3. Układy konstrukcyjne silników spalinowych. 4. Teoretyczne obiegi cieplne silników spalinowych i ich podstawowe parametry. 5. Modelowanie obiegów porównawczych tłokowych silników spalinowych. 6. Wymiana ładunku w tłokowych silnikach spalinowych. 7. Mechanika układu rozrządu tłokowych silników spalinowych. 8. Paliwa silnikowe. Klasyfikacja i właściwości paliw silnikowych. 9. Zasilanie tłokowych silników spalinowych. 10. Spalanie w tłokowych silnikach spalinowych. Wywiązywanie ciepła. 11. Bilans energetyczny silnika spalinowego. 12. Doładowanie tłokowych silników spalinowych. 13. Sterowanie tłokowych silników spalinowych. 14. Emisja zanieczyszczeń z tłokowych silników spalinowych. 15. Charakterystyki tłokowych silników spalinowych. Parametry charakteryzujące silniki spalinowe. 16. Metody badań tłokowych silników spalinowych w celu oceny ich właściwości. 17. Mechanika układu korbowego: kinematyka i dynamika układu korbowego. 18. Wyrównoważanie tłokowych silników spalinowych. Laboratorium: 1. Metody badań silników spalinowych. 2. Charakterystyka prędkościowa regulatorowa silnika spalinowego ZS. 3. Charakterystyka prędkościowa silnika spalinowego ZI. 4. Charakterystyka obciążeniowa silnika spalinowego ZS. 5. Charakterystyka obciążeniowa silnika spalinowego ZI. 6. Badanie emisji zanieczyszczeń z silników spalinowych i samochodów. 7. Charakterystyka prędkościowa układu zasilania silnika ZS. 8. Diagnostyka silnika spalinowego. 9. Zasilanie silników paliwami niekonwencjonalnymi. 10. Nowoczesne układy zasilania silników. 11. Metody badań paliw silnikowych.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. Egzamin.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Chłopek Z.: Ekologiczne aspekty motoryzacji i bezpieczeństwo ruchu drogo¬wego. Politechnika Warszawska. Wydział Samochodów i Ma¬szyn Roboczych. Warszawa 2012. 2. Chłopek Z.: Pojazdy samochodowe. Ochrona środowiska naturalnego. WKŁ. War¬sza¬wa 2002. 3. Kowalewicz A.: Podstawy procesów spalania. WNT. Warszawa 2000. 4. Luft S.: Pojazdy samochodowe. Podstawy budowy silników. WKŁ. War¬sza¬wa 2003. 5. Merkisz J.: Ekologiczne problemy silników spalinowych. Wydawnictwo Politech¬niki Po¬znańskiej. Tom I i II. Poznań, 1998.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się