Nazwa przedmiotu:
Lotnicze Silniki Tłokowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Paweł Mazuro
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Napędy Lotnicze
Kod przedmiotu:
ML.NS620
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 30 godzin wykładu. 2. Praca własna studenta - 30 godzin, w tym: a) nauka do kolokwium 1: 8 godz.; b) nauka do kolokwium 2: 8 godz.; c) praca domowa 1: 4 godz.; d) praca domowa 2: 4 godz.; e) przygotowanie referatu: 6 godz. Razem - 60 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - 30 godzin wykładu.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy termodynamiki i mechaniki płynów.
Limit liczby studentów:
160
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawami budowy i działania lotniczych silników tłokowych, nauczenie związków pomiędzy osiągami silników i ich emisji a przebiegiem procesów cieplno-przepływowych.
Treści kształcenia:
Klasyfikacja i zasada działania. Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste. Zasilanie i systemy spalania. Toksyczność spalin. Parametry operacyjne i charakterystyki silników. Budowa silników. Układy dolotowe i wylotowe. Paliwa i oleje. Tendencje rozwojowe.
Metody oceny:
Kolokwia, praca domowa, referat.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Rychter T., Teodorczyk A.: Teoria silników tłokowych, WKiŁ, 2006. 2. Luft S.: Podstawy budowy silników, WKiŁ, 2003. Dodatkowa literatura: - M.J.Kroes, T.W.Wild: Aircraft Powerplants, GLENCOE 1994, - Teodorczyk A.:Przewodnik użytkownika programu STANJAN.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NS620_W1
Student zna rodzaje silników, zasady działania i ich zastosowanie.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W05, LiK1_W06, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03
Efekt ML.NS620_W2
Student zna parametry osiągów i charakterystyki silników lotniczych.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W05, LiK1_W06, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03
Efekt ML.NS620_W3
Student posiada wiedzę z zakresu: obiegów, doładowania silników, konstrukcji znaczących części silnika i układów.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W05, LiK1_W06, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NS620_U1
Student potrafi wykazać związek między osiągami silników a przebiegiem procesów cieplno-przepływowych.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09
Efekt ML.NS620_U2
Student rozumie pojęcia, terminologię oraz przebiegi procesów dotyczące silników tłokowych.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt ML.NS620_U3
Student potrafi obliczyć podstawowe parametry obiegów i osiągów.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09
Efekt ML.NS620_U4
Student potrafi ocenić trendy rozwojowe silników tłokowych.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13