- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy napędów ekologicznych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 529
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Punkty winny być przyporządkowane wszystkim przedmiotom, które kończą się ewaluacją, zgodnie z zasadą, że nakład pracy przeciętnego studenta przypadający na rok akademicki odpowiada 60 punktom ECTS, również w przypadku, gdy przedmioty pogrupowane są w moduły, lub większe „bloki”. Punkty powinny uwzględniać także czas studenta poświęcony na wykonanie takich zadań obowiązujących w ramach zajęć z danego przedmiotu jak prace semestralne/roczne/ dyplomowe, dysertacje, projekty/ćwiczenia realizowane w laboratorium, prace terenowe itp.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- brak
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Teoria ruchu pojazdów; Układy napędowe pojazdów, Napędy wieloźródłowe z akumulacją energii; Zastosowanie Matlaba w symulacjach napędów mechaniczno – elektrycznych.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstawowych struktur napędów ekologicznych, komponentów wykorzystywanych do ich budowy, zasad działania podstaw sterowania oraz metod oceny jakości takich napędów.
- Treści kształcenia:
- Zakres merytoryczny przedmiotu „Podstawy napędów ekologicznych” obejmuje następujące zagadnienia:
Definicja napędów ekologicznych – odniesienie do napędów wykorzystywanych współcześnie. Pojęcia akumulacji energii, rekuperacji energii, sprawności energetycznej napędu.
Podstawowe źródła napędów ekologicznych – ich rola w napędzie.
- źródło pierwotne i źródło wtórne – definicja ogólna i przykład;.
- wyznaczanie mocy źródła pierwotnego w napędzie ekologicznym;
- bilans energetyczny źródła wtórnego.
Podstawowe rodzaje napędów ekologicznych:
- napęd jednoźródłowy – np. napęd elektryczny;
- napęd wieloźródłowy – napęd hybrydowy – ogólne zasady sumowania mocy źródeł.
Omówieni podstawowych struktur napędów wieloźródłowych:
- napęd elektryczny;
-napęd szeregowy;
- napęd równoległy;
- napęd szeregowo równoległy.
Komponenty napędów ekologicznych:
- źródła pierwotne – silnik spalinowy, ogniwo paliwowe
- źródła wtórne - bateria akumulatorów elektrochemicznych, supercapacitor, akumulator inercyjny, akumulator hydrauliczny.
- przetworniki energii – maszyna elektryczna.
- układy transmisji momentu – przekładnia planetarna jako węzeł sumujący i różnicujący moce oraz jako reduktor, przekładnie Continous VariableTtransmission (CVT), przekładnie zautomatyzowane AMT.
- sprzęgła i hamulce specjalnie dedykowane napędom ekologicznym.
Omówienie zasadności stosowania wybranych komponentów w napędach ekologicznych.
Praca napędu ekologicznego – strategia sterowania napędem.
Układy sterowania – lokalne i globalne – realizacja wybranej strategii sterowania.
Metody oceny jakości napędu ekologicznego – określenie kryteriów oceny – minimum zużycia energii oraz maksymalna sprawność energetyczna napędu
- Metody oceny:
- Zaliczenie na podstawie średniej z ocen dwóch prac semestralnych (2 kolokwia)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Antoni Szumanowski „Akumulacja w pojazdach”
Antoni Szumanowski „Fundamentals of Hybrid Drives”
Antoni Szumanowski „ Czas energii”
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- przedmiot specjalnościowy zgłaszany przez Instytut na bieżący semestr, uruchamiany wg zapisów studentów.
Efekty uczenia się