- Nazwa przedmiotu:
- Aktywne sterowanie drgań pojazdu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michał Makowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 542
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 h – zdobycie podbudowy teoretycznej dotyczącej aktywnych i adaptacyjnych urządzeń w pojazdach samochodowych, jak również wiedzę służącą do oceny wpływu drgań na konstrukcję pojazdu i pasażerów,
20 h – zdobycie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł w zakresie przedmiotu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie zastosowania materiałów inteligentnych w pojazdach,
10 h – zdobycie umiejętności pracy w grupie i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie rozwiązywania zadania
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość mechaniki ogólnej, drgań mechanicznych, wytrzymałości materiałów i budowy pojazdów i maszyn
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie materiałów inteligentnych stosowanych w urządzeniach mechanicznych rozpraszających energię. Umiejętność formułowania i rozwiązywania zagadnień inżynierskich związanych z tematyką wykładu.
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania, mając świadomość ograniczeń stosowania materiałów inteligentnych w urządzeniach mechanicznych
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Sprawy organizacyjne. Wprowadzenie do zagadnień związanych z materiałami inteligentnymi.
2. Omówienie właściwości materiałów inteligentnych - wady i zalety w zastosowaniach inżynierskich.
3. Przegląd rozwiązań aplikacyjnych z zastosowaniem materiałów inteligentnych. Budowa urządzeń rozpraszających energię.
4. Zastosowanie materiałów inteligentnych w systemach rozpraszających energię.
5. Zastosowanie materiałów inteligentnych w kontroli drgań konstrukcji.
6. Zastosowanie materiałów inteligentnych w systemach do odzysku energii.
7. Urządzenie pomiarowe z zastosowaniem materiałów inteligentnych.
8. Budowa układów mechanicznych z urządzeniami aktywnymi i adaptacyjnymi.
9. Podstawy projektowania układów mechanicznych z urządzeniami aktywnymi i adaptacyjnymi.
10. Omówienie problematyki sterowania układami mechanicznymi z urządzeniami aktywnymi i adaptacyjnymi.
11. Modelowanie adaptacyjnych i aktywnych układów mechanicznych z wykorzystaniem oprogramowania Simulink.
12. Adaptacyjne zawieszenia pojazdów.
13. Aktywne zawieszenia pojazdów.
14. Problematyka odzysku energii w pojazdach.
15. Zastosowanie materiałów inteligentnych pod kątem bezpieczeństwie ruchu drogowego
- Metody oceny:
- wykład – 2 kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Sapiński B: Magnetorheological dampers in vibration control. Cracow AGH, 2006.
2. Ławniczak A., Milecki A.: Ciecze elektro- i magnetoreologiczne oraz ich zastosowanie w technice. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- przedmiot specjalnościowy zgłaszany przez Instytut na bieżący semestr, uruchamiany wg zapisów studentów.
Efekty uczenia się