Nazwa przedmiotu:
Aktywne sterowanie drgań pojazdu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Michał Makowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
542
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 h – zdobycie podbudowy teoretycznej dotyczącej aktywnych i adaptacyjnych urządzeń w pojazdach samochodowych, jak również wiedzę służącą do oceny wpływu drgań na konstrukcję pojazdu i pasażerów, 20 h – zdobycie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł w zakresie przedmiotu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie zastosowania materiałów inteligentnych w pojazdach, 10 h – zdobycie umiejętności pracy w grupie i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie rozwiązywania zadania;
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość mechaniki ogólnej, drgań mechanicznych, wytrzymałości materiałów i budowy pojazdów i maszyn.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie materiałów inteligentnych stosowanych w urządzeniach mechanicznych rozpraszających energię Umiejętność formułowania i rozwiązywania zagadnień inżynierskich związanych z tematyką wykładu. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania, mając świadomość ograniczeń stosowania materiałów inteligentnych w urządzeniach mechanicznych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Sprawy organizacyjne. Wprowadzenie do zagadnień związanych z materiałami inteligentnymi. 2. Omówienie właściwości materiałów inteligentnych - wady i zalety w zastosowaniach inżynierskich. 3. Przegląd rozwiązań aplikacyjnych z zastosowaniem materiałów inteligentnych. Budowa urządzeń rozpraszających energię. 4. Zastosowanie materiałów inteligentnych w systemach rozpraszających energię. 5. Zastosowanie materiałów inteligentnych w kontroli drgań konstrukcji. 6. Zastosowanie materiałów inteligentnych w systemach do odzysku energii. 7. Urządzenie pomiarowe z zastosowaniem materiałów inteligentnych. 8. Budowa układów mechanicznych z urządzeniami aktywnymi i adaptacyjnymi. 9. Podstawy projektowania układów mechanicznych z urządzeniami aktywnymi i adaptacyjnymi. 10. Omówienie problematyki sterowania układami mechanicznymi z urządzeniami aktywnymi i adaptacyjnymi. 11. Modelowanie adaptacyjnych i aktywnych układów mechanicznych z wykorzystaniem oprogramowania Simulink. 12. Adaptacyjne zawieszenia pojazdów. 13. Aktywne zawieszenia pojazdów. 14. Problematyka odzysku energii w pojazdach. 15. Zastosowanie materiałów inteligentnych pod kątem bezpieczeństwie ruchu drogowego
Metody oceny:
wykład – 2 kolokwia,
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Sapiński B: Magnetorheological dampers in vibration control. Cracow AGH, 2006. 2. Ławniczak A., Milecki A.: Ciecze elektro- i magnetoreologiczne oraz ich zastosowanie w technice. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 1999.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
przedmiot specjalnościowy zgłaszany przez Instytut na bieżący semestr, uruchamiany wg zapisów studentów.

Efekty uczenia się