Nazwa przedmiotu:
Techniki pomiarowe w badaniach pojazdów
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Jerzy Pokorski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
535
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
20 godz. obejmujące: 1. Studia literaturowe z zakresu nowoczesnych systemów rejestracji, przesyłania i analizy sygnałów cyfrowych (pię-cio minutowa rezentacja na wykładzie); 2. Przygotowanie do sprawdzianu (samodzielne rozwiąza-nie zadań przygotowujących do sprawdzianu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień: mechaniki ogólnej i dynamiki ma-szyn; teorii, budowy i badań pojazdów samochodowych; podstaw elektroniki i układów mikroprocesorowych
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
W wyniku wysłuchania i zaliczenia wykładu student powi-nien posiąść umiejętności doboru i obsługi cyfrowych ukła-dów pomiarowo-sterujących stosowanych w badaniach po-jazdów samochodowych, zdobyć wiadomości dla zrozu-mienia zasad działania układów cyfrowych stanowiących standardowe wyposażenie pojazdów samochodowych oraz uzyskać podstawy do uczestnictwa w projektach inżynier-skich mających za zadanie budowę i wdrażanie systemów pomiarowych do badania pojazdów i ich elementów.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: 1. Informacje wstępne: klasyfikacja sygnałów pomiaro-wych; podstawy analizy sygnałów cyfrowych; ogólna kla-syfikacja mikroprocesorowych układów kontrolno-pomia-rowych. 2. Połączenie układów pomiarowo-sterujących z kompute-rem: ogólny zarys architektury komputera PC, system przerwań PC, magistrale ISA, PCI oraz PCMCIA; Inter-fejsy: RS-232, USB, Centronix, CAN; autonomiczne sys-temy pomiarowe. 3. Podstawy układów mikroprocesorowych systemów pomiarowych: przetworniki analogowo cyfrowe, uniwer-salne układy ADC; układy licznikowe: uniwersalne układy do pomiaru drogi, zużycia paliwa, uniwersalne układy do pomiaru prędkości ruchu samochodu; programowalne ukła-dy taktujące, układy wejść/wyjść cyfrowych, przetworniki cyfrowo analogowe DAC. 4. Czujniki oraz układy kondycjonowania sygnałów oraz akwizycji danych: impulsowe czujniki do pomiaru poło-żenia i przemieszczeń względnych, nowoczesne czujniki do pomiaru drgań, czujniki do pomiaru temperatury; wzmacniacze pomiarowe, wzmacniacze instrumentalne; izolacja galwaniczna układów pomiarowych, filtry cyfro-we, bezstykowe układy przesyłania danych pomiarowych na małe odległości. 5. Przegląd współczesnych systemów kontrolno-pomiaro-wych stosowanych w pojazdach samochodowych: magis-trala CAN, systemy wtrysku paliwa, układ sterowania sys-temem ABS, układ sterowania systemem ESP, systemy sterowania zawieszeniami aktywnymi ASC, system stero-wania ruchem GPS - GSM. 6. Symulatory jazdy samochodem; Symulator AUTO-PW. 7. Przegląd oprogramowania systemów pomiarowych. 8. Prezentacja systemów kontrolno-pomiarowych opraco-wanych przez Instytut Pojazdów Politechniki Warszaws-kiej.
Metody oceny:
1 praca kontrolna, 1 ćwiczenie praktyczne (symulator deski rozdzielczej samochodu - PPiOK)
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] E.Kamiński, J.Pokorski: Dynamika zawieszeń i ukladów napędowych pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa 1983. [2] Zb. Lozia : Symulatory jazdy samochodem. WKŁ, Warszawa 2008. [3] P.Lesiak, D.Świsulski: Komputerowa technika Pomia-rowa. AWP, Warszawa 2002. [4] S.Orzełowski: Eksperymentalne badania samochodów i ich zespołów. WNT, Warszawa 1995.
Witryna www przedmiotu:
http://www.ip.simr.pw.edu.pl
Uwagi:
przedmiot specjalnościowy zgłaszany przez Instytut na bieżący semestr, uruchamiany wg zapisów studentów.

Efekty uczenia się