Nazwa przedmiotu:
Podstawy napędów ekologicznych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
529
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Punkty winny być przyporządkowane wszystkim przedmiotom, które kończą się ewaluacją, zgodnie z zasadą, że nakład pracy przeciętnego studenta przypadający na rok akademicki odpowiada 60 punktom ECTS, również w przypadku, gdy przedmioty pogrupowane są w moduły, lub większe „bloki”. Punkty powinny uwzględniać także czas studenta poświęcony na wykonanie takich zadań obowiązujących w ramach zajęć z danego przedmiotu jak prace semestralne/roczne/ dyplomowe, dysertacje, projekty/ćwiczenia realizowane w laboratorium, prace terenowe itp.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Teoria ruchu pojazdów; Układy napędowe pojazdów, Napędy wieloźródłowe z akumulacją energii; Zastosowanie Matlaba w symulacjach napędów mechaniczno – elektrycznych.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie podstawowych struktur napędów ekologicznych, komponentów wykorzystywanych do ich budowy, zasad działania podstaw sterowania oraz metod oceny jakości takich napędów.
Treści kształcenia:
Zakres merytoryczny przedmiotu „Podstawy napędów ekologicznych” obejmuje następujące zagadnienia: Definicja napędów ekologicznych – odniesienie do napędów wykorzystywanych współcześnie. Pojęcia akumulacji energii, rekuperacji energii, sprawności energetycznej napędu. Podstawowe źródła napędów ekologicznych – ich rola w napędzie. - źródło pierwotne i źródło wtórne – definicja ogólna i przykład;. - wyznaczanie mocy źródła pierwotnego w napędzie ekologicznym; - bilans energetyczny źródła wtórnego. Podstawowe rodzaje napędów ekologicznych: - napęd jednoźródłowy – np. napęd elektryczny; - napęd wieloźródłowy – napęd hybrydowy – ogólne zasady sumowania mocy źródeł. Omówieni podstawowych struktur napędów wieloźródłowych: - napęd elektryczny; -napęd szeregowy; - napęd równoległy; - napęd szeregowo równoległy. Komponenty napędów ekologicznych: - źródła pierwotne – silnik spalinowy, ogniwo paliwowe - źródła wtórne - bateria akumulatorów elektrochemicznych, supercapacitor, akumulator inercyjny, akumulator hydrauliczny. - przetworniki energii – maszyna elektryczna. - układy transmisji momentu – przekładnia planetarna jako węzeł sumujący i różnicujący moce oraz jako reduktor, przekładnie Continous VariableTtransmission (CVT), przekładnie zautomatyzowane AMT. - sprzęgła i hamulce specjalnie dedykowane napędom ekologicznym. Omówienie zasadności stosowania wybranych komponentów w napędach ekologicznych. Praca napędu ekologicznego – strategia sterowania napędem. Układy sterowania – lokalne i globalne – realizacja wybranej strategii sterowania. Metody oceny jakości napędu ekologicznego – określenie kryteriów oceny – minimum zużycia energii oraz maksymalna sprawność energetyczna napędu
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie średniej z ocen dwóch prac semestralnych (2 kolokwia)
Egzamin:
nie
Literatura:
Antoni Szumanowski „Akumulacja w pojazdach” Antoni Szumanowski „Fundamentals of Hybrid Drives” Antoni Szumanowski „ Czas energii”
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
przedmiot specjalnościowy zgłaszany przez Instytut na bieżący semestr, uruchamiany wg zapisów studentów.

Efekty uczenia się